11.02.12, 04:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Korvamerkinnästä uutta tietoa  (Luettu 6048 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #15 : 26.01.07, 16:29 »

Meillä on ollut aikalailla "mustaa karitsamassaa" tämä jälkipolvi, en erottaisi toisistaan jos ei olisi ollut lovia mistä tarkistaa...
Lienee ihan yhtä hankala kuin valkeakin massa  ;D Mikä ettei olisi ruskeaa tai kainuun harmaatakin massaa   :hymy
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 29.01.07, 10:37 »

Tähän voi vaan todeta.. kunhan on sitä massaa.... no nyt on sitten merkkejä mistä valita.. tosin mä tilasin viime kesän 50 paria, niin ei tarvii vähään aikaan valita mitä tilais... kesäkuussa on sitten meilläkin taas pieniä merkittäviksi.. ihanaa.. (yllätin eilen lemmenparin puuhailusta. Saas nähdä minkävärisiä ilmaantuu..)
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 29.01.07, 12:26 »

Toivottavasti uusissa ohjeissa sallitaan sekakäyttö  ;D

Pieni alu-merkki korvaan vastasyntyneelle ja iso, helposti luettava läpyskä sitten myöhemmin niille n jätettäville.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #18 : 29.01.07, 13:02 »

riitta: kannatan samanlaista sekakäyttöä!
tallennettu

Susanna
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 29.01.07, 14:03 »

Mikäli oikein asian ymmärsin nimenomaan sekakäyttöä ei sallita, vaan molemmissa korvissa on oltava samanlainen merkki... katsotaan nyt kun päätös tulee...

Susanna Nuutinen
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #20 : 29.01.07, 15:03 »

Pikkumerkit on pop, tulen hankkimaan niitä tästä eteenpäin, isot läpyskät laitamme vain teuraille korviin. Pitää valita niin persoonallisen näköiset ja väriset jalostusotukset, että tunnistaa ilman isoa merkkiä silmänisku No ei vaiskaan. Mulla nyt yksi tapaus tullut vastaan, jossa reilun pari viikkoa korvassa ollut merkki on lähtenyt repeämään irti eli repinyt korvanlehteä, päätettiin leikata pois ennenkuin koko korva on ihan halki. Tämä on sellainen nuori uuhi, joka tunkee itsensä aina joka paikkaan. Eli nämäkin jää kiinni vaikka ne laittais kuinka oikein ja riittävän syvälle ja kunnolla. Harmi sinänsä, olis muuten vaikuttanut ihan päteviltä.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #21 : 29.01.07, 17:02 »

Mä olen alternative, en tykkää alumiinimerkeistä  >surullinen - elleivät sitten ole kehittyneempiä siihen nähden, mitä mun kutuille laitettiin korviin. Mun kutuille laittoi merkit kokenut ihminen, merkit ja pihdit desinfioitiin ja kaikki tehtiin oikeaoppisesti. Merkit kiinnitettiin talvella, olisiko ollut tammikuuta. Molempien kuttujen korvat tulehtuivat jonkin ajan kuluttua. Desinfioin korvia, käytin eläinlääkäriäkin katsomassa niitä. Korvat paranivat aina välillä mutta tulehtuivat lopulta taas uudestaan.

Mulla on ollut karitsa-ikäisillä lampailla alumiinimerkit ok, mutta kutuille laitettiin aikuisena ja molempien korvat ikään kuin hylkivät merkkiä.

Täältä löytyy kuva korvasta, en suosittele ällötyskuvakammoisia katsomaan ollenkaan.
http://personal.inet.fi/koti/vuohet/tulehtunut_korva.jpg
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #22 : 02.02.07, 15:51 »

Lampureille tiedoksi:

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
www.evira.fi

2.2.2007                 

Lampaiden ja vuohien uudet korvamerkit tilattavissa Evirasta

Evira on hyväksynyt lampaille ja vuohille kaksi uutta korvamerkkimallia, joista toinen on alumiininen ja toinen muovinen. Uusien merkkien tilauksia otetaan vastaan 5.2.2007 alkaen. Uudet merkit ovat pieniä ja keveitä, joten ne soveltuvat hyvin myös vastasyntyneiden eläinten merkitsemiseen. Merkkien hyväksyntä oli mahdollista maa- ja metsätalousministeriön uuden asetuksen tullessa voimaan 2.2.2007.

Eviran hyväksymien lampaiden ja vuohien korvamerkkien valikoimassa on nyt neljä erilaista merkkimallia, kolme muovista ja yksi alumiininen merkki, joista tuottaja voi valita omiin tarpeisiinsa sopivimman mallin.  Merkkien painatustekstit vaihtelevat merkkimalleittain, mutta kaikissa merkeissä on kuitenkin mukana aina eläinkohtainen EU-tunnus. Kummatkin nyt hyväksytyt merkit ovat tyypiltään ns. lenkkimallia. Alumiinisen mitat ovat 7 mm x 30 mm (paino  2,5 g) ja muovisen Micron mitat vastaavasti 9 mm x 35 mm (paino 1,8 g).

Alumiinisen merkin erona muovisiin merkkeihin on ns. tarkistenumeron puuttuminen. Rekistereissä tarkistenumero näkyy myös alumiinimerkeillä merkityillä eläimillä. Tarkistenumero on EU-tunnuksesta muodostettu numero, jolla tarkistetaan tunnuksen oikeellisuus tietojärjestelmissä. Muovisissa korvamerkeissä tarkistenumero erotetaan  jatkossa selkeästi EU-tunnuksesta. Evira käy parhaillaan neuvotteluja merkkitoimittajien kanssa muutoksen toteutuksesta.

Uusien merkkien tilaaminen on mahdollista 5.2.2007 alkaen Eviran lammas- ja vuohirekisterin asiakaspalvelusta puh. 020 77 24333 (avoinna arkisin klo 9-11), sähköpostitse lammasvuohi@evira.fi tai faksilla 020 77 24334. Tilaajien on syytä ottaa huomioon, että uusien merkkien toimitusaika on aluksi 5 viikkoa, mutta lyhenee jatkossa 2-4 viikkoon.

Ohjeistusta ja kuvia hyväksytyistä merkkimalleista, sekä uudistettu merkkitilauslomake löytyvät Eviran internetsivuilta:
Lampaiden ja vuohien merkitseminen ja rekisteröinti

Lisätietoja:
Ylitarkastaja Matleena Haapa, p. 020 77 24211
Yksikönjohtaja Riitta Maijala, p. 040 5722 897

tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #23 : 02.02.07, 16:21 »

Muovinen taitettava pikkumerkki  Micro on mun suosikki - mutta taas tarvitaan ilmeisesti yhdet pihdit lisää  >surullinen
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : 02.02.07, 16:32 »

JESH!!
Ja tämän päivän olen viimeisen kaksi vuotta halunnut nähdä ;D
Kiitos kaikille, jotka ovat asian eteen ponnistelleet!
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #25 : 02.02.07, 20:55 »

terve,

jossain tiedotteessa tuon toimitusajan taidettiin nyt alkuun olevan 4 - 5 viikkoa, ja sitten myöhemmin vasta sen pari viikkoa. Joten eikun lovipihdit kauniiseen käteen silmänisku

tv. rekku
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #26 : 03.02.07, 11:09 »

Seuraa tyhmä kysymys  :-[ noista korvamerkeistä:
Pilvellä on tuollainen iso keltainen läppänä, ja sen korva lerpottaa. Voinko ottaa sen (siis merkin, ei korvan) pois ja vaihtaa Pilvellekin tuollaisen pikkumerkin (kunhan tulevat postissa)?
Jos merkitsen eläinluetteloon että merkki oli ennen se ja se, ja nyt se ja se. Saako niin tehdä?
tallennettu
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #27 : 03.02.07, 11:26 »

Seuraa tyhmä kysymys  :-[ noista korvamerkeistä:

Hyvä kysymys Mara! Odotan vastausta minäkin.  ;D
tallennettu
siiri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #28 : 03.02.07, 12:06 »

Mun lampaalta irtosi Allflex- merkki (suorakulmion muotoinen liuska) nyt syksyllä ja se piti korvata minicombi- merkillä koska tätä vanhaa ei enää saanut. Eli ainakin jos se on semmoinen merkkimalli jota ei enää saa, niin sitten voinee tilata korvausmerkiksi jonkun muun. En kyllä pistä päätä pantiksi tästä  ;D

tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #29 : 03.02.07, 13:56 »

Joo eli Maran kysymykseen: jos tahtoisi toimia täysin laillisesti niin pitäisi tilata ministeriöstä korvausmerkki. Käytännössä, mä olen vaihtanut vaan ja merkinnyt omaan kirjanpitoon silloin, kun olen vaihtanut eläinrääkkäysmallisen korvamerkkiparin lampaalta toiseen, mun mielestä eläinystävällisempään vaihtoehtoon. Jos lampaalta katoaa toinen merkki ja toinen jää korvaan niin olen kyllä tilannut korvausmerkin ministeriöstä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: