22.05.12, 10:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Elintarvikelain 22 §  (Luettu 1679 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« : 24.02.07, 08:10 »

Sain omituisen kirjeen kaupungin terveydensuojelusta. Kirjeessä sanotaan suurinpiirtein näin:

"Eintarvikelain 22§:n mukaan elintarvikealan toimijan on ilmoitettava alkutuotantopaikasta ja siellä harjoitettavasta toiminnasta kunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle. Ilmoitusvelvollisuus koskee alkutuotannon tuottajia sekä alkutuotannon tuotteita kuljettavia toimijoita. Ilmoitus ei kuitenkaan ole tarpeen, jos elintarvikevalvontaviranomainen saa edellä mainitut tiedot toiselta viranomaiselta. Kunnan elintarvikeviranomaisen tulee ilmoittaa toimijalle saaneensa tätä koskevat tiedot.

X kaupungin terveydensuojelu on X, X ja X:n elintarvikeviranomaisena saanut Elintarviketurvallisuusvirastolta (Evira) maaseutuelinkeinorekisterin tiedot alueen alkutuotantopaikoista. Eviran antamat tiedot teidän osaltanne ovat tämän kirjeen liitteenä olevassa tulosteessa.

Pyydämme teitä tarkistamaan toimintaanne koskevat tiedot ja tarvittaessa korjaamaan ne kirjallisesti X.X.XXXX mennessä. Pyydämme myös ilmoittamaan, jos ette katso toimintanne liittyvän elintarvikkeiden alkutuotantoon".

SIIS MITÄ? Soitan kyllä maanantaina perään ja kysyn, mitä tämä tarkoittaa, mutta jaan tämän nyt täälläkin, jos joku olisi saanut vastaavan. Kirjeen iitteenä on luettelo mun eläimille rekisteröidyistä pitopaikoista. Asia selvä, mutta mulle tuli nyt tosi outo fiilis: olenko mä jaalanlampaiden säilyttäjänä todellakin ELINTARVIKKEIDEN ALKUTUOTTAJA?! Eihän lammas ole mun käsissäni ELINTARVIKE. Mä käsittelen ainoastaan eläviä eläimiä, eikö ne muutu elintarvikkeeksi vasta teurastamolla?!  ??? Tuossa kuitenkin lukee, että ilmoitus koskee "alkutuotannon tuottajia" mutta edelleen elintarvikealan. Olenko mä harrastuslampaineni TODELLAKIN elintarvikealan alkutuottaja?!  :o

Mielenkiintoista, mielenkiintoista... Mulle ei ole koskaan aikaisempina vuosina tullut tällaista.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 24.02.07, 08:31 »

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valvonta_ja_yritt__j__t/alkutuotanto/

Mitä on elintarvikkeiden alkutuotanto?

Alkutuotannolla tarkoitetaan alkutuotannon tuotteiden tuotantoa, kasvatusta ja viljelyä, myös sadonkorjuuta, lypsämistä ja kaikkia eläintuotannon vaiheita ennen teurastusta. Se sisältää myös metsästyksen, kalastuksen ja luonnonvaraisten tuotteiden keräämisen (yleinen elintarvikeasetus (EY) N:o 178/2002, 3 art.). Alkutuotantoa ovat esimerkiksi maidon- ja munantuotanto, lihakarjan kasvatus, kalastus ja kalanviljely, kasvisten ja hedelmien sekä viljan ja sienten viljely, hunajantuotanto, luonnonvaraisten marjojen ja sienten keräily sekä metsästys.

Alkutuotantoon ei sen sijaan kuulu alkutuotannon tuotteiden jatkojalostus, kuluttajapakkauksiin pakkaaminen, alkutuotannon tuotteiden myynti alkutuotantopaikalla suoraan kuluttajalle eikä eläinten teurastaminen. Alkutuotantoon kuuluvaa toimintaa eivät siten ole esimerkiksi juuston tai hillojen valmistus, kasvisten kuoriminen tai kalojen fileointi vaan ne ovat elintarvikehuoneistoon kuuluvaa toimintaa.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 24.02.07, 08:37 »

^Ei tuo kyllä valaissut asiaa edelleenkään: onko mun lampaat ELINTARVIKKEITA jos mä myyn ne elävänä? Mä ymmärrän sen, että maidontuotanto ja munantuotanto ovat elintarvikkeiden alkutuotantoa, koska maito muuttuu elintarvikkeeksi heti kun se on lypsetty lehmästä, samoin kala muuttuu elintarvikkeeksi kun se on hengettömänä rannalla. Tuossa mainitaan lihakarjan kasvatus, mutta onko ne eläimet elintarvikkeita, jos ne myydään elävänä teurastamolle, vai vain siinä tapauksessa, että ne tilateurastetaan?!  ???

Kyllä mä sen ymmärrän, että lampuri on alkutuottaja, mutta että ELINTARVIKKEIDEN alkutuottaja?  :hymy

Vääntäkää mulle nyt teräspalkista, että onko mun lampaat elintarvikkeita, jos ne lähtee vain elävänä multa?  ???

Moniko on tehnyt tällaisen ilmoituksen tai saanut vastaavanlaisen kirjeen lammastaloudestaan?  ???
tallennettu

rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 24.02.07, 11:47 »

terve,

ilmeisesti homman pitäisi mennä niin, että jos on tilatunnus, niin silloin pitäisi päästä suoraan tuohon alkutuotantorekisteriin. Tuosta saamastasi kirjelmästä käy ilmi, että sinä katsot vain ne liitteen tiedot ja jos haluat niitä korjata, niin palautat ne korjattuna kirjeessä mainitulle taholle.

Kaikki lampurit, vaikka sitten myisikin elukoitaan vain eloon ja pitoon, katsotaan elintarvikkeiden alkutuottajiksi. Kaikkien alkutuottajien pitää laatia tuotannostaan kuvaus, jonka pitää olla valmis 1.3.2007.

tv. rekku
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 24.02.07, 11:49 »

Kiitos Rekku. Onko tämä joku uusi systeemi, kun mulle ei ole aikaisempina vuosina tullut moista kirjelmää?
tallennettu

rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 24.02.07, 11:54 »

terve,

joo, tämä tuli tällaisena uutena lisänä elintarvikeketjuun. Päätettiin mielestäni viime vuonna EU-tasolla, samoin kuin sen soveltamisesta.

byrokratia on niiiiiiin ihanaa, ja sen suurin ihanuus on siinä, että se pyrkii luomaan lisää byrokratiaa :hymy >surullinen :hymy

tv. rekku
tallennettu
UllaPulla
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 24.02.07, 13:56 »

Kaikki lampurit, vaikka sitten myisikin elukoitaan vain eloon ja pitoon, katsotaan elintarvikkeiden alkutuottajiksi. Kaikkien alkutuottajien pitää laatia tuotannostaan kuvaus, jonka pitää olla valmis 1.3.2007.

Siis kuvaus? Onpa tässä reilusti aikaa... Mikä ihmeen kuvaus? Mä olen kolmen lampaan pitäjä, löytyy kaksi kanaa, kolme ponia ja "viljelen" heinää. Eli mun pitää tehdä tästä jokin kuvaus?  ???
Olikohan tästä juttua viime tai edellis viikon maaseudussa?(poltettu nekin lehdet...)

En mä tajunnu että olen alkutuottaja. Kun olen vielä osaksi ostorehussakin... Mä olen hmmm. harrastelija.
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #7 : 24.02.07, 15:13 »

Ei ole vielä ainakaan mulle moista kirjettä tullut, mutta osaan ruveta odottamaan. Mä en kyllä luokittele elävää eläintä elintarvikkeeksi,  mutta tuollahan lukee, että se on alkutuotannon tuote  hymy mutta kuka näistä byrokratian rattaista ottaa selvää :hymy.
tallennettu

AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 24.02.07, 15:28 »

Meille tuli yksi kirje, mikä on otsikoitu "Elintarvikelainsäädännön mukainen alkutuotannon toimijan rekisteröinti" ja siinä puhutaan lähinnä alkutuotannon omavalvonnasta. Tämän kirjeen mukaan kuvaus omavalvonnasta on kirjattava ja pidettävä ajan tasalla mutta mihinkään sitä ei käsketä toimittaa eikä mitään eräpäivää ole määrätty. Oli siis kaupungin ympäristötarkastajan allekirjoittama tiedote, yksi sivu (tai kaksi kun sama teksti molemmilla kotimaisilla) mutta mitään liitteitä ei ollut. Mutta aika monta pykälää tuossa on, mitä pitäisi omavalvonnassa valvoa mm. "henkilöstön perehdyttäminen elintarvikehygieniaan" (mulla on työn puolesta hygieniapassi, se saa kelvata). Sekä mm. eläimille annettavasta juomavedestä pitisi ottaa näytteet kolmen vuoden välein.
tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 25.02.07, 21:26 »

Onks tää taas näitä juttuja, jotka toisissa kunnissa otetaan ihan pilkun päälle ja toisissa ei edes tiedetä koko asiasta... >surullinen 
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 26.02.07, 11:58 »

Yritin etsiä netistä lisätietoa tuosta Hygieniapassista ja sen suorittamisesta. Missä sen voi Oulun seudulla suorittaa ja mitä vaatii (koulutusta ei ole alalle)?
t mj
tallennettu
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Nuukki tässä

« Vastaus #11 : 26.02.07, 13:28 »

Mulle tuli kans samanlainen kirje. Oletin että johtuu siitä että vasta hankin tilatunnukset...  Tunnusta hakiessa lomakkeeseen nro 136 laitoin tuotantomuotoon merkinnän että  pässit ovat seura-ja harrastuseläimiä.  ;D Tässä juuri tulleessa kirjeessä tuotantomuoto kohdassa lukee "muu tuotantomuoto".  :o Tieto hukkunut välillä (Evira) - ilmeisesti tarkistavat olenko kuitenkin alkutuottaja koska kirjeessä on kunnaneläinlääkärin ja terveystarkastajan allekirjoitus.

Ja vielä...
Vaihtoehdot lampaan tuotantomuodoista tuossa lomakkeessa 136 olivat:
Lihatuotanto
Maitotuotanto
Villatuotanto
Seura-ja harrastus
Jalostus
Muu
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 26.02.07, 15:47 »

Yritin etsiä netistä lisätietoa tuosta Hygieniapassista ja sen suorittamisesta. Missä sen voi Oulun seudulla suorittaa ja mitä vaatii (koulutusta ei ole alalle)?
t mj

Oulusta en tiedä mutta yleensä hygieniapassin voi suorittaa esim kansalaisopistossa tms. Ei vaadi mitään, pitää lukea pino papereita ja sitten vastata erittäin tyhmiin ja kieroihin monivalintakysymyksiin ja saada joku tietty prosentti oikein. Maalaisjärjellä ja luetunymmärtämisellä pääsee läpi.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #13 : 26.02.07, 16:01 »

Mikkelissä järjestää aikuiskoulutuskeskus. Olen menossa tälle kurssille 7.3. jos ei mitään ihmeempää estettä tule.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #14 : 26.02.07, 18:57 »

Tänään tuli kirje ProAgriasta, jossa oli tästä omavalvonnasta asiaa koottuna. Tarkkaan täytyy kaikki laittaa ylös, mutta lienee tästä tulee vielä tarkemmat ohjeet jossain vaiheessa.
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: