10.02.12, 12:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Apua uuhelle?  (Luettu 1675 kertaa)
Että
Uuhi
Poissa Poissa

« : 06.03.07, 15:28 »

Uuhi teki toissapäivänä (klo 12:00) kaksi karitsaa. Ensimmäinen päivä kaikki ok, aamuyöllä uuhi alkoi "ontua" toista etujalkaa. Etujalat pettivät alta. Enimmäkseen makoilee, nousee kyllä syöttämään karitsat. Ekana ja tokana päivänä söi itse, tänään ei enää syö. Eikä juo. Ei kuumetta. Ei pahoja hajuja. Eilen kävellessä kompuroi, tänään ehkä vähän vähemmän. Mutta tuo syömisen lopettaminen...

Kaksi eläinlääkäriä käynyt, lääkitty:
Levocalcium 0.4 x3 (eilen aamulla ja illalla, sekä tänä aamuna. Annetaan vielä x3, tänä iltana ja huomenna aamu+ilta)
Selvet 10 ml x2 (eilen ja tänään)
Comforion (eilen, kipulääke)
Engemycin 20 ml (eilen, toinen annos annetaan huomenna)
Sedaman 25 mlx2 (=magnesiumia, eilen ja tänään, annetaan vielä x2, illalla ja huomenna)
Glukoosia sekä ruiskeena että itse annettuna jauheena

Lekurin mukaan ruokinta ollut ok. Sai myös ennen ongelmia Profycalccia.

En tiedä unohdinko nyt jotain... Olen niin tokkurassa jo. Mutta, kun tuntuu, ettei tuo nyt ole parempi (koska lopetti syömisen), niin kysyisin, olisiko kellään vielä jotakin neuvoa/konstia/kokeilematonta lääkettä? El on nyt tulossa letkuttamaan sen vielä, ja B-vitamiinia. Mutta sehän ei tuota alkuperäistä ongelmaa poista. Joka on??? Kun ei mikään auta...  surullinen

Karitsat ovat pirteitä.

tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 06.03.07, 15:50 »

Nipsulla on vastaava tapaus , ja vuohetnetissä yhdellä .. kumma mikä noita uuhia tänäkeväänä vaivaa.  Löytyy tosta stafylokokkikeskustelusta.
« Viimeksi muokattu: 06.03.07, 15:53 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Emma im memoriam

« Vastaus #2 : 06.03.07, 16:27 »

Uuhi teki toissapäivänä (klo 12:00) kaksi karitsaa. Ensimmäinen päivä kaikki ok, aamuyöllä uuhi alkoi "ontua" toista etujalkaa. Etujalat pettivät alta. Enimmäkseen makoilee, nousee kyllä syöttämään karitsat. Ekana ja tokana päivänä söi itse, tänään ei enää syö. Eikä juo. Ei kuumetta. Ei pahoja hajuja. Eilen kävellessä kompuroi, tänään ehkä vähän vähemmän. Mutta tuo syömisen lopettaminen...

Kaksi eläinlääkäriä käynyt, lääkitty:
Levocalcium 0.4 x3 (eilen aamulla ja illalla, sekä tänä aamuna. Annetaan vielä x3, tänä iltana ja huomenna aamu+ilta)
Selvet 10 ml x2 (eilen ja tänään)
Comforion (eilen, kipulääke)
Engemycin 20 ml (eilen, toinen annos annetaan huomenna)
Sedaman 25 mlx2 (=magnesiumia, eilen ja tänään, annetaan vielä x2, illalla ja huomenna)
Glukoosia sekä ruiskeena että itse annettuna jauheena

Lekurin mukaan ruokinta ollut ok. Sai myös ennen ongelmia Profycalccia.

En tiedä unohdinko nyt jotain... Olen niin tokkurassa jo. Mutta, kun tuntuu, ettei tuo nyt ole parempi (koska lopetti syömisen), niin kysyisin, olisiko kellään vielä jotakin neuvoa/konstia/kokeilematonta lääkettä? El on nyt tulossa letkuttamaan sen vielä, ja B-vitamiinia. Mutta sehän ei tuota alkuperäistä ongelmaa poista. Joka on??? Kun ei mikään auta...  surullinen

Karitsat ovat pirteitä.

Vetruminia tai Rumelania voisi kokeilla myös syömättömyyteen.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Aulimaija
Pässivaari
Paikalla Paikalla

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 06.03.07, 18:11 »

Eilen juttelin puhelimessa yhden pitkän linjan ammattilampurin kanssa syömättömyydestä. Hän kertoi että heillä oli ollut  uuhi joka lakkasi syömästä mutta piti itsensä hengissä ja imetti karitsoitaan useamman viikon. Kun karitsat otettiin pois niin uuhellakaan ei enää ollut syytä elää.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Että
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 06.03.07, 19:12 »

Niin uuhi sai kyllä myös Rumexia. Ja nyt letkutettiin, sai A- ja B-vitamiinia myös. Ja nyt se syö! Taitaa kääntyä voiton puolelle tämä taistelu.  ;D
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 06.03.07, 19:54 »

Hurraa! Hieno juttu.  muikea hymy
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #6 : 06.03.07, 21:43 »

Kuulostaa hyvältä  hymy
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 07.03.07, 13:05 »

Huomasin nyt vasta tämän viestin, hyvä että on menossa parempaan päin! Meidän tapaus siis nousi väkirehut syömään ja pötsiäänet oli normaalit eli varsinaista syömättömyysvaihetta ei tullut. Tärinää ylösnoustessa eikä jaksanut olla seisaallaan, ei ontumista havaittu. Saattoi siis olla jotain muutakin kuin teillä. Tai sitten teidän tapaus oli rajumpi tai mahdolliseen halvaukseen yhdistyi jokin pötsivaiva, meillähän oli tuota kuumettakin eli ennemmin tulehdusepäily.

Joillain spesiaaliherkuilla voisi myös koettaa houkutella syömään, kerppuja tms.? Eläinlääkärimme jätti meille glukoosia, sanoen, että tätä voi antaa syömättömille ihon alle eli se on tietysti kans yksi keino, mistä ei voi haittaa olla. Mut jos nyt on jo alkanut ruoka maittaa, niin hyvä juttu! Ja että karitsatkin vielä on terveinä niin se on ilon aihe jos mikä! hymy
tallennettu
Että
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 07.03.07, 23:43 »

On todella paljon parempi nyt. Syö heinää ja kerppuja, hiukan porkkanaa, mutta muu ei vielä kelpaa. No kunhan jotain. Kävelee normaalisti ja on pirteä. Tosin juo aika huonosti. Olen juottanut sitä. Tänään piikitettiin viimeiset 5 eläinlääkärin jättämää piikkiä. Huomenna ensimmäinen piikitön päivä.

Tuli muuten kalliiksi lammas, kolme eläinlääkärikäyntiä, kaksi eri lääkäriä, plus lääkkeet... Mutta se on semmoinen mamman kultalammas, onneksi selvisi. Ellei mitään takapakkia ilmene. *kop, kop, koputan puuta*
tallennettu
Että
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 31.08.07, 11:36 »

Nyt olis kysymys. Tämä ketjun lammas, mahtaako olla ensi vuonna muita alttiimpi samoille vaivoille? Kun pitäis tässä päättää, mitkä pitää ja mitkä syödään, joten jos on jotenkin muita herkempi, niin se tietty vaikuttaa asiaan... (Muut siis poikivat ilman mitään ongelmia).

Eli voiko yksi olla muita alttiimpi tämmöisille, vai onko vain sattumankauppaa? Mukava lammas olis kaikinpuolin muuten pitää vielä, mutta samanlaista rumbaa en ensi vuoden karitsointeihin toivoisi...
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #10 : 31.08.07, 13:06 »

minulla kokemuksia enemmän naudasta kuin lampaasta, vaikka niillä monia yhtäläisyyksiä on tälläisissäkin jutuissa. Jos lehmällä on aineenvaihduntaongelmia ja niistä johtuvia vaivoja (halvausoireita, syömättömyyttä jne), niin ovathan ne niille jatkossakin herkkiä ja esim halvaukset monesti pahenee (esim kalsiumjutut , siis poikimahalvaukset ym), vaikka niitä koittaisikin ennaltaehkäisevästi ruokinnalla ja eri valmisteilla "säätää"

Tuo taisi jäädä selvittämättä loppujen lopuksi mikä tuolla sun uuhellasi oli. Onhan se vaikea tilanne painiskella sen päätöksen kanssa, että laittaako mukava muuten "toimiva" eläin pois vai katsooko sitä mahdollisesti taas sydän sykkyrällä vierestä , jos oireet uusii. Mä olen aika herkkä karsimaan eläimistä sellaiset, jotka ei pärjää "normaalihoidolla", kun olen ajatellut etteivät sitten  joitain ominaisuuksiaan ole periyttämässä eteenpäin. Mutta ainahan sitä karjassa on joku sellainen "helmi", jonka eteen tekee enemmän kuin toisten.

Varmaan joltain löytyy käytännön kokemusta lampailla tälläisestä asiasta??
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Paikalla Paikalla

www.laurilan.net

« Vastaus #11 : 31.08.07, 19:16 »

Mä olen niin laiska että laittaisin pois.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #12 : 31.08.07, 19:42 »

Mä olen niin laiska että laittaisin pois.

Tää on sitä  jalostus-ja terveysneuvontaa eteläsavolaiseen malliin  :hymy
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 31.08.07, 21:08 »

Just just.. savolainen ei kehtoo itteensä rasittoo ehdoin eli tahdoin..
tallennettu
Äet
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 02.09.07, 16:10 »

Minulla on ollut karitsoinnin yhteydessä syömättömiä tai muuten sairaita eivätkä ne välttämättä seuraavana keväänä ole olleet sairaita. Jos lammas ei ole jo vanha niin minä jättäisin eloon ellei sillä ole muita ongelmia. Savolainen vaikka olenkin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: