11.02.12, 04:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kerpuista  (Luettu 3127 kertaa)
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« : 29.06.05, 12:52 »

Voiko kerppuja tehdä tuomesta? Onko jotain lehtipuita mitä ei saa lampaille syöttää?
tallennettu
ivar
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 29.06.05, 13:34 »

Tuomesta en tiedä, mutta tammea ei saa lampaille tai vuohille syöttää (puhaltumisvaaran takia). Kerput kannattaa pian tehdä, koska jos tekee ne liian myöhään lehdet tippuvat!  silmänisku Sanotaan että kerput on tehtävä ennen juhannusta.
tallennettu
Niitty
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #2 : 29.06.05, 13:49 »

Tuomi ei välttämättä ole kaikista maistuvin kasvi, en muista onko siitä varsinaista haittaa.
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 29.06.05, 20:50 »

Olipa hyvä tietää tuo tammijuttu, kun meillä on Kerkolle syötetty sitä ihan simona  :o Pitää rajoittaa. Onneksi ei vielä ole puhaltunut. Pihlaja on sen ykkösherkkua.
tallennettu
Tonja
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 29.06.05, 21:17 »

Mitenkäs te kuivatatte kerput? Ulkona vai sisällä ilmavassa tilassa? Olen kuullut, että lehdet pysyisivät paremmin kiinni oksissa sisäkuivatuksessa, mutta pitäneekö paikkansa?
tallennettu
Tupu
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 29.06.05, 22:42 »

Tuomen kukathan on myrkyllisiä, mutta en tiedä lehdistä ja oksista.

Eikös tammenlehdet ole hyväksi ripuliin, ne kovettavat vatsaa. Eli on hyvä olla talvella myös tammenlehtiä saatavilla, jos on tarvis.
tallennettu
sara
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 29.06.05, 23:12 »

Lainaus
jos tekee ne liian myöhään lehdet tippuvat!  silmänisku Sanotaan että kerput on tehtävä ennen juhannusta.
Välttämättä ei tarvi heti sännätä pusikkoon (tai vielä pahempaa: jättää kerput tekemättä), vaikka juhannus on jo mennyt... Lehdet pysyivät myös niissä joita tehtiin vielä heinäkuun lopullakin - viime kesänä tosin se kuivattaminen oli hieman hankalaa  :hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #7 : 30.06.05, 09:08 »

Mä olen tehnyt kerppuja elokuussakin vielä, ja lehdet ovat pysyneet hyvin kiinni, mutta loppukesästä tehdyt tuppasivat homehtumaan herkemmin. Ja ennen juhannusta tehdyissä lehdissä on parhaiten ravintoaineet tallella.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #8 : 30.06.05, 10:28 »

Mä tein myös viime kesänä hirmu pinon vaahterakerppuja ihan syksyllä. Ja hyvin lehdet pysyivät.

Tuomen myrkyllisyydestä en tiedä, mutta jotain siinä on. Tuomenoksathan eivät kelpaa mm. jäniksille ja siksi sitä on ansiokkaasti käytetty mm. omenapuiden suojaamiseen. Rungon ympärille tiheään tuomenoksia pystyyn, niin jänikset jättävät omenapuun rauhaan.
tallennettu
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 30.06.05, 11:57 »

Taidanpa siis käyttää tuomenoksat jänisten hätyyttämiseen. Ei kukaan haluaisi tuomen taimia...
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #10 : 30.06.05, 12:01 »

Meidän vuohet rakastaa tuomenoksia, järsivät niistä kuoretkin irti sellaisella innolla, että! Mutta lampaat eivät välitä tuomesta juurikaan. Vähän lehtiä maistelevat vain.

Mä olen ekan kerran onnistunut kuivaamaan nokkosta niin, että niistä tuli TOSI HYVIÄ!  muikea hymy Kuivatin ne paahteisella seinällä tikapuissa roikkuen ja kun ne oli lähes kuivia, siirsin ne isoon pahvilaatikkoon väljästi loppukuivumaan. Samoin onnistui nokkosten kuivaaminen kasvihuoneessakin. Meillä syödään siis ensi talvena valtavat määrät nokkosta - sitä kasvaa kaikkialla, ja koetan nyt tehdä nokkoskerppuja päivittäin.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #11 : 01.07.05, 08:21 »

Minä olen kans ensimmäiset testikerput tehnyt maitohorsmasta ja ne roikkuvat verkossa kennelissä ja olen niitä käynyt löyhyttelemässä. Nyt kun aurinko tulee esiin vihdoin, uskaltaa kai noita tehdä enemmänkin kun kuivaisivat auringonpaisteessa. Seuraavana yrityslistalla on noi nokkoset. Jospa sitä saisi jonkin verran tehtyä kerppuja Riinalle ensi talvea varten kun syksyllä palautan nuo kesälampaat ;D
tallennettu

Hanna
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 11.07.05, 21:23 »

Saako lammas syödä pujosta tehtyjä kerpuja ???
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #13 : 12.07.05, 07:41 »

Entäs tuo takiainen? Olen niitä keräillyt kun tuolla kurpitsamaalla kasvaa ihan hurjasti niitä ja ovat aika "herkullisen" näköisiä. Jos niitä aina muutaman laittaa horsmakerppuun niin kait ne maistuu vaikka lehden reunoissa on vähän piikkejä? Olis sääli heittää hukkaan, jos ne kelpaa lampaille. Pitäisköhän tehdä makutesti katraalla?

Eilen multa kysyttiin miksi noita nippuja roikkuu tuolla kennelin ikkunanpielissä ulkopuolella? Minä räpytin silmiä ja kerroin kuivaavani niitä Riinan lampaita varten ensi talveksi. Mitäs ihmeellistä tuossa on? Kun noita horsmia on ihan älyttömät määrät niin miksen auttais kun kerran voin. On lomaa ja lapset polskuttaa kahluualtaassa tyytyväisenä ja äiti hikoilee horsmien joukossa ;D
tallennettu

Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 12.07.05, 12:12 »

Takiainen maistuu ainakin meillä lampaille ja vuohille todella hyvin. Tuoreessakaan eivät piikit tunnu missään, meillä jokainen mahdollisuuden saanut eläin on popsinut juhannusruusuakin hyvällä ruokahalulla piikeistä huolimatta.

Takiaisessa on vain yksi pieni ongelma, varren paksuus. Jos sen saa kuivaksi hyvin, niin eiköhän se maistu, mutta hetkinen siihen voi vierähtää.

Meillä kerpuista herkkuja ovat olleet pihlaja, paju ja villivadelma. Myös puolukan ja mustikan varpuja kannattaa kerätä talven varalle, jos mahdollisuuksia on. Ne ovat myös aika herkullisia elikoiden suussa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: