06.02.12, 20:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tietokanta  (Luettu 1309 kertaa)
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 05.01.07, 23:29 »

Mulla hinguttaisi hirveÀsti perustaa suomenlampaille oma tietokanta.
Muttei ossaa ni ei ossaa. Olisiko joku halukas tekemÀÀn pohjan, tai neuvomaan, kuinka se tehdÀÀn?
MinÀ voisin kyllÀ huolehtia siitÀ yllÀpidosta.
Nyt kun nÀmÀ linjaselvitykset on tehty, niin olen huomannut hankalaksi, kun lampaan sukupuusta ei löydy kuin sen kaksi polvea.
Koirapuolella olen tottunut kÀyttÀmÀÀn tietokantoja, jotka kantaa yli kymmenen polven taakse.
Toinen pikkuhomma on nuo risteytykset, nehÀn katoaa viidessÀ polvessa sukutaulusta kokonaan.
Ja yhÀ edelleen myönnÀn olevani tÀysi sukututkijafriikki, elÀinpuolella siis...
tallennettu
Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #1 : 05.01.07, 23:32 »

Mua kiinnostaa myös kaikenlaiset sukutaulut yli kaiken, mutta itse en osaa sellaista tehdĂ€. MeidĂ€n yrityksen palkkalistoilla on useitakin sen alan ammatti-ihmisiĂ€, mutta he eivĂ€t varmaankaan suostu tekemÀÀn mitÀÀn tietokantaa "huvikseen"  surullinen Mites suviande tai maunu_muori ? Osaako riina?

Ei ois muuten varmaankaan ihan hullua, jos se tietokanta olisikin tÀmÀn foorumin yksi osa-alue.... :hymy Rasmus....
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #2 : 06.01.07, 06:16 »

MÀ kÀytÀn Great Family Tree -ohjelmaa kyseiseen tarkoitukseen. Mulla on tÀstÀ ihmisten sukututkimusohjelmasta olemassa vanha, maksuton versio, joka pelaa nÀppÀrÀsti, kunhan on hiukan luova. MÀ olen kirjoittanut esim. "lÀhde" kohtaan tietokannassa korvamerkin numeron ym. tietoa.

MikÀli jotakuta kiinnostaa, niin mulla on tÀstÀ ohjelmasta olemassa tÀmÀn vanhan maksuttoman version asennustiedosto jossakin.

TÀstÀ voi kurkata millaista jÀlkeÀ tuo Great Family Tree tekee HTML:ksi. Itse ohjelma on paljon parempi ja selkeÀmpi, "henkilöt" on yhdistelty viivoilla ja puuta voi rakentaa miten itse haluaa visuaalisesti. Sinne saa lisÀttyÀ jokaiseen "henkilöön" kuvan ja vapaata tekstiÀ myös, tÀÀ on aika suppea ja poistan tÀmÀn netistÀ muutaman pÀivÀn sisÀllÀ muutenkin eli kurkatkaapa heti kun vielÀ ehtii! http://personal.inet.fi/koti/vuohet/sukupuu/index.html

MÀ en ole kokenut tarvitsevani mitÀÀn erityistÀ lammastietokantaa, kun tuo on toiminut niin hyvin.

Maatiaislampaat ry:llÀ oli kÀytössÀ harmaskartoituksessa Koirasuku (http://gamma.nic.fi/~baystone/koirasuku/koirasuku.htm) , mutta mÀ en tiedÀ siitÀ sen enempÀÀ, koska ko. lisenssiÀ ei ollut mulla.
tallennettu

"Joka mĂ€yrĂ€n saa, myös mĂ€yrĂ€n pitÀÀ." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 06.01.07, 13:23 »

Minulla on omat lampaat koiransuvussa, ja ihan hyvin se hommansa hoitaa. (Ja winlampaassa)

Mut nyt mulla on visio, missÀ idlaksella hups löytyy se esi-isÀ joka tÀllÀ hetkellÀ ei löytyisi ilman neuvojaa.
Ja samaan syssyyn löytyy vÀrit ja ehkÀpÀ jopa indeksit jne.
http://tietokanta.australianpaimenkoirat.net/sdog.php?id=28 TÀssÀ on esimerkki koirapuolen tietokannasta.
tallennettu
Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #4 : 06.01.07, 14:01 »

Tossa ihmisten sukututkimusohjelmassa, mitÀ mÀ kÀytÀn, voi etsiÀ nimen perusteella minkÀ tahansa henkilön ja sÀ nÀet visuaalisesti tÀmÀn henkilön sijoittumisen sukupuussa eli vanhemmat, esivanhemmat, sisarukset, lapset, sisarusten ja lasten lapset jne. Tuohon ohjelmaan voisi tallettaa etunimi-kohtaan elÀimen nimen ja sukunimikohtaan idlaksen, jolloin sulla olisi mahdollisuus etsiÀ lampaita joko nimen tai idlaksen perusteella. Voin ehkÀ kokeilla omillani, miten nÀppÀrÀsti tuo onnistuu.

Tossa Great Family TreessÀ voi jokaiseen "korttiin" tallettaa kuvan ja liittÀÀ vapaamuotoista tekstiÀ vaikka miten paljon eli sinne saa myös laitettua vÀrit, sairaudet jne.

Toki olisi paljon kivampi, jos olisi oikea lampaille tarkoitettu ohjelma eikĂ€ tarvitsisi soveltaa ihmistĂ€, nythĂ€n mulla nĂ€kyy ko. ohjelmassa vaimoina pĂ€ssien astumat uuhet.  ;D
tallennettu

Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #5 : 06.01.07, 16:15 »

TÀllÀhÀn voi sitten soveltaa "vaimot vaihtoon"-ohjelmaa, kuka pÀssi seuraavaksi saa tuon kyseisen "vaimon" ;D ;D ;D
tallennettu

Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #6 : 06.01.07, 19:48 »

TÀllÀhÀn voi sitten soveltaa "vaimot vaihtoon"-ohjelmaa, kuka pÀssi seuraavaksi saa tuon kyseisen "vaimon" ;D ;D ;D

;D ;D ;D
Mulla on olemassa yksi elÀinpuolen ohjelma, mutta en ole ehtinyt syöttÀmÀÀn riittÀvÀsti tietoja. Winlammas on aika hyvÀ kuitenkin suomenlampaan osalta - ahvenanmaanlampaalla hiukan huonompi, sattuneista syistÀ.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 06.01.07, 20:12 »

MillÀ periaatteella muuten te valitsette pÀssille vaimon (paitsi rodun ja lÀhisukulaisuuden) ja kÀytÀttekö aina samoja yhdistelmiÀ vai vaihteletteko niitÀ?
tallennettu

Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #8 : 06.01.07, 22:22 »

MÀ valitsen pÀssille vaimon, joka tÀydentÀÀ parhaalla tavalla pÀssin hyviÀ ominaisuuksia.

MUTTA joudun tekemÀÀn tÀstÀ tinkimistÀ, sillÀ mun astutukset tÀhtÀÀvÀt ensisijaisesti pienen populaation (jaalanmÀyrÀt) geenipohjan laajentamiseen kadottamatta mitÀÀn mulle tÀrkeitÀ ominaisuuksia.
Jonkun vaikkapa valkoisia suomenlampaita kasvattavan on helppo katsoa omia uuhiaan ja lÀhteÀ ostamaan maailmalta niille paras mahdollinen pÀssi, ja saada nÀkyviÀ tuloksia jo ensimmÀisessÀ polvessa, mutta koska mÀ kasvatan eriytynyttÀ pientÀ populaatiota (jaalanmÀyriÀ) niin mÀ en voi sitÀ tehdÀ - sellaisia pÀssejÀ ei vaan OLE olemassakaan.
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 06.01.07, 23:23 »

MillÀ periaatteella muuten te valitsette pÀssille vaimon (paitsi rodun ja lÀhisukulaisuuden) ja kÀytÀttekö aina samoja yhdistelmiÀ vai vaihteletteko niitÀ?

MĂ€ en osaa ajatella sitĂ€ noin pĂ€in vaan valitsen aina uuhilaumalle pĂ€ssin  silmĂ€nisku  Suvun lisĂ€ksi kriteerinĂ€ on se miten pystyn kĂ€yttĂ€mÀÀn niiden jĂ€lkelĂ€isille jne. jne. aina seuraavaa pĂ€ssiĂ€. YleensĂ€ aina sama yhdistelmĂ€, jotta tuo jatkon suunnittelu olisi mahdollisimman helppoa. Pyrin siihen, ettĂ€ aina tiettyyn aikaan vuodesta tietty lauma on tietyllĂ€ pĂ€ssillĂ€ astutettavana, tĂ€mĂ€ helpottaa vuosirutiinien hallintaa.
tallennettu

Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #10 : 06.01.07, 23:53 »

YleensÀ aina sama yhdistelmÀ, jotta tuo jatkon suunnittelu olisi mahdollisimman helppoa. Pyrin siihen, ettÀ aina tiettyyn aikaan vuodesta tietty lauma on tietyllÀ pÀssillÀ astutettavana, tÀmÀ helpottaa vuosirutiinien hallintaa.
Mulla on myös aika pitkÀlle sama systeemi. Mutta jos saan uuden pÀssin hommattua joukon jatkoksi jostain, niin silloin menee aina rutiinit vÀhÀn sekaisin.
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 07.01.07, 04:17 »

Aina kun maailmalla aikaansa tuhlaa, niin törmÀÀ moneen mukavaan, kuten tÀmÀ:
http://www.flockfiler.com/fflite.php
Ainoa haitta on nuo mittayksiköt.
Mutta tuotakaan tietokantaa ei saa julkiseksi nettitietokannaksi.
Mulla olisi koneella Acces sillÀ saisi kuulemma rakennettua nettiinkin julkaistavan kannan... jatkaa opiskelua.
tallennettu
Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #12 : 07.01.07, 06:07 »

^MĂ€ kokeilin joskus Accessia vastaavaan tarkoitukseen ja en osannut/saanut luotua sillĂ€ haluamani kaltaista tietokantaa. Jos sĂ€ saat jonkun jĂ€rkevĂ€n pohjan aikaan, niin vinkkaa mullekin jooko.  silmĂ€nisku
tallennettu

Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #13 : 07.01.07, 19:18 »

MinÀ kÀyn lÀpi sukulaisuussuhteita; linjoja, joista on vÀhemmÀn yksilöitÀ jÀljellÀ, ominaisuuksia (koko, luonne vÀri, sarvet jne) - pÀssejÀ vaihdetaan usein ja on useampia pÀssejÀ kierrossa kaiken aikaa. Eli yhdistelmÀt ovat yleensÀ erilaiset joka kerta.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #14 : 07.01.07, 20:11 »

Mulla on yksi oma tekemÀ testiversio vuohille tarkoitetusta tietokannasta..Teen sitÀ pÀÀttötyönÀni..Siihen olen laittanut jonkin verran sukutauluakin..
VielÀ hiukan vaiheessa tosin..
Accessillakin saa tehtyÀ sellaisen, kun kÀyttÀÀ sql-koodia apunaan..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekÀ lypsykarja..
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: