22.05.12, 10:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suomenlampaan jalostusperiaatteet  (Luettu 2033 kertaa)
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« : 05.02.07, 21:03 »

Aika kapearintaisia näyttäis olevan, ihan näin äkkiä katsoen...

Toimituksen huomautus

Tämä viestiketju on jatkoa Yksi ruskea sl pässi vielä tarjolla-viestiketjussa puhjenneelle keskustelulle suomenlammasta koskevista jalostusperiaatteista ja -käytännöistä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.07, 20:24 kirjoittanut Rasmus » tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #1 : 05.02.07, 21:04 »

Kauneus on katsojan silmässä  ;D
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 06.02.07, 08:07 »

Niin no jos tuo väri on ainoa kriteeri niin sitten ihan kiva.. hymy
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 06.02.07, 11:10 »

maximoves: meillä on varmaankin sun kanssa kovin erilaiset kasvatusideologiat. Sä ilmeisestikin kasvatat pelkkää LIHAA ja minä taas yritän parhaani mukaan saada täällä aikaiseksi mahdollisimman hyvävillaisia, hyväluonteisia, hyväkasvuisia ja värikkäitä villantuottajia + maisemanhoitajia  ;D Tuskin olisin ikinä ryhtynyt millään perinnebiotoopeilla kasvattamaan uhanalaisia suomityttöjä+poikia jos pelkkä lihantuotanto olisi ollut mielessä....

Niin no jos tuo väri on ainoa kriteeri niin sitten ihan kiva.. hymy
Tämän kommentin jätän omaan arvoonsa kun mielestäni  tämän ruskean Basil pässin kasvussakaan ei ole ollut mitään moittimista. Olisihan se varmaan ihan kiva kun saisi 600 gr päiväkasvuja kaikille, mutta meillä ei eläinaines ja/tai muut resurssit ole ikäväkseni siihen vielä riittävät .

Minkälaiset kasvut on näillä sinun kasvattamillasi tulevilla siitospässeillä kun niitä kerran tullaan käyttämään lihajalostukseen?

Olen ajatellut että kun kaikkea ei voi saada samassa paketissa niin pitää yrittää jalostaa niitä ominaisuuksia, jotka ovat sille omalle rodulle tyypillisiä. Omasta mielestäni suomenlampaalla ja kainuun harmaksella mm. villaominaisuudet, emo-ominaisuudet ja maisemanhoito-ominaisuudet ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin lihatuotanto-ominaisuudet  hymy

Mulle värillä ja rodulla_on_ väliä. Olen itse käyttänyt näitä nuoria pässejä astutukseen koska en viime vuonna parempiakaan_ ruskeita_ suomenlammaspässejä sattunut löytämään tästä maasta vaikka kiersin yhdessä sun toisessakin lampolassa niitä katsastamassa. Tuskin niitä muissakaan maissa olisi ollut tarjolla tosin  silmänisku
« Viimeksi muokattu: 06.02.07, 11:53 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

sarkka75
Pässi
Poissa Poissa

Texelpoika ;)

« Vastaus #4 : 06.02.07, 11:26 »

Olisipa kiva nähdä minkälaisia lampaita Maximoves on onnistunut jalostamaan ??? silmänisku
tallennettu

Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #5 : 06.02.07, 11:28 »

Mulle värillä ja rodulla_on_ väliä. Olen itse käyttänyt näitä nuoria pässejä astutukseen koska en viime vuonna parempiakaan_ ruskeita_ suomenlammaspässejä sattunut löytämään tästä maasta vaikka kiersin yhdessä sun toisessakin lampolassa niitä katsastamassa. Tuskin niitä muissakaan maissa olisi ollut tarjolla tosin  silmänisku

Ja minä kun lähetin viimeisen ruskean(kin) suomenlammaspässini t-e-u-r-a-a-k-s-i viime syksynä  :o kun sille ei vaikuttanut olevan kysyntää. Voi voi ;D No sen emä on seurustellut mun kaverin luona taas ruskean pässin kanssa eli katsotaan mitä sieltä tulee ... Eli ehkä voit tulla meren yli vettä - eikun ruskeaa sl-pässiä- hakemaan vastaisuudessa...

tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 06.02.07, 16:01 »

Tervetuloa Sarkka75 katsomaan mun karitsoita muikea hymy, vaikka montaa ei ole vielä tullutkaan, olen meinaa tässä tuotantopuolella vielä aika hiljan aloittanut. Mutta pari aika komeaa pässiä on kyllä syntynyt. Me ei olla vielä tarkkailussa, mutta kohta otan 6 viikon painon tolta ekalta karitsalta, jota kasvatan siitokseen. Täytyy ottaa sitten otanta vaikka kolmen vuoden kuluttua muikea hymy Ja sama pässi on ollut Aulimaijallakin astumassa mikä mulla juuri on nyt tuolla hommissa  ;D

Täytyy sanoa, että mulla on kyllä Gabrielin jälkikasvusta aika suuret odotukset, on meinaa niin hieno pässi, lammasneuvojakin juuri kehui että on upea leveä rinta ja erittäin lihaksikkaan näköinen pässi ;D ;D. Se on nyt saanut massaa ja on todella hienon näköinen.

Mäkään en tuota pelkkää lihaa, koska jos tuottaisin, mulla ei olis suurin osa lampaista suomenlampaita vaan jotain liharotua. Mä tuotan laadukasta iloisen karitsan lihaa. Mutta vaikka olis ihan maisemalampaitakin, olis kai niilläkin hyvä olla tuo runko kohdallaan, että ei tulis liikaa niitä kapearintaisia ja muutenkin ei niin kovin hyvärunkoisia jälkeläisiä. Kanta täytyy pitää elinvoimaisena ja sopusuhtaisena. Tosin ihan kaikkien mulla olevien otusten kasvu ei ole ollut ihan sellaista mitä olen odottanut, mutta ei niin hyvät päätyy nopeemmin pataan. Katsoo sitten ensin mitä käyttää ja mitä ei. Kyllä sitä kokoakin täytyy olla, ei kaikki voi olla sellaisia ihan pieniä vaikka oliskin "taskulampaita" silmänisku

Eikä siitä tarvii ottaa hernettä nenään,  tää oli mun mielipide, että on kapearintainen yksilö, joku taatusti tykkää, että se on hyvän näköinen ja värinen ja ostaa sen maisemalampaaksi.
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 06.02.07, 16:16 »

Pieni kevennys.. Mulla oli viimesyksynä aika leveärintaisia.. ei ollut lihaksia ei .. oli tota ..talia ;D.. Noo kanat tarvii pakkasella.
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 06.02.07, 16:36 »

Mulle Basil kelpaisi, jos olisin nyt pässiä vailla. Mun mielestä oikein sievä ja hyvännäkönen poika ikäisekseen. Paljon merkitsee minkä tahansa eläimen kehitykseen ruokintasuunta: ruokitaanko se teuraana vai pitoeläimenä. Enkä kyllä haluaisi itselleni nuorta ylilihavaa pässiä.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 06.02.07, 16:45 »

Lihavat on lepposia, ne ei keksi kepposia... kun eivät jaksa.. silmänisku.. mullakin on jo yksi ruskea.. aina sitä vaan havittelee kaikkee harmia lisää itselleen...
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 06.02.07, 16:52 »

Hei joo!! Siks mua aina laiskottaa... silmänisku
tallennettu
sarkka75
Pässi
Poissa Poissa

Texelpoika ;)

« Vastaus #11 : 06.02.07, 19:05 »

Maximoves: sorry,mun ei mitenkään ollut tarkoitus olla ilkeä,enkä vetänyt herneitä nenään hymy,mutta hiukkasen särähti mun korvaan tuo sävy millä arvostelit Aulimaijan pässiä,anteeksi herkkänahkaisuuteni.(taitaa olla se aika kuukaudesta tulossa... ;D)
Ja kokoakin täytyy toki olla,itse liharodun kasvattajana sen tiedän silmänisku
tallennettu

Rasmus
Vahtipässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

Lampolan ylläpitäjä

« Vastaus #12 : 06.02.07, 19:23 »

Mutta vaikka olis ihan maisemalampaitakin, olis kai niilläkin hyvä olla tuo runko kohdallaan, että ei tulis liikaa niitä kapearintaisia ja muutenkin ei niin kovin hyvärunkoisia jälkeläisiä. Kanta täytyy pitää elinvoimaisena ja sopusuhtaisena. Tosin ihan kaikkien mulla olevien otusten kasvu ei ole ollut ihan sellaista mitä olen odottanut, mutta ei niin hyvät päätyy nopeemmin pataan.
Tiettääkseni suomenlampaalle ei ole olemassa mitään yleisesti hyväksyttyjä kriteerejä vartalon leveyden suhteen, eli ei ole olemassa mitään yhtenäistä kriteeriä sille mikä on liian kapearintainen tai muuten vain "huonorunkoinen" suomenlammas. Jos kuitenkin uskallat väittää, että on olemassa, pyydän sinua esittämään viitteen siihen mistä löytyy määritelmä rotukriteerit täyttävälle suomenlampaalle tämän ko. ruumiinrakennekriteerin osalta. Sukupuukriteerit, yms. ovat kyllä aika laajastikin hyväksyttyjä, mutta tältä osin en ole missään nähnyt mitään yleispätevää mittapuuta. On sitten eri asia jos sinulla on jotain omia tiettyjä mieltymyksiä rodunjalostuksellisista syistä, sillä ne eivät ole yleispäteviä tai sido muita kasvattajia mihinkään, vaan yhtälailla nämäkin voivat määritellä omat kriteerinsä, kaikkien suomenlampaiden silti ollessa tasavertaisesti rotukelpoisia tämän tietyn ruumiinrakennekriteerin osalta.

Mitä taas kannan elinvoimaisuuteen tulee, on itse asiassa perimän kannalta parempi, että sl-populaation geenivarasto on mahdollisimman kirjava ja monipuolinen, koska se takaa sen, että tulee mahdollisimman vähän sisäsiittoisuutta ja diversiteetin vähyyden vuoksi tapahtuvaa geenivaraston rappiota, koska geenivarasto jatkuvasti kehittyy ja muuttaa koostumustaan erilaisten sekoitusten ylläpitäessä sen monipuolisuutta. Tämä on myös yksi suurimpia syitä kritiikkiin genimanipulointia ja kloonausta kohtaan, koska pelätään köyhtyvän geenivaraston aiheuttavan populaation rappeutumista.

Pataan joutuvien kohdalla täytynee todeta, että se kyllä taitaa olla hieman toisinpäin suomenlampaiden kohdalla, eli tarkoin jalostetut tuontantolampaat päätyvät nopeammin ja aikaisemmin elinkaarensa aikana teuraaksi, kun taas hieman vähemmän jalostetut yksilöt päätyvät sinne vasta kun terveys pettää tai muista syistä ei enää pidetä seuraeläiminä, villantuottajina, maisemanhoitajina, perinne-eläiminä, tms. Mitä nyt olen sivusta seurannut tämän foorumin välityksellä eri kasvattajien toimintaa.

Lopuksi en laita palkokasvivaroitusta, vaan kukin itse tunkekoon vapaasti niitä sieraimiinsa oman mielentilansa mukaan. kieli
« Viimeksi muokattu: 06.02.07, 19:26 kirjoittanut Rasmus » tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #13 : 06.02.07, 19:28 »

Mäkään en tuota pelkkää lihaa, koska jos tuottaisin, mulla ei olis suurin osa lampaista suomenlampaita vaan jotain liharotua. Mä tuotan laadukasta iloisen karitsan lihaa.
Hih..tää kommentti on mun mielestä ihan "matti nykäs- sarjaa"  ;D Mä en tuota pelkkää lihaa - kun mä tuotan "iloista lihaa"  ;D
« Viimeksi muokattu: 06.02.07, 19:30 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #14 : 06.02.07, 19:51 »

Tiettääkseni suomenlampaalle ei ole olemassa mitään yleisesti hyväksyttyjä kriteerejä vartalon leveyden suhteen, eli ei ole olemassa mitään yhtenäistä kriteeriä sille mikä on liian kapearintainen tai muuten vain "huonorunkoinen" suomenlammas. Jos kuitenkin uskallat väittää, että on olemassa, pyydän sinua esittämään viitteen siihen mistä löytyy määritelmä rotukriteerit täyttävälle suomenlampaalle tämän ko. ruumiinrakennekriteerin osalta. Sukupuukriteerit, yms. ovat kyllä aika laajastikin hyväksyttyjä, mutta tältä osin en ole missään nähnyt mitään yleispätevää mittapuuta. On sitten eri asia jos sinulla on jotain omia tiettyjä mieltymyksiä rodunjalostuksellisista syistä, sillä ne eivät ole yleispäteviä tai sido muita kasvattajia mihinkään, vaan yhtälailla nämäkin voivat määritellä omat kriteerinsä, kaikkien suomenlampaiden silti ollessa tasavertaisesti rotukelpoisia tämän tietyn ruumiinrakennekriteerin osalta.
Lopuksi en laita palkokasvivaroitusta, vaan kukin itse tunkekoon vapaasti niitä sieraimiinsa oman mielentilansa mukaan. kieli

Mun mielestä on olemassa kriteerejä, joita esim. löytyy Greta Stenbergin: "Elämää lampaiden kanssa-lampaiden puolesta" s. 214-215 ´

Toinen laatukriteerejä sisältävä pumaskan sain lammasneuvojaltani, joka sisälsi elävän eläimen EUROP-muotoarvostelun perusteet (Malmfors, 1994, mutta lähdelista oli puutteellinen) Se ei nyt varsinaisesti ole rotukriteeri suomenlampaalle, mutta löytyy "tavoiteltava" lampaan rakenne. Näissä edellisessä kahdessa lähteessä  on määritelty mikä on esim. kapea rintainen lammas. Tietysti voi keskustella siitä, onko lammasneuvojien käyttämät kriteerit tai Gretan esittämät yleisesti hyväksyttyjä.

Sukukriteeri, mikäli sillä tarkoitetaan lampaalle lähisukua olevien lampaiden rakennetta ja kasvua , on tietysti yksi huomioon otettava seikka, mutta saman suvun yksilöiden väliset erot voivat olla suuret, joten itse en pelkästään tuijottaisi sitä.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että suomenlampaallakin on hyvä pitää geenipohja laajana, mutta geenipohja kestää takuulla lievää karsintaa eli kaikkien sukukypsien pässien ei tarvitse päästä lisääntymään. Tällä en nyt sitten viittaa kenenkään eläimiin, korkeintaan omiin, joista napsin teuraslistalle niitä, jotka eivät jostain syystä miellytä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: