10.02.12, 14:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Korvamerkinnästä uutta tietoa  (Luettu 6045 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #75 : 04.05.07, 07:46 »

Mulla on yhdellä lampaalla toisessa korvassa keltainen suorakaiteen muotoinen allflex-merkki ja toisessa sininen kolmionmuotoinen minicombi-merkki. En tiedä saako näin tehdä, mutta lampaalta putosi toinen merkki korvasta ja koska allflexejä ei saa korvausmerkkinä, otin sille sinisen minicombin. Ei tullut mieleen, että täytyisikö sille tilata kaksi merkkiä ja leikata korvasta siinä vielä kiinni oleva allflex-merkki irti?!  ???
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #76 : 04.05.07, 09:29 »

En tiedä saako näin tehdä, mutta lampaalta putosi toinen merkki korvasta ja koska allflexejä ei saa korvausmerkkinä, otin sille sinisen minicombin.

.. tilasin joskus syksyllä allflex korvausmerkin, mutta sieltä tuli Combi 2000. En tiennyt ettei allflexejä saa ja vähän ihmettelin, mutta tämä taisikin olla syy. Eli näköjään ainakin tässä tapauksessa saa yhdistää? Mulle tuli keltanen merkki, eli ei helposti huomaa eriparisuutta, mutta eihän sen värin ole mitään väliä.

tallennettu

LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #77 : 04.05.07, 18:52 »

Anteeksi, tämä tulee näin spontaanisti mitään ohjeita lukematta mutta jos taas joku tietäisi vastauksenkin ihan lonkalta: siis - laitan karitsan vas. korvaan pari viikkoisena teurasmerkin. Kesän mittaan se osoittautuukin niin mainioksi lampaaksi, että aion jättää sen eloon. Mitäs nyt toiseen korvaan? (teurasmerkit jo laitoin koska haluan erottaa samannäköiset ruskeat toisistaan...)
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #78 : 05.05.07, 08:28 »

^Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mikä on "teurasmerkki"?  ??? Saako sen pois ja viralliset korvamerkit tilalle?
tallennettu

LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #79 : 05.05.07, 11:49 »

No se siitä mun spontaanisuudesta  kieli
Teurasmerkillä tarkoitan tätä yksinkertaistettua järjestelmää. Siteeraan MMM:n ohjetta:

"Eläin, joka tarkoitettu teurastettavaksi ennen 12 kk:n ikää, voidaan merkitä päämerkillä vas. korvaan. Jos näin merkitty eläin kuitenkin pidetään pitopaikassa 12 kk:n ikäiseksi tai sitä vanhemmaksi.... .... on eläimen merkitseminen täydennettävä kiinnittämällä eläimen oikeaan korvaan apumerkki, jossa on sama eu-tunnus kuin päämerkissä."

Eli pitää ilmeisesti tilata sitten apumerkkejä??? Kun tilaa yksinkertaistetun järjestelmän mukaan merkkejä tulee vain yhdet, siihen vasempaan korvaan laitettavat merkit.
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #80 : 05.05.07, 17:57 »

(teurasmerkit jo laitoin koska haluan erottaa samannäköiset ruskeat toisistaan...)

Mä olen ollut julma ja lovennut karitsat juuri siitä syystä että en kyllä ikinä erota samannäköisiä karitsoita toisistaan. Ja sitten syksyllä voin päättää että mitkä saavat vain yhden merkin ja menevät teuraaksi, ja mitkä kaksi merkkiä ja jäävät kotiin niin ei tarvitse uudestaan tilailla lisää merkkejä.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #81 : 05.05.07, 18:21 »

Mitenkä sitten, kun jossain on maininta, että tilalla on oltava riittävä määrä vapaita merkkejä?
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #82 : 05.05.07, 21:44 »

^ Mulla oli viime kesänä valmiiksi merkkejä lipaston laatikossa, syksyllä valitsin että kenelle isken minkäkin parin korvaan. Merkkejä siis oli, en vaan laittanut niitä ennen kun vasta puolivuotiaille.

Tuo onkin muuten taas näitä hienoja sääntöjä, ei saisi olla merkkejä kuin vuoden tarpeiksi mutta kuitenkin niitä pitää olla riittävästi.. Helpompaahan olisi kun voisi tilata jättisäkillisen merkkejä kerralla niin olisi ainakin tarpeeksi eikä tarvitsisi joka vuosi tilailla.
tallennettu
kaarina
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #83 : 06.05.07, 11:01 »

Eli pitää ilmeisesti tilata sitten apumerkkejä??? Kun tilaa yksinkertaistetun järjestelmän mukaan merkkejä tulee vain yhdet, siihen vasempaan korvaan laitettavat merkit.

Meikäläinen on tilannut aina normaalijärjestelmän mukaan, eli tulee kahdet merkit karitsaa kohden. On kätevämpää tilata ne saman tien, ja pudonneen merkin voi korvata laittamalla samannumeroisen tuplamerkin toiseen korvaan heti. Jos kolmeltakin samankokoiselta ja -väriseltä irtoaa se yksi ainoa merkki, ei pirukaan ota selvää minkä numeroinen se oli, kun meilläkin karitsoja on n. 50. Ja kun kesäkaritsoja myy, tarvitsee ne kuitenkin, koska tilalta lähtiessä niillä on oltava kahdet merkit.

Olen kyllä lovennutkin, mutta on niin inhaa hommaa ja aika toivotonta mustissa pienissä korvissa...
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #84 : 06.05.07, 12:00 »

Tuo onkin muuten taas näitä hienoja sääntöjä, ei saisi olla merkkejä kuin vuoden tarpeiksi mutta kuitenkin niitä pitää olla riittävästi.. Helpompaahan olisi kun voisi tilata jättisäkillisen merkkejä kerralla niin olisi ainakin tarpeeksi eikä tarvitsisi joka vuosi tilailla.

No siksi ei voi, kun merkkisäännöt kuitenkin MUUTTUU koko ajan.  :hymy :-X >surullinen ;D
tallennettu

siiri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #85 : 06.05.07, 12:03 »

En tiedä saako näin tehdä, mutta lampaalta putosi toinen merkki korvasta ja koska allflexejä ei saa korvausmerkkinä, otin sille sinisen minicombin.
.. tilasin joskus syksyllä allflex korvausmerkin, mutta sieltä tuli Combi 2000. En tiennyt ettei allflexejä saa ja vähän ihmettelin, mutta tämä taisikin olla syy. Eli näköjään ainakin tässä tapauksessa saa yhdistää? Mulle tuli keltanen merkki, eli ei helposti huomaa eriparisuutta, mutta eihän sen värin ole mitään väliä.

Tosiaan Allfexejä ei enää saa ja korvausmerkkinä saa/pitää käyttää ainakin näitä mincombeja. Olen kysynyt tämän asian Evirasta, kun omalta päkältä tuo allflexi irtosi..
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #86 : 06.05.07, 18:34 »

Minä tilasin allflexin korvausmerkeiksi noita alumerkkejä, kiltisti tuli niitä mitä tilasin.
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #87 : 14.05.07, 14:57 »

Onko kenelläkään kuvaa lampaasta jolla on sininen mini combi merkki/merkit ?

tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #88 : 15.05.07, 10:30 »

^Mä en ole vielä laittanut niitä korviin, mutta varmaan viikonloppuna isken ensimmäiset siniset merkit korviin ja otan kuvan, jos kukaan muu ei ole ehtinyt sitä ennen. Nämä siniset merkit on TOSI KAUNIIN VÄRISET, sinisen sävy on sellainen vaalea, taivaansininen.  muikea hymy
tallennettu

pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #89 : 15.05.07, 11:48 »

Kiva odotan innolla kuvaa  muikea hymy
Eviran sivuilta kyllä katsoin mutta kun aina ei tiedä miten paljon kuva vääristää värejä.
Ajattelin että paremman kuvan sinisestä väristä saa varmaan justa lampaan korvassa olevasta merkistä.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: