06.02.12, 17:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kerpuista  (Luettu 3116 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #15 : 12.07.05, 23:44 »

Entäs tuo takiainen? Olen niitä keräillyt kun tuolla kurpitsamaalla kasvaa ihan hurjasti niitä ja ovat aika "herkullisen" näköisiä.

En tiedä maistuuko lampaille, mutta mun vuohet rakastaa sitä tuoreeltaan. Kerään niille siis takiaisia aina välillä oikein ison nipun herkkupaloiksi. Kuivattaa en ole yrittänyt, kun ne on menneet jo tuoreena kaikki parempiin suihin.

Eilen multa kysyttiin miksi noita nippuja roikkuu tuolla kennelin ikkunanpielissä ulkopuolella? Minä räpytin silmiä ja kerroin kuivaavani niitä Riinan lampaita varten ensi talveksi. Mitäs ihmeellistä tuossa on? Kun noita horsmia on ihan älyttömät määrät niin miksen auttais kun kerran voin. On lomaa ja lapset polskuttaa kahluualtaassa tyytyväisenä ja äiti hikoilee horsmien joukossa ;D

TOSI ihanaa, kun joku viitsii auttaa kerppujen teossa!  muikea hymy Meilläkin kun on heinät kaikki ostorehuina, niin on upea juttu, kun saa antaa eläimille edes jotain "kotikutoista"  ja muutenkin nuo kerput ja muut ylimääräiset herkut tuntuvat olevan talvella eläimille iso piristysruiske aina, kun niitä antaa.

Mulla on kunnianhimoinen tavoite saada tehtyä niin paljon kerppuja, että niitä riittää joka päivä edes pieni suupala jokaiselle. Siinäpä onkin tavoitetta, koska en ole vielä ikinä päässyt siihen vaikka mulla on ollut kymmenkunta päätä vähemmän ruokittavana.  :hymy Tällä hetkellä olen kyllä hyvässä vauhdissa jo, ja yllättävää kyllä mulla on valtavat pinot NOKKOSTA talven varoiksi. Opin vihdoinkin, miten niitä kuivataan oikein tehokkaasti. Aikaisemmin mulla siis homehtui kaikki nokkoset, tein mitä hyvänsä. Nyt tänä kesänä keksin kuivata niitä paahteisella seinällä ja onnistui jo aika hyvin, mutta kasvihuone oli maailman paras keksintö! Koska mun tomaatitkin kuivuu aina pystyy siellä, niin mikä ettei nokkonen? Kyllä kuivuu, homehtumatta, ja uskomattoman nopeasti! Veikkaan, että tuolla onnistuisi myös takiaisen ym. kuivatus varsin mainiosti. Täytyykin ehkä tehdä joku koenippu. Kaikki mitä irti vaan saa talvenvaroiksi on hyvä juttu!
« Viimeksi muokattu: 12.07.05, 23:47 kirjoittanut Riina » tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 13.07.05, 00:19 »

Opin vihdoinkin, miten niitä kuivataan oikein tehokkaasti. Aikaisemmin mulla siis homehtui kaikki nokkoset, tein mitä hyvänsä. Nyt tänä kesänä keksin kuivata niitä paahteisella seinällä ja onnistui jo aika hyvin, mutta kasvihuone oli maailman paras keksintö! Koska mun tomaatitkin kuivuu aina pystyy siellä, niin mikä ettei nokkonen? Kyllä kuivuu, homehtumatta, ja uskomattoman nopeasti! Veikkaan, että tuolla onnistuisi myös takiaisen ym. kuivatus varsin mainiosti. Täytyykin ehkä tehdä joku koenippu. Kaikki mitä irti vaan saa talvenvaroiksi on hyvä juttu!
Lainaus
Entäs tuo takiainen? Olen niitä keräillyt kun tuolla kurpitsamaalla kasvaa ihan hurjasti niitä ja ovat aika "herkullisen" näköisiä.

Toinen aika tehokas paikka kuivatukseen on tumman auton konepelti muikea hymy Ei kauaa kestä, että pienet niput ovat rutikuivia.

Mulla on muuten pienen aurinkokuivurin ohje olemassa, jos jotakuta kiinnostaa. Skanneria ei valitettavasti ole toistaiseksi, mutta ehkä onnistuisin jollakin konstilla saamaan ohjeet jakoon.

Miten muuten on, kannattaako puna-apilaa kuivattaa "herkkunipuiksi" talven varalle? Meillä olisi todella komeaa apilaa, mutta mietin lähinnä sitä, vaikuttaako se kuivattuna(kin) haitallisesti tiinehtymiseen tai voiko se aiheuttaa ongelmia tiineysaikana? Jos, niin millaiset määrät ovat turvallisia?

tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #17 : 13.07.05, 08:38 »

Mua kiinnostaa sellaisen kuivurin ohjeet!

Kuivaa ihmeessä puna-apilaa, et kuitenkaan jaksa kuivata sitä niin paljon, että sen kasviestrogeenit vaikuttaisi epäsuotuisasti uuhien tiinehtymiseen. Lähinnä jatkuva puna-apilapitoisen heinän syöttäminen saattaa vaikuttaa.
tallennettu

Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : 13.07.05, 11:16 »

Riina: Yritän saada sulle ne ohjeet ensitilassa.

Selvä juttu, aletaan kuivata  silmänisku
tallennettu
sara
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 13.07.05, 11:37 »

Mua kiinnostaa sellaisen kuivurin ohjeet!
Kuten myös  hymy
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #20 : 13.07.05, 15:56 »

Siis oikeesti ihanaa kun saa kaiken ton "rikkaruohon" hyötykäyttöön. Sirpillä leikkaan joka päivä noille lampaille pari kertaa päivässä herkkukasoja kaikkea eksoottista mitä meidän kukkaniityiltä löytyy ja hyvin näyttää maistuvan.

Horsmaa on tosi paljon, samoin tota takiaista. Täytynee tehdä erillisiä takiaiskerppuja kun nyt olen yhdistänyt horsmaa ja takiaista. Nokkoset olen jättänyt suosiolla, onnistun aina polttamaan itseäni useaan otteeseen jos niiden kanssa pulaan :hymy. No eiköhän tässä elokuuhun mennessä ole melkomoiset määrät noita kerppuja tehtyinä. Kaikkea kivaa luonnosta lampaille ja mieletöntä terapiaa tuo rikkaruohojan kiskominen ja niputtaminen, suosittelen lämpimästi.
tallennettu

bansku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : 13.07.05, 19:08 »

Milläs te muutoin sidotte ne kerput? Jollain luonnontuottella vai nippusiteillä vai millä?
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #22 : 13.07.05, 19:14 »

^ Paalinarulla. Sitä on kaikki nurkat täynnä - hyvä kun saa sen uusiokäyttöön edes kerppujen niputtamisessa.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #23 : 13.07.05, 21:58 »

Nokkoset olen jättänyt suosiolla, onnistun aina polttamaan itseäni useaan otteeseen jos niiden kanssa pulaan :hymy.

Mä olen varmaan jo tullut immuuniksi nokkosille, kun ne on pistelleet mua niin paljon. :hymy Nykyään pystyn tonkimaan nokkospuskassa shortseissa ja t-paidassa eikä pistokset enää haittaa, vähän vaan kutittaa. Alkukesästä ne vielä poltti ja pistoksista nousi kunnon paukamat, mutta näköjään tämä siedätyshoito tepsii...!  ;D
tallennettu

Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : 14.07.05, 00:55 »

Lisäsin kuvan aurinkokuivurista kansiooni. Kuva on huono, mutta toivottavasti siitä saa selvää. Jos on kysyttävää, niin yritän tulkata parhaani mukaan. Sanallisia ohjeita tuohon kuivuriin ei ollut, eli kaikki kirjassa ollut tieto on tuossa kuvassa.
tallennettu
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #25 : 14.07.05, 09:41 »

Kyllähän se kuva oli oikein selkeä  ;D Ei muuta kuin käpistelemään...
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #26 : 15.07.05, 08:33 »

Paalinarulla minäkin, sitä kun tulee kilsatolkulla, saa senkin hyötykäyttöön. Melkomoista kierrätystä näyttää tämä olevan, kaikki käytetään mitä voidaan. Meillä tuo seinällä roikotus on loistava kuivatuskeino, kun siihen porottaa puolenpäivän jälkeen aurinko ja ihan iltaan saakka. Kuivuu vuorokaudessa ihan mikä vaan. Seuraavat satsit taas tänään roikkumaan. Siihen mahtuu parikymmentä nippua kerrallaa väljästi roikkumaan. Puuliiteriin minä ne ripustan nauloista sitten roikkumaan ja odottamaan pääsyä Riinan talvivarastoihin.
tallennettu

bansku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #27 : 15.07.05, 08:45 »

Minä laitoin pihlajakerppuja aurinkoon kuivamaan aidan päälle. Niistä kerpuista tuli ihan ruskeita ja kaikki sanoivat ettei tuollaiset palaneet kerput lampaille enää kelpaa. Jätin sitten kerput siihen ja ajattelin että olkoot! Nyt kerpuista ei ole kuin rangat jäljellä, että hyvin tuntuivat maistuneen palaneenakin...
tallennettu
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #28 : 16.07.05, 01:33 »

Tulihan tuossa taas horsmapellossa kerputellessa mieleen eräs juttu... Eli siis lampaattomat (ja miksei lampaallisetkin) immeiset, kyllä se kasvien keruu ihmisillekin kannattaa. Horsmasta ja vadelmasta saa mitä ihaninta teetä, pajunkuori on maailman parasta särkylääkettä (asperiini on kehitetty pajunkuoresta) jne. Jos jonkin kasvin hyötykäyttö/lääkinnällinen käyttö kiinnostaa, niin voin kyllä yrittää valottaa asiaa parhaani mukaan.

Niin juu ja nokkosta kannattaa keräillä ehdottomasti. Nokkonen EI menetä ravintoarvojaan missään vaiheessa kesää, vaan on valtaisa terveyspommi jatkuvasti. Nokkosta voi valmistaa melkein miten vaan, meillä hitti on "pinaattikeitto" nokkosesta, myös nokkoslätyt ja - sämpylät maistuvat. Talveksi nokkosta voi itselle kuivata ja pakastaa, kuivattuna jauhe on hyvää esim. puuron joukossa, sämpylätaikinassa jne.
tallennettu
sara
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #29 : 16.07.05, 16:52 »

Nokkosta voi valmistaa melkein miten vaan, meillä hitti on "pinaattikeitto" nokkosesta, myös nokkoslätyt ja - sämpylät maistuvat. Talveksi nokkosta voi itselle kuivata ja pakastaa, kuivattuna jauhe on hyvää esim. puuron joukossa, sämpylätaikinassa jne.

Meillä meinas viime talvena lampaat jäädä ilman nokkosia, kun ne itsellekin niin hyvin maistuivat  muikea hymy
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: