|
NinniL
|
 |
« : 11.02.07, 15:11 » |
|
Lampola-ajatusten johdannaisena mieleen tuli sellainen asia, että jos alkuun joutuisi pitämään lampaita tilapäisissä rakennelmissa, niin paljonko aikuinen lammas juo päivässä? Ja syövätkö ne talvella lunta vedentarpeeseensa, jos pääsevät ulos? Onko kellään lampaat "kantoveden" varassa? Jos on, niin millaisille eläinmäärille jaksatte vettä kantaa? Vedentarve varmasti riippuu aika paljon myös siitä, onko karkearehu heinää vai säilistä. Lisäkysymyksenä vielä, että montako pyöröpaalia esikuivattua rehua yksi uuhi talvessa tarvitsee (oliko se yksi?)?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #1 : 11.02.07, 16:30 » |
|
Ei tiine eiläin ilman karitsoita juo noin 0,5-1,5 litraa päivässä. Karitsoiden kanssa jopa lähes kymmenen litraa. Syövaä kyllä lunta jos aavat, mutta se ei yleensä riitä vedentarpeeseen. Meillä on kantovesi periaatteessa kaikilla, tällä hetkellä 35 uuhta karitsoineen ja yhdeksän pässiä, mutta 30 uuhta ja niiden karitsat ovat lähellä hanaa eli se on helppoa. Noille muille kiikutetaan sitten 50-100 metrin päähän ämpäreillä ja kyllähän se sujuu sekin. Periaatteessa yksi pyöröpaali/uuhi riittää, mutta on syytä varautua jonkin verran suurempaan menekkiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #2 : 11.02.07, 19:24 » |
|
Meillä on kantovesi noin 40 bäälle. Tänää veli oli tukkimassa hevosta meille eli kai sitten vielä hepollekin jonkun ajan päästä. Lämpösempänä aikana saan pumpulla isoon tankkiin navetan eteiseen vettä, josta ämpärillä kuskaan elikoille. Nyt kun kaikki jäätyy kannan kaivosta ämpärillä. Veden kulutus riippuu paljon myös säästä. Lämpimällä kuluu enemmän kuin paukkupakkasilla. Mua lohduttaa, että Frida kantoi vedet kolmelle lehmälle ja parille hepalle samaan navettaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pikkis
|
 |
« Vastaus #3 : 11.02.07, 23:50 » |
|
Meillä on toistasataa lammasta, joille pitää kantaa vedet. ;D Siinä saa aikamonta kertaa kulkea sen (onneksi vain) pikkupätkän ämpärit käsissään. Se kun on ilmeisesti ylitsepääsemätöntä ostaa se hieman pidempi vesiletku.  Eli lopuille reilulle kolmellesadalle lampaalle vedet lasketaan vielä letkuilla, nyt tulevana kesänä laitamme automaattikupit. Tällähetkellä vesienlaskemiseen ja kantamiseen menee navetassa suhteettoman kauan... Toisaalta siinä vesienlaskemisen lomassa on helppo käyttää aikaa hyödyksi, ja seurustella lampaiden kanssa enemmän!  Lisäys, Niin ja tosiaan vedenkulutus on vähäisempää silloin, kun syötetään säilistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #4 : 12.02.07, 11:03 » |
|
Meillä oli viimetalvena n. 40 eläintä kantoveden varassa. Käytännössä hoidin sen niin, että jokaisessa karsinassa oli 25l astiat, joihin kannoin kuumaa vettä, eli yön aikana jäätynyt sulatettiin kuumalla ja sitten taas illalla. Vettä työnnettiin kottikärryillä 20 litran kanistereilla joita oli 5, käytännössä vettä kului n. 160l päivässä, sisältäen kupit jotka joutui tyhjentämään kokonaisuudessaan esim. kakan tai rehun takia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
NinniL
|
 |
« Vastaus #5 : 12.02.07, 15:26 » |
|
Mukava huomata, että kantovesi ei ole ylitsepääsemätön este lampaiden pidon aloittamiselle! Mulla on nyt suunnitelma sellainen, että lampaiden ensimmäisenä lampolana voisi toimia vanha lato, noin 25 neliötä, jonka lautaseinien alaosaan laitetaan vanerit tuulensuojaksi. Ladon ulkopuolelle tulisi pieni tarha, jossa lampaat voisivat talvella ulkoilla. Montako uuhta tuohon alaan sopisi "talvehtimaan"? Karitsoinnit pitäisi varmaan ajoittaa vasta huhti- toukokuulle, jotta kylmyydestä ei olisi liikaa haittaa, ladossa kun ei ole sähköjä. Â
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #6 : 12.02.07, 16:24 » |
|
Meidän lampola on alunperin 50-luvulla rakennettu puuliiteri. Silloin lokakuussa kun lampaat tulivat, vedettiin koko mökin ympärille tuulilevy ja sisäpuolelle naputeltiin uudet pystyt vanhojen kaveriksi ja pistettiin seinille maatalouisvanerit. Kesällä tuulilevyt piilotettiin uudella vuorilaudalla ja samalla laitettiin ikkunat ja rakennettiin ensimmäiset elintasosiivet (rehuvarasto ja kaksi karsinaa lisää) sekä valettiin karsinoiden pohjat. 25 neliöön sopii 10 karitsoivaa uuhta. Jonkunlaisen ruokintasysteemin siihen joutuu miettimään, rehuja ei voi syöttää ketan päälle
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
NinniL
|
 |
« Vastaus #8 : 13.02.07, 11:47 » |
|
Kiitos, tuosta opuksesta löytyykin paljon tarpeellista tietoa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #9 : 13.02.07, 11:52 » |
|
Mä olen käynyt lomittamassa lampolassa, jossa on vajaa 200 lampaalle kantovesi. En pidä sitä minään ongelmana. Vesisouvi hoidetaan sillä aikaa, kun lampaat syövät kuivaheinää ennen säilörehun jakamista. Pysyy mukavasti lämpimänä kun kantaa vesiä, muuten sama aika menisi odotteluun. Vesiämpäreitä on vähintään 1 kpl / 10 lammasta ja ämpärit täytetään aamuin illoin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eevi
|
 |
« Vastaus #10 : 13.02.07, 12:05 » |
|
Alkukesästä, kun lampaat ovat laitumella, vedenkulutus on ei mitään. Aivan hyvin voisivat olla ilman vesiämpäriä, koska vettä ei kulu. (on niillä kuitenkin vesi tarjolla). Vaikka olisi helteisiä päiviäkin, lampaille tuntuu riittävän ruohosta saatava neste. Vasta myöhemmin kesällä alkavat juoda ämpäristä. Oletteko muut huomanneet samaa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 13.02.07, 12:06 » |
|
Mä olen myös huomannut, että lampaat eivät kovilla paukkupakkasilla juurikaan juo edes lämmintä vettä. Kun ilmat lämpenee niin veden kulutus nousee joksikin aikaa ihan huimasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #13 : 13.02.07, 12:47 » |
|
Mun lampaat eivät HALUA juoda lämmintä vettä. Jos pakkasilla vien niille lämmintä vettä, niin ne käyvät katsomassa ämpärillä ja kääntyvät pois, juovat veden vasta kun se on jäähtynyt. Ja lämmin vesi on tässä siis kädenlämpöistä. Vuohet sen sijaan rakastivat lämmintä vettä, mun lypsykuttu joi talvisin vettä niin kuumana kuin ikinä pystyi (vrt. teen tms. lämpötila). :o
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
HeliP
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Nuukki tässä
|
 |
« Vastaus #14 : 13.02.07, 13:01 » |
|
Mä tarjoan huoneenlämpöistä (ehkä 15°) vettä - seisottelen vettä tuvassa. ;D Se kyllä maistuu silloin kun janottaa. Kuumennettuun veteen taitaa tulla jotain maku/hajumuutoksia - toinen hepoista myös tässä mielessä "ronkeli".
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|