11.02.12, 04:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kivennäisistä  (Luettu 1311 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #15 : 23.06.05, 08:49 »

Roki, onhan noita, mutta yleensä ei mene sormi suuhun valintatilanteessa. Mä en ainakaan ole vielä IKINÄ törmännyt maatalouskauppaan, jossa olisi lampaille valittavissa kahta eri kivennäistä - aina löytyy vain yhtä tiettyä ja sekin on tilaustavaraa... Itse tosin syötän lampaille myös lypsätyskivennäistä, koska meillä sitä on vuohia varten ja meillä on muutamalla lampaalla ollut epäily kuparinpuutoksesta.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Tonja
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 24.06.05, 22:30 »

Voitaiskos me laittaa ihan listaa siitä mitä eri nimisiä lampaille sopivia kivennäisiä ja suola/nuolukiviä on tällä hetkellä markkinoilla? Kivennäisistä minä tiedän tuon Lammas Hertta Muron. Se on joskus hyvinkin vaikeaa tämä oikeiden ruokien valinta...esimerkkinä kerron tässä aiheen vierestä kylläkin...sorry...meidän uusille kanatipuille löytyi vasta kuudennesta! kaupasta sopiva rehu...
tallennettu
teri
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 25.06.05, 08:31 »

Joo, tuohan onkin hyvä idea  :o
Merisuolasta voisi aloittaa, 25 kg säkillinen maksaa 4,25 euroa tavallisessa sekatavarakaupassa.

Meillä kävi Biofarmin esittelijä vähän aikaa sitten, hänellä oli 12 kg mineraalikivi myytävänä (ja minä ostin sellaisen kokeeksi).
Kiven nimi on Calsea phos. Siinä on kalsiumia 17 %, natriumia 11%, fosforia 6%, mangesiumia 2,2%
sekä hivenaineita: sinkki, mangaani, kupari (250 mg/kg) jodi, koboltti,seleeni.
Kivi maksoi 20 euroa, vähän olen kahden vaiheilla tuon kuparin vuoksi koska se on texelpässien käytössä. Mutta muuten vaikuttaa ihan pätevältä kiveltä, ei murustu helposti, kestää vesisadettakin. Oikeastaan nyt alkoi vähän ihmetyttämään tuo kuparin määrä, pitääkin punnita se kivi ja laskea kuinka paljon pässit syö sitä päivässä, ettei tule liikaa sitä kuparia  >surullinen
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #18 : 25.06.05, 10:17 »

Meillä kävi Biofarmin esittelijä vähän aikaa sitten, hänellä oli 12 kg mineraalikivi myytävänä (ja minä ostin sellaisen kokeeksi).
Kiven nimi on Calsea phos. Siinä on kalsiumia 17 %, natriumia 11%, fosforia 6%, mangesiumia 2,2%
sekä hivenaineita: sinkki, mangaani, kupari (250 mg/kg) jodi, koboltti,seleeni.

Mikset ostanut Calsea moutonia? Sitä meillä on käytetty jo jonkin aikaa ja tykkään siitä kovasti. Koska meidän lampaat ovat Kainuun harmaksia ja suomenlampaita, niin meillä syödään aina välillä nautakivennäisiä, jotta ei tule kuparin puutosta. Nyt on laitumella käytössä Maito-Melli.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
teri
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 25.06.05, 11:51 »

Siksi että luotin myyjän asiantuntemukseen. Hän nimenomaan sanoi että tämä on lampaiden kivennäinen. Onkohan se antanut väärän kiven minulle  :-[
tallennettu
Roki
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 25.06.05, 23:20 »

Aulimaija: Kuinka usein teillä syödään niitä nautakivennäisiä? ja minkä aikaa aina kerrallaan?
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #21 : 26.06.05, 12:51 »

Aulimaija: Kuinka usein teillä syödään niitä nautakivennäisiä? ja minkä aikaa aina kerrallaan?

Nyt on syöty nautakivennäistä laitumelle laskun jälkeen koko ajan. Talvellä syödään pääasiassa niitä kuparittomia kiviä. Keväällä ja syksyllä molempia. Tämä ei siis ole mikään ohje siitä miten niitä tulee syöttää!!!

Mä olen tehnyt niin koska mä haluan syöttää aina kivennäiset loppuun ennenkuin niistä menee päiväykset. Kivet ovat todella käteviä sisäruokintakaudella. Kesällä mulla on kivennäisille sellainen laatikko yhdellä laitumella. Muille mä vien aina kivennäisiä vadissa sen verran kuin päivässä niitä tulee syödyksi. Maito-Melli tuntuu olevan lampaille kovasti maittavaa. Samaa syötän vuohilleni myös.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Tonja
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #22 : 07.11.05, 23:10 »

Onkos kukaan keksinyt astiaa, johon murokivennäinen ei tarttuisi kiinni? Jos meinaa kupin tiskata, niin tarttee avuksi vasaran ja taltan! Olen kokeillut monenmoisia muovikipposia ja nyt uusin viritys on sellainen teflon?-pinnoitteinen ex. uunivuoka...Mutta toivotonta pestä sitäkin.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #23 : 08.11.05, 07:02 »

Mä olen yksinkertaisesti laittanut kivennäisastian pohjalle kirkasta pakkausteippiä. Teipit on helppo repäistä siivouksen yhteydessä pois ja heittää menemään. Tosin tällä hetkellä mulla ei ole kivennäiset vapaasti tarjolla.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: