|
Aulimaija
|
 |
« : 01.02.07, 19:31 » |
|
Kertokaahan arvon pohjoissuomalaiset lampurit (erityisesti riitta), että miten te pärjäätte säilörehupaalien kanssa kovassa pakkasessa ??? Meillä pamahti viime yönä eka paali jäähän ja aikaa menee rehunjakoon nyt huomattavasti enemmän. Meidän säilis on aika kuivaa eikä paali ole läpeensä jäässä, joten sen kanssa vielä pärjäilee. Paalia repiessä tulin kuitenkin miettineeksi että nostattekohan te vaan jäisen paali uuhien eteen ja annatte repiä suoraan siitä vai miten....?
Viime vuonna säilis oli niin kuivaa, ettei se jäätynyt juuri lainkaan edes pahimmilla pakkasilla. Siinä oli sitten sellainen huono puoli, että se alkoi keväällä kuumeta tosi herkästi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 01.02.07, 20:49 » |
|
En todellakaan ole pohjoissuomalainen saatika oikea lampuri, mutta vastaan silti, koska mulla oli viime talvena säilörehuruokinta ja paalit umpijäässä. Mulla meni eläinten ruokkimiseen kohtuuttoman kauan, koska ainoa keino, jolla sain jäistä rehua paalista irti, oli, että tungin ylhäältäpäin rautakangen tai talikon paalin uloimman kerroksen alle ja väänsin laattoina irti. Nämä jäiset laatat kannoin sisälle lampolaan sulamaan ja tarjosin ne lampaille vasta seuraavana päivänä kun olivat pehmenneet.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #2 : 01.02.07, 21:05 » |
|
Meillä on kanssa pinta jäässä. Vielä pärjää, mutta kortisissa apilapaaleissa on nyt tosi vaikeaa erottaa homekohtia pois > Tekis mieli rikkoa vaan vähän pintaa, heittää paali pellolle ja ajaa osa lampaista koiran kanssa syömään sitä. Aika vaan ei tahdo riittää niiden vahtimiseen ja sähköaitakin taitaa olla turha kun maadotus on vähän huono lumella ( ??? ) Toimisiko hevosten "talvilangat" ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #3 : 01.02.07, 22:29 » |
|
Meilläkään ei paalit oo olleet jäässä jäässä, vaan kohmeessa vähän. En raski antaa kohmeista heinää, niin otan edellisenä päivänä sisälle sulamaan. (Mulla tietenki ihan helppoa, kun ei oo kovin monta päätä)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #5 : 01.02.07, 22:53 » |
|
sarkka: tänään me miehen kanssa puhuttiin, että avantilla aletaan repiä jos menee vielä enemmän jäähän. Nyt on vasta kohmeessa ja käsipelillä onnistuu vielä ihan ok. Pinnasta ehkä 5 senttiä on jäässä ja sitten on lähes sulaa tavaraa.
Mä tiedän millaista se on kun paali on umpijäässä, lampaat karjuu ja itsellä on itkussa pitelemistä. Sellaista meilläkin oli ekana talvena...vahingosta onneksi viisastuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #6 : 01.02.07, 23:08 » |
|
Minä en tiedä mikä on vikana, mutta meillä ei ole ollut vielä jäisiä paaleja (*KOPKOP*) Nyt siis menossa muistaakseni neljäs talvi. Voisiko se olla siinä, että paalaajassa on silppuri? Noh joka tapauksessa lomittaessa olen joskus joutunut jäisen paalin eteen. Moottorisaha käteen ja paali keskeltä halki ja sitten keskeltä ulospäin syöttäen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #7 : 01.02.07, 23:09 » |
|
Meidän rehu on silputtua myös. Mä olen muuten joltain muultakin kuullut että käyttävät moottorisahaa paalinhalkaisuun.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #8 : 02.02.07, 08:12 » |
|
Maatalouskaupasta saa ostaa paalinlämmittimen, sellainen huppu vaan päälle ja johan sulaa paali. Hevosille ei ainakaan pitäisi jäistä heinää antaa syötäväksi. Meillä ei onneksi ole tuota jäätymisongelmaa kun syötetään vain kuivaa heinää ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #9 : 02.02.07, 09:13 » |
|
Maatalouskaupasta saa ostaa paalinlämmittimen Niin....jos raaskiii maksaa siitä kaks ja puol tonnii.... :  Mä olen ehdottomasti hyvälaatuisen säiliksen kannattaja: maistuvampaa, pölytöntä, sopivan pätkittyä, lehtevää jne Kuivaheinää syötetään vaan jos on pakko - ja sitten säilön lisänä ellei hyvää olkea ole saatavilla.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.02.07, 09:23 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #10 : 02.02.07, 11:26 » |
|
Minä tykkään myös, että säilörehu on taloudellisin ratkaisu lampaalle. Minä käytän rehun riittävyyden mittarina sitä, että pöydältä joutuu siivoamaan vähän kuivaa kortta ennen seuraavaa ruokintaa. Jos haluaa pitää lampaat samassa kunnossa kuivalla heinällä, niin kortta jää paljon. Niin ja sitten jos joku alkaa halkomaan paalejaan moottorisahalla, niin käy sitten ensin ostamassa bioöljyn ja bensan sahaansa, niitä pitäisi saada ihan perusmaatalouskaupoista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 02.02.07, 11:50 » |
|
Meillä siirryttiin säilikseen juuri sen takia että mulla alkoi mennä hermot kun aina piti olla siivoamassa kuivaheinien korsia pois ruokintapöydältä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
UllaPulla
|
 |
« Vastaus #12 : 02.02.07, 12:17 » |
|
Teillä pitäis olla tuohon heinän korsien syöntiin yhtä ahne poni kuin meillä. ;D On kyllä sitten liian lihavakin... Tai itseasiassa teillähän pitäisi olla ahne ponilauma kun niitä lampaitakin on hiUkka enemmän kuin meillä. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.02.07, 14:03 kirjoittanut UllaPulla »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #13 : 02.02.07, 12:39 » |
|
Meillä on nykyisin poni ja aasi, jotka kyllä vetäisivät korret jos niitä vaan jäisi  Paksuja ovat nuokin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #14 : 02.02.07, 14:45 » |
|
Minä en tiedä mikä on vikana, mutta meillä ei ole ollut vielä jäisiä paaleja (*KOPKOP*) Nyt siis menossa muistaakseni neljäs talvi. Voisiko se olla siinä, että paalaajassa on silppuri? Noh joka tapauksessa lomittaessa olen joskus joutunut jäisen paalin eteen. Moottorisaha käteen ja paali keskeltä halki ja sitten keskeltä ulospäin syöttäen.
Ei meilläkään onneksi ole olleet paalit jäässä parin viime vuoden aikana - tänä talvena ei ole niin ihme kun meillä ei ole vielä -10 asteeseen tultu ja nyt on +1. Mutta viime vuonna olisi kyllä onnistunut jäätymään jos olisi ollut jäätyäkseen. Minä annan aina jonkin verran kuivaa heinää säilörehun lisäksi (säilörehu on niillä vapaasti syötävissä) Niinä vuosina kun on ollut paaleilla taipumus jäätyä olemme muuttaneet heinäpohjaiseksi ruokinnan jokusen kuukauden ajan ja siirrytty säilöön taas kun paalit ovat olleet sulia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|