|
Jyrika
|
 |
« : 29.12.06, 22:30 » |
|
Niin olen tähän asti syöttänyt Hivenin melassikivennäisämpäreitä, mutta ne on näin syöttöpöytävuodenaikaan aika hankaleita järjestää elikoitten eteen ja pirskuleen kalliita. Normaalisti olen sisäruokintakaudella antanut sitä pussitavaraa viljan mukana, mutta jossakin aiemmassa keskustelussa puhuttiin myös kivistä, koitin sitä silloin kuuklettaa, mutta laihoin (kotimaisin) tuloksin.. Eli minkälaista kivennäistä syötät ja mistä sitä saa? Meidän kookauppa suositteli biofarmin kivennäiskiveä, en vaan luota oikein lammastietämykseen siellä, kokemuksia kenelläkään?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #1 : 29.12.06, 22:44 » |
|
Täällä Agrimarket suositteli kans jotain melassoitua kivennäiskiveä, en enää muista kenen valmistajan, mutta jätin omaan arvoonsa, kun päällä oli lehmän ja hevosen kuva. En edes sitten lukenut mitä se olis sisältänyt.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 29.12.06, 23:01 » |
|
Mulla on ollut lampailla niille tarkoitettu nuolukivi (Aulimaija tietää nimen, mä olen unohtanut) ja se maittoi lampaille TOSI hyvin, enkä huomannut lampaiden voivan mitenkään paremmin tai huonommin eli mun mielestä se vastasi hyvin tuota säkkitavarana tulevaa kivennäistä. Tykkäsin tästä kivestä kivennäisvatiin nähden enemmän, koska se oli samanmuotoinen kuin suolakivi - eli sen sai siitä reiästä niillä mun ihanilla "nauhoilla" - joita toisessa keskustelussa hehkutin ;D - roikkumaan. Miinusta mun mielestä oli lähinnä hinta. Kivi nuoltiin loppuun tosi nopeasti, kivennäissäkki on riittoisampi. Säkki ja kivi suurinpiirtein muistaakseni olivat samanhintaisia.
Mä syötän kivennäiset siis säkkitavarana tällä hetkellä, mutta pidän nuolukiveä kuitenkin tosi kätevänä ratkaisuna, varsinkin, kun omien lampaideni vitamiinien tarve täyttyy toivottavasti hyvin ylimääräisillä herkkupaloilla eli omppu, porkkana ym.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #3 : 29.12.06, 23:31 » |
|
Se Riinan tarkoittama kivi on nimeltään Calsea Mouton. Maralla on kokemusta siitä myös.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #4 : 30.12.06, 12:04 » |
|
Niin on, meillä on ollut kaksi kiveä, joista eka vissiin oli tuo lampaiden Calsea Mouton ja toka joku muu jota en muista. Pitäiskin hei muuten saada uusi lammaskivi, Aulimaija hoi ;D Se on kätevä kyllä.
Asiaan liittyen tuli tällainen mieleen: mites jos olis tarjolla kahta erilaista kiveä, joista toisessa sitten olisi sitä kupariakin. Osaisiko lampaat jotenkin itse valikoida tarpeensa, että kumpaa söisivät? Onkohan niiden maittavuus samaa luokkaa, jos ovat rinnakkain tarjolla?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #5 : 30.12.06, 12:30 » |
|
Asiaan liittyen tuli tällainen mieleen: mites jos olis tarjolla kahta erilaista kiveä, joista toisessa sitten olisi sitä kupariakin. Osaisiko lampaat jotenkin itse valikoida tarpeensa, että kumpaa söisivät? Mä olen tarjonnut kolmea vaihtoehtoa mun lampaille: Calsea Mouton (kuparinto) Calsea Phos tai joku muu "lehmäkivi" (kuparillinen) ja sitten vielä ihan tavallinen suolakivi. En tiedä miten lampaat niitä nuolevat, mutta musta tuntuu että ne osaavat käyttää itselleen sopivaa kiveä ihan luonnostaan. Kaikki kolme kuluvat. Sitten vielä sellainen lisäys, että mun mielestä näiden kivennäiskivien kanssa kannattaa aina olla tavallinen suolakivi tarjolla aina. Kivissä kun on suolaa myös. Jos lampailla ei ole suolakiveä niin ne nuolevat kivennäiskiveä suolnatarpeeseensa myös jolloin se kivi kuluu nopeammin. Noiden kivien kanssa ón sellainen juttu, että lampaat sýövät niitä alkuun tosi paljon. Ajan kanssa käyttö tasaantuu juuri sopivaksi. Riinan kokemus kiven nopeasta kulumisesta ei ole tuulesta temmattu, mutta lampaat olisivat varmasti seuraavan kiven kanssa olleet jo huomattavasti rauhallisempia. Mara: mä voin viedä kiven taas sirpalle odottamaan hakua jos ei sulla ole esim Mikkeliin mitään asiaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pirre
|
 |
« Vastaus #6 : 30.12.06, 14:46 » |
|
Mä olen pitänyt kuparillista kivennäiskiveä aikanaan vuoroviikoin lampailla, vaihdellut karsinasta toiseen tai pitänyt karsinan laidan toisella puolella aina viikon välillä. Mulla oli käytössä maatalouskaupasta saatava pieni kivi (merkkiä en tietysti muista) jonka hinta oli muistaakseni parin-kolmen euron paikkeilla. Varsinaisena kivennäisenä oli lammasherttaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #7 : 31.12.06, 22:54 » |
|
Eli mein kookaupassa oli tarjolla biopolarin nutri-fos kivea sisältäen: kalsinoitumagnesiitti, hivenaineseos. Sisältö/kg: kalsium 160g, Natrium 140g/kg, fosfori 70g/kg, magnesium 20 g/kg, sinkki (sinkkioksidi) 3600 mg, mangaani (mangaanisulfaatti) 2610mg, jodi (kaliumjodidi)75 mg, koboltti (kobolttikarbonaatti) 40 mg, rauta (rautaoksidi) 25 mg, seleeni (natriumseleniitti) 15 mg
Sitten samaan sarjaan nutri-rumen: . Sisältö/kg: natrium 70g, kalsium 65g, magnesium 40g, fosfori 30g, Sinkki 10460mg, mangaani 8240mg, jodi 60mg, koboltti 40mg, seleeni 10 mg Saccharomyces cerevisiae hiiva (1x109PMY/g) 5 mg
Ja perinteinen lammas-hertta vastaavasti: Kalsium 125 g/kg Fosfori 86 g/kg Natrium 75 g/kg Magnesium 60 g/kg A-vitamiini 400 000 ky/kg D3-vitamiini 120 000 ky/kg E-vitamiini 1 800 mg/kg Seleeni 20 mg/kg Sinkki 5 000 mg/kg Koboltti 20 mg/kg Mangaani 4 000 mg/kg Jodi 150 mg/kg
Mitenkä se Calsea Mouton, mitä se sisältää, mistä sitä saa ja minkä hintainen?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #8 : 31.12.06, 23:22 » |
|
Jo minä nyt katsoin yhtään oikein niin Kempeeleen K-maataloudessa oli Calsea Mouton 12 ¤. (nyt kannattaa suhtautua varauksella tähän tietoon, mutta näin kuvittelin katsoneeni) t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #9 : 31.12.06, 23:25 » |
|
Tässä seloste siitä Calsea Mouton kivestä:
Natrium 27% kalsium 6% Fosfori 2% magnesium 1% Sinkki 30.000 mg mangaani 2000 mg Jodi 120 mg Koboltti 50 mg Seleeni 12 mg
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lilli
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 16.01.07, 23:33 » |
|
Vääntäkääpä nyt rautalangasta, kun noita oppaita lukiessa menee pää aivan pyörälle. Meillä on pellot luomussa, joten käytännössä lampaat ovat luomurehuilla (puna-apilapitoinen heinä ja valkuaispitoinen 'Roope'-kaura). Niillä on myös vapaasti tarjolla Lammas Hertta muroa sekä merisuolaa. Lähinnä nyt nämä kivennäiset ja vitamiinit vaivaa mieltä. Miten muokkaisitte kivennäistarjontaa tuotantovaiheeseen sopivaksi? Ostin seleeni - E-vitamiini valmistetta, jota ajattelin antaa nyt poikima-aikaan ohjen mukaisen 2-4 viikon kuurin, mutta sitten rupesin lukemaan tuota Lammashertan sisältöä niin siinä oli varoitus tuosta seleenin yliannostuksesta... Toisaalta ne eivät tunnu juurikaan kuluttavan Herttaa näin talvella, ja luomussa kun ollaan rehuissa ei oletettavasti ole juurikaan seleeniä. Uskallanko luottaa että lampaat saavat kaikki tarvitsemansa vitamiinit Lammas-hertasta? Agrimarketin valikoimista pitäisi kuulemma löytyä vielä tällaisia, tai ainakin osaa näistä: http://www.knzsalt.com/knz/english/01_asrt/pdf/KNZ_Sheep_10kg.pdfhttp://www.knzsalt.com/knz/english/01_asrt/pdf/KNZ_Multi_10kg.pdfhttp://www.knzsalt.com/knz/english/01_asrt/pdf/KNZ_Sele_Iode_10kg.pdf
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #11 : 16.01.07, 23:39 » |
|
Mulla on nyt nuo omat ruokintasuunnitelmat nyt toisessa konttorissa, mutta meillä on kalkkilisä vasta karitsoille (muistaakseni siis) ja pokiville/imettäville asetona energy lisä, ei minkäänlaista muistikuvaa miksi... Ja luomusäännöistä ei siis minkäänlaista hajua, mitä saisi antaa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lilli
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #12 : 16.01.07, 23:43 » |
|
Niin siis lampaat meillä ei oo luomussa, mutta käytännön syistä rehut siis on...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #13 : 17.01.07, 08:57 » |
|
Mä olen antanut seleeni-e-vitamiini-lisää tiineille uuhilleni lammashertan lisäksi, koska niillä on kohonnut tarve sille ts. lammashertan kivennäinen ei riitä. Eli mun mielestä yliannostuksen vaaraa ei ole, kunhan noudatetaan molemmissa käyttöohjeita.
Luomupeltojen sanotaan olevan seleeniköyhiä ja siten altistavan lampaita lihasrappeumalle, mutta varmimmin saisit tiedon oikeasta ruokinnasta testauttamalla rehusi kivennäiset.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #14 : 17.01.07, 09:03 » |
|
Minä annan lammasherttaa ja lisänä vielä ADE-vitamiinia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|