22.05.12, 10:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ruokinta-asiaa.  (Luettu 1608 kertaa)
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : 20.02.07, 13:46 »

Kadaverille vielä: jos uuhi on tiine/imettävä niin pelkkä kaura ei riitä. Kuten Jyrikan taulukosta näet. hymy Eli lisäksi tarvitaan valkuaisrehua karitsoiden määrästä riippuen, esim. juuri rypsirouhetta. Tunnutuskaudella uuhet pitää jo totuttaa siihen, ettei mene masut sekaisin.

Mä en antaisi kuivaheinää vapaasti (ostorehulla menee vararikkoon hymy ) mutta lisäksi vapaasti kauranolkea korsirehuksi, esimerkiksi. Tunnustelemalla kuntoluokitusta voit arvioida ruokamääriä eli älä päästä liiaksi lihomaan saati laihtumaan. hymy
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #16 : 20.02.07, 14:05 »

Tietääkö kukaan paljonko painaa 1 litra Farmarin rypsiä?
t mj

*jessus, mitenkähän minun uuhet ja karitsat säilyvät hengissä*  :-[
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 20.02.07, 14:15 »

Mulla on toi uusi heinäkehikkoviritelmä niin hyvä, ettei heinää juurikaan tärväänny.. kuluukin aika vähän(vajaa pikkupaali päivässä / 10 lambia ja kääpiöpukki), kun on tota muutakin syötävää.. Joskus, kun viskelen kauraolkee kuivikkeeksi, lambit syövät siitä parhaat päältä eli kuivuneet rikkakasvit. Ostoheinä on meilläkin, kun omat pellot kasvaa omppupuita. ;D  Meillä ollaan kuntoluikassa 5+.. luulisin, varsinkin läski kuningatar-vuohi, mutta kun ovat kylmäpihatossa,  näin talvella saavat ollakin vähän tukevampia. Kyllä ne siitä kesällä hoikistuu, kun ei mikään helteellä maistu, paitsi vesi. Toi heinän vapaasyöttö meillä myös siksi, että sitä kylmäpihattolaisille suositellaan....
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : 20.02.07, 14:16 »

Litra Farmarin Rypsiä painaa noin suurin piirtein 700 g, ellei tuo iankaiken vanha keittiövaaka vallan valehtele.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 20.02.07, 14:32 »

*jessus, mitenkähän minun uuhet ja karitsat säilyvät hengissä*  :-[
Minä ihailin sinun rehua pihassa piipahtaessani, se vaikuttaa todella valkuaispitoiselta.
Eli kuten tuossa jo taulukkoa laittaessani sanoin, ruokintasuunnitelmat tulisi aina tehdä käsillä olevan rehun mukaan.
Karjantarkkailijalla on exelpohjainen laskentataulukko, joka laskee kaaviolla kivennäis-valkuais-ym. rehuyksikköarvoja suhteutettuna ja alkaa herjata jos joku arvo heittää häränpyllyä.
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 20.02.07, 14:58 »

Noku, minulla ei ole mitään suunnitelmaa.  :hymy Heittelen rehua nenien eteen fiilispohjalta. Tuijottelen uuhien selkiä ja karitsoitten kasvua (tiineyden etenemistä)  päällisin puolin ja lisään ja vähennän kauraa ja rypsiä (plus kivennäistä) vähän miten tuntuu. Tuo heinä on kyllä ihanaa. Kallista, mutta tosi hyvää (melkein vapaalla syötöllä saatavana). Viime yönä syntyneet karitsat näyttävät kyllä ihan kelvollisilta ja emiltä tulee maitoa. Yksi imettävä uuhi saisi olla paremmassa kunnossa. Onneksi sillä "vain" kaksoset. Ammattimaisuus on tästä kyllä kaukana.

t mj  >surullinen
« Viimeksi muokattu: 20.02.07, 15:01 kirjoittanut mmj » tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #21 : 20.02.07, 17:13 »

^Mun mielestä tuo sun tapa arvioida ruokintaa on ok, sillä sähän kuitenkin perustat ruokinnan JOHONKIN eli seuraat eläinten kuntoluokkaa ja kasvua. Mä lasken itse yleensä rehut yhden katraani keskimääräisen uuhen mukaan ja jaan rehua sitten tähän keskimääräiseen uuheen pohjautuen mututuntumalla. Mulla on tällä hetkellä itselläni vaikea tilanne siinä mielessä, että mulla on kaikki uuhet ja uuhikaritsat samassa karsinassa tuotosvaiheesta riippumatta eli joukossa on kuntoutettavia, sopivan painoisia, kasvavia, joutilaita jne. Lampaiden kuntoluokissa on eroja, koska en pysty jakamaan väkirehuja erikseen kuin karitsoille, mutta koska mun uuhet eivät ole vielä tiineinä, niin en ota siitä stressiä, sillä ne ehtivät kuntoutua laidunkaudella kaikki sopiviksi.

tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kadaver
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #22 : 20.02.07, 17:45 »

Sekaheinää?
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #23 : 20.02.07, 18:02 »

Meillä ruokitaan myös pitkälti mutu-tuntumalla, katsotaan, puristellaan ja lisätään/vähennetään tarpeen mukaan. Onneksi osan on voinut jakaa sen mukaan mitkä poikii tai on jo poikinut. Mutta näitä yllättäviä lisääntyjiä tulikin paljon, se sekoitti kyllä tän aika pahasti ja nyt ollaan sitten sen mukaan toimittu. Karitsakammari on erittäin hyvä varmistamaan karitsoiden riittävän ruoan saamisen ahneiden uuhien joukossa.

Ylivuotista heinää saavat kaikki joutilaat, samoin kauranolkea. Viime kesän hyvää heinää saa tunnutettavat ja poikineet (ja tiine tamma). Meillä on myös tuota väkiheinää noille pikkusille. Lisänä saavat siis kauraa, rypsiä tai soijarouhetta, melassia, kivennäistä ja ADE-vitamiinia. Nämä jakaantuvat sen mukaan missä vaiheessa ovat, osa saa enemmän melassia ja soijaa, osa saa pelkkää kauraa vähän (näihin siis aina mukaan vitamiinit ja kivennäiset). Mä en ole laskenut tarkasti mitään, vaan lisään jos siltä näyttää ja meillä ei ainakaan ole riittänyt se laskennallinen määrä, mitä oli ajatellut, pakkaset vielä lisää ravinnon tarvetta ja meillä nuo pässit on ekaa talvea ulkona, joten niiden kulutus on vasta nyt nähty todellisuudessa. Ovat siis viime kesän hyvällä vapaalla heinällä olleet koko talven.
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : 20.02.07, 18:18 »

Juu tuo aikuisten ruokinta on mennyt aika suurinpiirtein, eli tiedän paljonko valmis rehuämpäri painaa ja kuinka moneen karsinaan se pitää jakaa, eli en minkään kymmentä litraa pienemmän mitan kanssa lampolassa liiku.
Mutta loistavaa tässä ruokintasuunnitelmassa on se, että voi jo etukäteen ilmoittaa, milloin haluaa karitsat teuraaksi ja minkä painoisina (niin ja kuinka olla rasvottamatta karitsoita). Sitten ohjelma laskee rehumäärät valmiiksi. Eli voi suunnitella karitsoinnit ja poistot vuoden ennen käytännön toteutusta. Ensimmäisenä vuonna meni vikaan, aiottu teurastusaika oli puoli kuukautta liian myöhään. Lihanostajamme laskee kilohintaa jos tietty tavoitepaino ylittyy, ottaa päähän jos ylitetään puolella kilolla. Nämä laskelmat sen jälkeen on toimineet täydellisesti.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #25 : 20.02.07, 18:40 »

Lihanostajamme laskee kilohintaa jos tietty tavoitepaino ylittyy, ottaa päähän jos ylitetään puolella kilolla.
Saanko udella mikä tämä tavoitepaino mahtaa olla ja tiedätkö mihin se perustuu? Kakkosrasva varmaa liittyy siihen tavoitepainoon - vai?
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
hermanni
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #26 : 20.02.07, 22:37 »

meillä annettaan jyvien kans kivennäistä eli sekotettuna.
tohtiikohan kivennäistä anttaa vapaasti ku näyttää että ne ahmis sitä enemmänki :hymy ;D
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #27 : 21.02.07, 00:06 »

Saanko udella mikä tämä tavoitepaino mahtaa olla ja tiedätkö mihin se perustuu? Kakkosrasva varmaa liittyy siihen tavoitepainoon - vai?
Tavoitepainokatto on 21,5kg ja se perustuu lihojen samankokoisuuteen. Eli kun ne menee kalliiseen ravintolaan hienojen ihmisten evääksi, niin ne haluaa, että kaikki annokset näyttää samalta, jolloin raaka-aineenkin pitää olla samanlaista. Ja rasvalla sama homma, eli hintaa nostaa jos pystyy samalla toimittamaan tietyn määrän elikoita, ruhopaino menee tavoitehaarukkaan, luokitus, rasva sekä hyvät appivanhemmat muikea hymy
Soppareita kun tehtiin, niin täräyttivät päin näköä, että ettekö voisi laittaa tekuja :hymy Lupasin harkita risteytyksiä ja sillä nuita otsatukkia onkin.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: