Entäs tuo takiainen? Olen niitä keräillyt kun tuolla kurpitsamaalla kasvaa ihan hurjasti niitä ja ovat aika "herkullisen" näköisiä.
En tiedä maistuuko lampaille, mutta mun vuohet rakastaa sitä tuoreeltaan. Kerään niille siis takiaisia aina välillä oikein ison nipun herkkupaloiksi. Kuivattaa en ole yrittänyt, kun ne on menneet jo tuoreena kaikki parempiin suihin.
Eilen multa kysyttiin miksi noita nippuja roikkuu tuolla kennelin ikkunanpielissä ulkopuolella? Minä räpytin silmiä ja kerroin kuivaavani niitä Riinan lampaita varten ensi talveksi. Mitäs ihmeellistä tuossa on? Kun noita horsmia on ihan älyttömät määrät niin miksen auttais kun kerran voin. On lomaa ja lapset polskuttaa kahluualtaassa tyytyväisenä ja äiti hikoilee horsmien joukossa ;D
TOSI ihanaa, kun joku viitsii auttaa kerppujen teossa!Â

Meilläkin kun on heinät kaikki ostorehuina, niin on upea juttu, kun saa antaa eläimille edes jotain "kotikutoista" ja muutenkin nuo kerput ja muut ylimääräiset herkut tuntuvat olevan talvella eläimille iso piristysruiske aina, kun niitä antaa.
Mulla on kunnianhimoinen tavoite saada tehtyä niin paljon kerppuja, että niitä riittää joka päivä edes pieni suupala jokaiselle. Siinäpä onkin tavoitetta, koska en ole vielä ikinä päässyt siihen vaikka mulla on ollut kymmenkunta päätä vähemmän ruokittavana. :

Tällä hetkellä olen kyllä hyvässä vauhdissa jo, ja yllättävää kyllä mulla on valtavat pinot NOKKOSTA talven varoiksi. Opin vihdoinkin, miten niitä kuivataan oikein tehokkaasti. Aikaisemmin mulla siis homehtui kaikki nokkoset, tein mitä hyvänsä. Nyt tänä kesänä keksin kuivata niitä paahteisella seinällä ja onnistui jo aika hyvin, mutta kasvihuone oli maailman paras keksintö! Koska mun tomaatitkin kuivuu aina pystyy siellä, niin mikä ettei nokkonen? Kyllä kuivuu, homehtumatta, ja uskomattoman nopeasti! Veikkaan, että tuolla onnistuisi myös takiaisen ym. kuivatus varsin mainiosti. Täytyykin ehkä tehdä joku koenippu. Kaikki mitä irti vaan saa talvenvaroiksi on hyvä juttu!