|
Riina
|
 |
« Vastaus #90 : 11.04.09, 13:02 » |
|
^Siis periaatteessa mun mielestä kyseessä on pilkkugeeni, jos selässä on valkoista vaikka vain nuppineulan pään kokoinen piste.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #91 : 11.04.09, 15:02 » |
|
^Eli tarkoittaako se nyt sitten sitä että Nemon, eli sen ruskean pässikaritsan jälkeläiset voisivat olla laikukkaita? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #92 : 11.04.09, 15:10 » |
|
^Jos saavat emältäänkin pilkkugeenin niin voivat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #94 : 15.06.09, 12:04 » |
|
Mä sanoisin, että Anita on kirjava, koska sillä on mahan alla valkoinen pilkku. Päässä, jaloissa ja hännässä olevat pilkut ovat vaan merkkejä, eivät pilkkuja. Mutta onko Anita kokomusta, vai harmaantuuko se myös? Näyttää kuvan perusteella vähän siltä, että saattaisi harmaantua, oletko katsonut villan juuresta? Jos sillä ei olisi valkoista pilkkua mahan alla, niin mä sanoisin, että sen koodi olisi M4, mutta koska tämä pilkku on niin mun mielestä se olisi nimenomaan kirjava eikä musta lammas merkein.
Paula on tyypillinen harmaa lammas, en oikein tiedä tuosta koodista sitten. Onko sillä valkoisia sukkia jaloissa tms?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #95 : 15.06.09, 12:21 » |
|
Mä sanoisin, että Anita on kirjava, koska sillä on mahan alla valkoinen pilkku. Päässä, jaloissa ja hännässä olevat pilkut ovat vaan merkkejä, eivät pilkkuja. Mutta onko Anita kokomusta, vai harmaantuuko se myös? Näyttää kuvan perusteella vähän siltä, että saattaisi harmaantua, oletko katsonut villan juuresta? Jos sillä ei olisi valkoista pilkkua mahan alla, niin mä sanoisin, että sen koodi olisi M4, mutta koska tämä pilkku on niin mun mielestä se olisi nimenomaan kirjava eikä musta lammas merkein.
ON ALKANUT HARMAANTUA! AJATTELIN AURINGOLLA OLEVAN OSUUTTA ASIAAN, OSTAESSANI OLI KARVAN JUURESTA KYLLÄ IHAN MUSTA. NYT ON ALKANUT VILLAN "PÄÄLTÄ" HARMAANTUA.
Paula on tyypillinen harmaa lammas, en oikein tiedä tuosta koodista sitten. Onko sillä valkoisia sukkia jaloissa tms?
EI OLE SUKKIA. MUTTA VILLAN JUURESTA VAALEA. Sukulaisten värejä olen yrittänyt urkkia kasvattajalta, mutta en vielä ole saanut tietoja. Pässihankinnat polttelee jo mielessä, joten mitäköhän näille nyt kannattaisi...Kaksi muuta uuhta ovat sitten valkoinen ja mäyrä.Mäyrällä sarventyngät : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #96 : 15.06.09, 12:32 » |
|
MUTTA VILLAN JUURESTA VAALEA.
Jotkut harmaat lampaat harmaantuvat melkein valkoisiksi, näitä kutsutaan "vesiharmaiksi". Vaikka villa näyttäisi lähes valkoiselta, niin lammas on silti väriltään harmaa, jos se on syntynyt mustana ja harmaantunut, kuten tuo sun uuhi. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #97 : 16.06.09, 08:34 » |
|
Mitä pässiä näille nyt kannattaisi käyttää? Toiveena saada siis värejä, ei valkoisia kiitos vaikka ihan suloisia ovatkin....
Mahdollisimman värikästä (omalta/sukunsa taustoilta) tietysti!  Valkoiset karitsat pystyt helposti eliminoimaan kunhan valitset pässin, joka ei ole valkoinen. Valkoinen dominoi kaikkia värejä, eli tavallaan et voi "ostaa" valkoista geeniä piilevänä. Toki on muutamia ns. "dominant black" -lampaita, joilla valkoinen on jäänyt piileväksi, mutta todennäköisyys että tällainen osuisi kohdalle on aika pieni. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #98 : 03.04.10, 10:46 » |
|
Meillä syntyi ruskealle uuhelle ruskeasta mäyräpässistä kolme karitsaa; ruskea, ruskea mäyrä ja valkoinen! Tuo valkoinen karitsa jäi ihmetyttämään, luulin ettei tästä yhdistelmästä voi semmoista tulla. Isäpässin vanhemmat ovat mäyrä ja ruskea, emon suvussa on kyllä valkoista. Riina, nää ovat Shamaanin pikkuisia. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.04.10, 10:49 kirjoittanut Rusina »
|
tallennettu
|
Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs 
|
|
|
|
Eevi
|
 |
« Vastaus #99 : 03.04.10, 16:13 » |
|
Meillä syntyi ruskealle uuhelle ruskeasta mäyräpässistä kolme karitsaa; ruskea, ruskea mäyrä ja valkoinen! Tuo valkoinen karitsa jäi ihmetyttämään, luulin ettei tästä yhdistelmästä voi semmoista tulla. Isäpässin vanhemmat ovat mäyrä ja ruskea, emon suvussa on kyllä valkoista. Riina, nää ovat Shamaanin pikkuisia.  Eli dominantti-ilmiö jyllää taas. Shamaanilla on nyt toisen kerran jälkeläinen, joka on dominanttimusta/ruskea. Täällä meillä syntynyttä pidin emän puolelta tulleena erikoisena ilmiönä, mutta voisko tulla Shamaanin puolelta, siinäpä arvoitus. Mitä mieltä Riina on?  Tosin noita dominanttimustia/ruskeita tuntuu syntyneen useille tiloille, joten ei kai ole kovin harvinainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #100 : 03.04.10, 17:14 » |
|
Meillä syntyi myös kahdelle ruskealle valkoinen (Laurilan Blanco) pässi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rusina
|
 |
« Vastaus #101 : 03.04.10, 17:36 » |
|
Eevi, ruskea uuhi on lähtöisin sieltä Lohtajalta. Onko jotain sukua sille sun uuhelle??? Vai tulisko ominaisuus tosiaan Shamaanin puolelta?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs 
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #102 : 04.04.10, 14:57 » |
|
Mä en oikein osaa ottaa kantaa tähän, olisiko se dominanttigeeni kuitenkin tullut Shamaanin puolelta - itselleni ei ole syntynyt tähän sukuun yhtään karitsaa, joka antaisi suoraan aihetta epäillä tätä. Shamaanin sisko, täysmusta Siru on poikinut mulla risteytyskäytössä kahtena vuotena siinä mielessä oudot karitsat, että olen hieman ihmetellyt asiaa, mutta laittanut sen kuitenkin risteytyksen piikkiin. Gottipässillä Siru jätti kaksi mustaa karitsaa, vaikka niiden olisi mun järjen mukaan pitänyt harmaantua. Mufloninvärisellä affepässillä Siru jätti muflonimaiset karitsat, joilla väri ei ole tyypillinen mufloni, kuitenkin lähelle sitä.
Mulla poikii vielä Shamaanin äiti lähipäivinä, katsotaan mitä se tänä vuonna pyöräyttää...
Mun mielestä on yllättävää, miten paljon lampolalaisilta löytyy dominanttimustaa, en ole ihan näin yleiseksi sitä ajatellut! Mutta voisiko olla, että tänne on vain kertynyt enemmän väreistä pitävää porukkaa ylipäätään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aholainen
|
 |
« Vastaus #103 : 04.04.10, 18:07 » |
|
Meillä täs viikko sitten poiki ruskea(oma arvio:toffeen ruskea) sl-uuhi kaksi valkoista uuhikaritsaa ja yhden mustan pässikaritsan. Astutuspässi oli valkoinen sl-pässi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
karo
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #104 : 06.04.10, 00:14 » |
|
Olen pahoillani, en jaksanut (vielä) kahlata joka vastausta läpi tässä ketjussa- joko olette löytäneet jonkun vähämielisen (  ) kasaamaan nettisivua väreistä? Jos ette, niin mä voisin tarjoutua- tietysti niin, että saisin teiltä kuvia sekä selvityksiä mahdollisista väreistä. Ja genotyypeistä, jos teillä on niitä selvillä. Mulla on jollekin yksinkertaiselle sivustolle varmaan kotisivutilaa ja yksinkertaisen sivun koodaamiseen taidot. ...ja sitä hommaan vaadittavaa vähämielisyyttä, olen ihan tolkuttoman kiinnostunut värien periytymisestä (mjoo- teiniaikana ja vielä vähän vanhempanakin kasvattelin jyrsijöitä, ja nyt muka aikuisena olen kaivellut harrastamani koirarodun värien periytymistä).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|