11.02.12, 22:42 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: ÄÄKS miten ihana takki....  (Luettu 476 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« : 28.11.06, 20:32 »

Meille tuli juuri asiakkaaksi hieno rouva, jolla oli Amsterdamista ostettu (selvästikin kallis) lammasturkki. Se oli UPEA  :o Itse takki liekehti hopean sävyissä tasaisina lyhyinä laineina ja kauluksessa oli superkaunista pitkää vaaleanharmaata lammasturkista.Takista näki, että se oli juuri sopivan ohutta ja joustavaa nahkaa. Kyllä mun mielestä suomenlampaastakin pitäisi saada aikaiseksi yhtä täydellistä raaka-ainetta  kieli

tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 28.11.06, 21:00 »

Voi, olisit pyytänyt saada kuvata se turkki!
Niin kauan kuin muistan, on lammasturkkeja sanottu jäykiksi ja painaviksi. Mullakin roikkuu kaapissa, Suomessa valmistettu, musta, tosi painava tykkyturkki  muikea hymy. Pitäisin sitä kyllä, mutta on minulle hieman liian lyhyen mallinen, pitkä kun olen. Sitä en tiedä, onko suomalaisista lampaista valmistettu.

Kyllä mun mielestä suomenlampaastakin pitäisi saada aikaiseksi yhtä täydellistä raaka-ainetta  kieli
Hyvä Aulimaija, taas yksi visio lisää!
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #2 : 29.11.06, 00:10 »

Mulla on myös ollut aina mielikuva aika paksuista ja jäykistä lammasturkeista, mutta tämä tänään näkemäni oli jotain ihan muuta  reteä Olisi ollut ihana päästä tutkimaan sitä lähemminkin, mutta en kehdannut kysyä. Muistin toki kehua rouvan kaunista turkkia useaan otteeseen  ;D
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 29.11.06, 09:38 »

Johtuiskohan toi mielikuva paksusta jäykästä lammasturkista( mullakin on muutama suvulta peritty) niistä entisistä nahankäsittelymenetelmistä? Vuos sitten parkattu pässi oli jotain ihan muuta..toisaalta vähän harmittaa, kun vein sen 50 vuotis lahjaksi pojan kummille.. nooo eiköhän niistä tänsyksysistä jotain riitä kotiinkin. :hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 29.11.06, 10:12 »

Onko kukaan kiinnittänyt lampaidensa jalostuksessa huomiota nahan paksuuteen? Mä luin tästä jostain hyvästä vanhasta lammaskirjasta, olisiko ollut Inkovaaraa vai Poijärveä? Siinä sanottiin, että turkiksia tuottavan ihmisen pitäisi kiinnittää huomiota paitsi villaan, niin myös lampaan nahan paksuuteen. Mitä ohuempi nahka, sitä upeampi turkis siitä tulee. Vanhoilla pässeillä oli aina paksu nahka, mutta nahan paksuus oli osittain myös jalostettava ja yksilökohtainen juttu.

Mulla oli karitsapässi, jolla oli paperinohut nahka. Ei ollut kaukana, että olisin ruvennut itkemään sitä keritessäni, sillä tämä paperinohut nahka oli jatkuvasti saksien terien välissä. En ole ikinä leikannut yhteenkään lampaaseen niin montaa haavaa kuin siihen pässiin, vaikka keritsin sitä äärimmäisen varovasti ja koko toimenpiteeseen menikin sen takia kaksi tuntia. On ihan selvää, että pässistä ei olisi taljaa saanut kaikkien niiden kerintäreikien jälkeen, ja voikin olla, että nämä ohutnahkaiset vuodat päätyvät useimmiten roskiin liian reikäisinä, eivätkä ikinä päädy turkiksiin. (Tämä pässi ei kyllä ollut turkistyyppinen, mutta olisi voinut toki olla). Samoin moni varmaan poistaa nämä ohutnahkaiset toivottomina kerittävinä.  ??? Mulla ei ole ennen eikä jälkeen ollut yhtä ohutnahkaista lammasta - mikä on sinänsä ihan hyvä, koska mä en yksinkertaisesti osaa keritä sellaista vaurioittamatta nahkaa.  :-[

Eli miksi mulla on mielikuva, että kyse ei olisi vain nahankäsittelymenetelmistä, vaan lampaan ominaisuuksista? Katson myöhemmin, jos löydän sitä kirjan kohtaa, jossa tästä ohutnahkaisuuden suosimisesta oli puhetta.

Oletteko muuten hypistelleet Ikeassa uusi-seelantilaisia lampaantaljoja? Niissä on AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN paksu ja jäykkä nahka. Ymmärrän hyvin, että niitä myydään sisustukseen, sillä niistä ei pystyisi edes ompelemaan takkia, on sen verran jäykkää tavaraa.  kieli Mikä juttu se on, olisiko siinä kyseessä joku käsittely vai onko jollain lammasrodulla todellakin niin paksu nahka?  :o
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: