22.05.12, 10:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jäinen säilis  (Luettu 2021 kertaa)
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Emma im memoriam

« Vastaus #30 : 06.02.07, 11:40 »

AaHoo: Minusta tuo teidän rehu kuulostaa kyllä enemmän säilörehulta ;D Paalaatte sen kuitenkin aika märkänä. Tässä sen näkee, näistä ei oikein erkkikään ota selvää. Minulla ei ole kokemusta säilöheinästä, mutta olen käsittänyt että se muistuttaisi enemmän kuitenkin tavallista kuivaheinää.

Siis säilöheinäkin on esikuivattua säilörehua, kuiva-ainepitoisuus vaan on lähempänä heinää. Missä vaiheessa esikuivatusta säilörehusta tulee säilöheinää ei ole tietääkseni tarkaan määritelty, mutta kuiva-ainemäärän ylitettyä 50% ( joskus mainittu kuiva-ainepitoisuus välillä 55-80%) puhutaan yleisesti säilöheinästä. Jotenkin on minulla tunne, että hevospuolella on pyritty vetämään jonkinnäköistä rajaa noiden välille, mutta se on aika epämääräinen.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #31 : 06.02.07, 12:12 »

Mä muistelen opiskeluajoilta että rehu on sitä mikä tehdään nuoresta nurmesta, silloin kun nurmi on juuri tulossa tähkälle tai ennen sitä. Heinä taas on sitä mikä tehdään tähkäisestä nurmesta eli juuri ennen kukintaa. rehu on sitä pehmeämpää ja ravinteikkaampaa, nuorempaa nurmea, heinä taas vanhempaa, tai "iäkkäämpää" ei siis mitenkään vanhaa negatiivisessa mielessä. Puhutaan, tai puhuttiin nurmen rehuasteesta ja heinäasteesta. Rehuasteella korjattu nurmi olisi siis rehua ja heinäasteella heinää... Meillä on juurruttu tähän termistöön, eli se aikaisemmin tehty "lehmänrehu" on säilörehua ja myöhemmin samassa kasvuvaiheessa kuivaheinän kanssa tehty on säilöheinää.
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #32 : 06.02.07, 13:22 »

Allekirjoittanut pyrkii tekemään heinän mahdollisimman aikaisin, eli sitten meidän heinä onkin sitten vissiin kuivarehua? ( ei ole niin varhain ja samoin menetelmin tehtyä kuin väkiheinä). Jos ehtii tulemaan samaan asteeseen kuin "vanhanaikainen" kuivaheinä ei sitä mun saamieni oppien mukaan enää kannata laittaa säilöksi - ja jos laittaa säilöksi (esim sään muutoksen pelossa tai muuten) niin se on joka tapauksessa säilörehua, vaikkakin niin heinämäistä, että voidaan kutsua säilöheinäksi. Meillä on myös naudoille tehty tuota esikuivattua, joka ainakin mun opiskeluaikanani kulki säilöheinän nimellä - vaikka oli siis samalla säilörehua  muikea hymy
tallennettu

www.maijas.ax
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #33 : 06.02.07, 14:44 »

;D Tää taitaa olla aikamoinen suo tämä heinä-rehu-mikälie viidakko. No, pääasia on että tietää mitä siellä omassa paalissa on muikea hymy. Mä olen luullut että väkiheinä on sitä säilörehuasteella tehtyä kuivaa heinää ts. kuivaa rehua. Meillä tehdään kyllä tämä esikuivattu kuivaheinän kanssa suht samaan aikaan, mutta ei sitä kuivaheinääkään kasvateta yli-ikäiseksi eli on kyllä nuorempaa kuin tuo vanhanajan kortinen tönkköheinä. Se että missä vaiheessa tuo rehu sitten muuttuu heinäksi, on aikalailla veteen piirretty viiva... Kukin taaplaa tyylillään silmänisku
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #34 : 06.02.07, 15:49 »

Kyllä nää heinähommat tosiaankin ovat aika hupaisia  :hymy
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #35 : 06.02.07, 16:40 »

;D onhan tuo aikamoinen viidakko.

Tässä hiukan linkkejä:
www.kotinet.com/vakiheina/tietoa.htm

http://www.riimupiiri.fi/palveluhakemisto/rehut.htm

totesin tässä myös, että myös eri ns. asiantuntijatasot ovat asiasta "epäselvillä". Ota siitä sitten selvää. Edellen kuitenkin näyttää siltä kuin hevospuolella oltaisiin muuttamassa säilöheinä käsitteen sisältöä lähemmäs heinän käsitettä.  muikea hymy :hymy

tallennettu

www.maijas.ax
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #36 : 17.04.07, 12:25 »

Luin KM:mää ja löysin tällaisen:

Linkki: http://www.juhanirahkonen.fi/rehuleikkuri.htm
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: