22.05.12, 10:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Äänestys
Kysymys: Kuinka moni keritsee itse ja millä?
Keritsen itse kerintäkoneella - 25 (41%)
Keritsen itse saksilla - 24 (39.3%)
Keritsen itse kampakeritsimillä - 1 (1.6%)
Keritsen itse vanhanajan keritsimillä - 5 (8.2%)
Ammattikeritsijä keritsee lampaani - 6 (9.8%)
En keri lampaitani lainkaan - 0 (0%)
Äänestäjiä yhteensä: 61

Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Keritsetkö lampaasi kuinka?  (Luettu 4147 kertaa)
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« : 21.01.07, 18:11 »

Tänään jälleen kerimme muutaman lampaan ja tässä puolen vuoden aikana on käynyt ilmi kerinnän tärkeys. Huonosti kerityt tai säännöllisesti kerimättä jätetyt lampaat ovat järkyttäviä keritä. Villa on huopunutta ja junttaantunut tiukkaan ihoa vasten varsinkin etujalkojen välissä. Totuuden hetki, kuinka moni keritsee lampaansa itse ja miten eli millä välineellä sen teette?

Teettekö muita toimenpiteitä samalla kun keritte lampaan?
tallennettu

mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 21.01.07, 18:31 »

Keritseni itse koneella ja leikkaan sorkat samalla. Yritän tehdä tämän 2 kertaa vuodessa. Haaveissa tehdä sama 3 kertaa vuodessa. Muutamalla mun lampaista on järjetön villan kasvu. Tuntuu vain, että on vaikea määrittää oikea aika kolme kertaa vuodessa tapahtuvalle kerinnälle, jottei ole hyttysiä tai pakkasia...
t mj
tallennettu
siiri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 21.01.07, 18:39 »

Fiskarseilla keritsin 4 lammasta syksyllä. Ei kyllä ollut jälki mitenkään kaunista  kieli Aika pitkäksi jäi villa paikka paikoin kun en uskaltanut kovin juuresta leikata ettei tule reikiä.

Meillä oli vanha lehmien karvakone, ja ajattelimme, että helpostikos tuosta saa lampaiden kerintään sopivan välineen. Toisin oli, olisi pitänyt hankkia kokonaan uusi leikkuupää ja se olisi kustantanut muutaman sata euroa..

Kai tällä systeemillä jatketaan vielä, tai sitten yritän löytää jonkun keritsijän käymään (vinkit kelpaa, asustamme Hämeessä). Lampaitakin kun on jo kuusi kun kävin Mikkelin seudulla ostoksilla viime viikonloppuna  ;D   
tallennettu
UllaPulla
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 21.01.07, 18:48 »

Pari kertaa vuodessa fiskarsseilla. Haluaisin kyllä koneen, mutta ei taida kahdelle lampaalle olla vielä kannattava hankinta.  muikea hymy
Ja tosiaan villa jää kyllä saksilla aika pitkäksi.
Toisaalta, mitä te muut parin lampaan omistajat teette niillä villoilla?  ???
Minä olen ajatellut karstata ja huovuttaa, kunhan saisi aikaiseksi.  silmänisku

Noita sorkkia olen katsellut samalla, mutta jotenkin ne on aina niin lyhyen näköiset (?) etten niille ole mitään uskaltanut tehdä. Pitäisi siinäkin saada oppia ensin vähän viisaammalta ja kokeneemmalta. Haluaisin oppia ihan kunnolla keritsemäänkin...
tallennettu
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #4 : 21.01.07, 18:55 »

Meillä käy nykyään ammattikeritsijä. On jo käynyt viime vuoden molemmat kerinnät suorittamassa.

Sitä ennen keritsin muutaman vuoden itse omalla koneella. Ja täytyy sanoa, että ilomielin maksan Hra Känsälälle, koska
a) nyt saan katsella kauniin tasaiseksi kerittyjä eläimiä
b) kerintään kuluva aika kutistui parin päivän rupeamasta parin tunnin urakkaan
c) säästyn itse armottomilta selkäkivuilta

Ehdin juuri ja juuri siivota villat talteen, madottaa, nakata Coopersectit niskaan, viedä eläimen karsinaan ja pyydystää uuden sillä aikaa, kun edellistä keritään. Mutta kiirettä pitää  ;D

Sorkat leikataan erikseen. Kerinnän yhteydessä sitä ei ennätä tehdä.
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #5 : 21.01.07, 19:05 »

Tänään jälleen kerimme muutaman lampaan ja tässä puolen vuoden aikana on käynyt ilmi kerinnän tärkeys. Huonosti kerityt tai säännöllisesti kerimättä jätetyt lampaat ovat järkyttäviä keritä. Villa on huopunutta ja junttaantunut tiukkaan ihoa vasten varsinkin etujalkojen välissä. Totuuden hetki, kuinka moni keritsee lampaansa itse ja miten eli millä välineellä sen teette?

Teettekö muita toimenpiteitä samalla kun keritte lampaan?

Meillä siis kerimme omalla koneella, isäntä pääasiassa ja minä myös. Aina 25 päähän asti kerin minä itse käsikeritsimillä (lammassaksilla). Keritään kaksi kertaa vuodessa, myös siis teuraseläimet syksyllä noin kuukausi pari ennen suunniteltua teuraaksi laittoa. Kerinnän yhteydessä tarkistetaan utareet ja sorkat, keväällä tehdään madotus ja Coopersect- käsittely myös. Syksyllä seleenilisä ja tarvittaessa madotus teuraseläimille tarpeen vaatiessa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.07, 19:17 kirjoittanut Maija H » tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
siiri
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 21.01.07, 19:08 »

UllaPulla: Säkissä odottaa suurin osa villoista. Hankin käsikarstat ja vähän niillä olen karstannutkin, alkuinnostuksen jälkeen on vaan jäänyt kun on niin KOVIN hidasta. Tiedä sitten, mitä alan niistä myöhemmin tekemään. Jotain olisi kiva niistä tehdä nyt kun on mukava värilajitelma lampaitakin  muikea hymy
Jotenkin tarttis saada tuo karstaus vaan sujuvammaksi!

Sorkat leikattiin myöhemmin syksyllä. Tuntuu vaan että ne kasvaa kauheasti nyt kun ovat pääasiassa pehmoisella alustalla. Ja taisin ottaa hiukan varovasti syksyllä ettei tulisi napsaistua liikaa.

Tuo Katjuskan mainitsema keritsemisvaihtoehto kuulostaa kyllä kovin houkuttelevalta, varsinkin jos(/kun) lammasmäärä vielä lisääntyy...
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 21.01.07, 20:38 »

Meillä oli ekan kerran nyt syksyllä ammattilainen keritsemässä, ja kyllä otan jatkossakin! Kävi niin nopeasti ja siististi että olen siitä lystistä valmis maksamaan. Aikaisemmin kerittiin itse vanhalla kerintäkoneella, jälki oli pääasiassa ok mutta aikaa ja selkää kului. Sekä mun mielestä on vaikea saada mahanalusia ja jalkojen tarkkoja paikkoja kerittyä, helposti tulee reikiä tai sitten jää pitkiä villoja ja tulee silppua. Mä päätin että tästä lähin saa ammattilainen hoitaa homman.
tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 21.01.07, 21:17 »

Kerintäkoneella menee. Nyt on ollut kone rikki ( ja korjaajat lomalla) joten useamman vetäsin fiskarsseilla ja kyllähän se urheilusta käy... Varsinkin kun yksi keskenkasvuinen neiti sai omatekoisen kerintätelineenkin rikki  :-[ ::)Aaargh sano selkä. Eli kyllä kunnon vehkeet on ihan ykkösjuttu. Mutta pari lammasta menee kyllä saksillakin. Sorkat leikkaan samalla ( jos on se kerintäteline kunnossa ). Kalasakset oon todennu parhaimmaksi siihen hommaan.
tallennettu
Pikkis
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 22.01.07, 00:37 »

Meillä ammattikeritsijä on kerinnyt lampaamme jo monta vuotta. Mikäli itse keritsisimme, saisi varmasti olla parturoimassa vuoden jokaisena päivänä.  ;D

Niin ja sorkat vuollaan siinä keritsemisen yhteydessä.

Edit. Lisätään nyt vielä, että ennen ammattikeritsijää keritsimme lampaamme itse koneella. Sellaiset vanhanajan sakset roikkuvat kyllä navetan seinässä, mutta ei niillä ole tainnut viime vuosikymmenellä kukaan keritä kokonaista lammasta.  :hymy
« Viimeksi muokattu: 22.01.07, 00:42 kirjoittanut Pikkis » tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #10 : 22.01.07, 00:42 »

Siiri: vain yksi sana... Karstamylly!  silmänisku

Mulla on ollut tänä syksynä kerintädiili  ;D eli mun ei ole itse tarvinnut keritä lampaita, mikä onkin tosi hyvä juttu, koska mulla on oikean käden ranne huonossa kunnossa.  surullinen Ensimmäiset vuodet "lampurina" mä käytin ammattilaista keritsemässä lampaat, mutta se johtui siitä, että mun ensimmäiset lampaat olivat lähes satakiloisia villipetoja, joita mä en saanut edes kiinni ilman apuvoimia.  :-[

Sittemmin olen havainnut hyväksi kerintätavaksi sakset. Ne sopii mun käteen mainiosti. Kerintäkonetta mä en pysty käyttämään: sitäkin on kokeiltu, mutta koneen paino ja tärinä on myrkkyä mun ranteelle. Saksilla keritseminen on sille myös pahasta, ja kun olen tätä kättä potenut jo 1,5 vuotta, niin lampaita olen kerinnyt oman pystymiseni mukaan lampaita yksitellen aina silloin, kun käsi on paremmassa kunnossa. Lampaani keritsen 1-2 kertaa vuodessa. Pidän normaalivillaisille lampaille kahta kerintäkertaa vuodessa hyvänä, mutta mulla on muutamia hienovilaisia lampaita, joiden villassa ei ole juuri mitään kerittävää puolessa vuodessa. Mulla on nyt esim. Rusinalla 7 kk villat niskassa ja villan pituus on vasta 3 cm.

Mä en tee keritsemisen yhteydessä säännöllisesti mitään hoitotoimenpiteitä. Madotukset ym. mä ajoitan   eri aikaan kuin keritsemisen, sillä annan matolääkkeet koko porukalle kerralla ja kun keritsen lampaita yksitellen milloin ehdin ja jaksan, niin keritsemisen yhteydessä madottamisessa ei ole mitään järkeä. Sorkkia leikkaan, milloin huomaan jollakin jotain ongelmaa.

Pahimmat villat, joita olen nähnyt ja kerinnyt olivat jaalanlampailla... Saksia ei meinannut saada villasta läpi ja koneella ei olisi pystynyt senkään vertaa. Tässä kuva yhdestä uuhesta kuvattuna Jaalassa ennen keritsemistä. Tämä uuhi on nykyään mulla ja sillä on aivan ihana isokiharainen, pehmoinen villa... Eipä olisi uskonut.  :hymy

[ylläpito on poistanut liitteen]
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #11 : 22.01.07, 00:46 »

Laitan vielä vertauskuvaksi uuhen sen nykyisissä villoissa. Tämä on siis sama uuhi, kuin tuossa edellisen viestini kuvassa. Nämä yhdessä havainnollistavat, miten kammottavaksi ihanakin villa ilman säännöllistä hoitoa ja kerintää voi mennä.  :o

[ylläpito on poistanut liitteen]
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
UllaPulla
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 22.01.07, 10:19 »

^HURJAT VILLAT tuossa Riinan ylemmässä kuvassa!  :o  ???  :o
Oikein kunnon rastat... Ei kyllä ihan helposti uskoisi samaksi lampaaksi...  :o
tallennettu
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #13 : 22.01.07, 10:49 »

Tuo huopuneiden lampaiden keritseminen on kyllä aivan järkyttävää puuhaa. Eikä pelkästään siksi, että se on työlästä. Itku on meinannut tulla, kun näkee, missä kunnossa iho on tuollaisten villalaattojen alla. Ja miten onnellinen virne lammasten naamalle leviää, kun kammotuksen saa niiden yltä riisuttua.

Mun ekojen suomilammaksien villat olivat huopuneet moneen kerrokseen. Sittemmin olen joutunut muutamia affenoita kuorimaan huopalaattojen alta. Tällaisten surkeiden tapausten varalla mulla on oma kerintäkone edelleen.
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 22.01.07, 10:55 »

Pienen laumani hurautan itse koneella. Tosin mestari en ole ja aikaakin menee ja saksilla saan vähän paikkailla...  Sorkat leikkaan samalla. Sorkkia oon nyt talven aikana leikannut muutenkin, kun kasvavat nopeammin. Tai eivät kulu niin reippaasti kuin kesällä. Madotukset ja muut teen kaikille eläimille yhtä aikaa; kun maa jäätyy ja sulaa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: