22.05.12, 09:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lampolan laatukäsikirja  (Luettu 1970 kertaa)
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 06.11.06, 19:08 »

Moi,

Tuolla toisessa topiikissa oli puhetta laatukäsikirjasta. Mikä se on? Mitä sisältää? Kuka tekee? Miksi?
Uteliasko ???

t mj
« Viimeksi muokattu: 06.11.06, 19:20 kirjoittanut mmj » tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #1 : 06.11.06, 19:29 »

Mulle on ainakin oma lammasneuvoja puhellut että kannattaisi sellainen panna alulle  hymy
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
lampuri.fi
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

Lampuri

« Vastaus #2 : 09.11.06, 22:45 »

Moi

Lammastilan laatukäsikirjan eli laatujärjestelmän tekee lampuri itse "viranomaisten valvonnassa".
Meillä täällä Loimaan seudulla se tehtiin v.1997 ilmeisesti lähes ensimmäisenä maassamme ja se oli osa paikallista EY-projektia, jonka hallinnointityökalu Loimaan Laatulammas osk. toimii edelleen lammastalouden tuotantotarvikkeiden yhteisosto-organisaationa.

Lappalaisten lammashakkeen yhteydessä osa sikäläisistä lammastiloista teki laatujärjestelmän, jonka aloitustilaisuudessa 22.11.2005 olin mukana kertomassa mitä laatujärjestelmä lammastilalla käytännössä tarkoittaa.

Lisätietoa löytyy osoitteesta;

http://www.maaseutukeskus.fi/lappi/laadukaslammas/tapahtumat.htm

ja sieltä päivämäärät 22.11.2005 - 1.3.2006 liittyvät aiheeseen

Terveisin  late@lampuri.fi
tallennettu

Lauri Leinonen
Lampuri Loimaa
Koivusuontie 424
32300 Melllilä
Puh. 02- 76 717 33
Gsm. 0400- 458 286
Sähköposti: late@lampuri.fi
Kotisivut:    http://lampuri.fi & http://lammastila.fi
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 13.11.06, 02:45 »

Nykyään kaikesta mahdollisesta pitää tehdä laatukäsikirjat.
Ensinnä otetaan käsittelyyn riskit ja niiden hallinta, esim. lampolan rakenteet, paloturvallisuus, palotilanteen toimintatavat. Sitten työturvallisuus, työtavat, työtapojen kehittäminen. Työterveyshuolto
Sitten tähän kuuluu tilan tuotannon laatu, eli esim. villan tuottajilla mahdollisimman hyvälaatuinen villa, lihanjalostajilla hyvälaatuinen liha, tässä tulee nämä tautihommat ja niiden vastustaminen.
Tähän liitetään sitten eläinten terveydenhuolto, jolle rakennetaan sitten ihan oma kansio, sisältäen tiedot eläimistäsi, niiden hoidoista, lääkityksistä, eläintiloista, niiden puutteista/korjaustarpeista jne. Tähän tulee mukaan sitten ETU ohjelma.
Nämä kaikki yhdessä luovat oman tilasi laatujärjestelmän, mitä kehittämällä ja seuraamalla tuotat itse terveempänä aina parempaa tuotetta.
Ihan niinkuin koiran kouluttaminen onnistuu paremmin pitämällä päiväkirjaa edistymisestä ja tavoitteista, sekä tietysti epäonnistumisista ja riskeistä epäonnistumisiin.
Myöhemmin on helppo palata tarkastelemaan lähtötilannetta muistiinpanoista ja välttää tulevaisuudessa jo tehtyjä tyhmyyksiä  ;D
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #4 : 13.11.06, 09:04 »

Ihan niinkuin koiran kouluttaminen onnistuu paremmin pitämällä päiväkirjaa edistymisestä ja tavoitteista, sekä tietysti epäonnistumisista ja riskeistä epäonnistumisiin.
Puhun nyt tottakai vaan omasta puolestani, mutta olen itse ainakin huomannut pystyväni paremmin keskittymään johonkin tiettyyn asiaan (mun toisinaan hieman kaoottiseltakin tuntuvassa yrittäjämaailmassani) kun mä tiedän mihin mä pyrin. Tämä koskee myös vaikkapa tavoitteellista urheilua jne. Ts. olen "aiemmassa elämässäni" pitänyt harjoituspäiväkirjaa, kirjannut syömisiäni, tehnyt itselleni tarkan treeniohjelman jne jotta pääsisin tavoitteeseen.

Ilman tavoitteita ei mun mielestä tule edistystä juuri missään asiassa. Ja "tavoitetilan asettamisvaiheessa" pitää tietty tuntea lähtötilanne (=kirjoittaa se ylös) jotta osaa keskittyä oikeisiin asioihin oikeaan aikaan. Mulla on nykyisin esimerkiksi kirjoitettuna paperille ja syövytettynä päähän "ihanneuuhen kuva"  kieli

Mä olen myös elämäni aikana raapustanut aika monenmonta typerältäkin tuntunutta liiketoimintasuunnitelmaa kun niitä on syystä taikka toisesta multa pyydetty. Toisaalta täytyy kuitenkin sanoa, että ollut ihan fiksua aina silloin tällöin miettiä asiat paperille ja vieläpä sellaiseen muotoon että joku muukin voi omat aivoitukset tajuta...Omat ajatuksethan kun saattavat toisinaan tuntua ihan fiksuilta ja filmaattisilta kun ne paperille kirjoitettuina eivät siltä enää näytäkään. Esim SWOT (strengths/weaknesses/ opportunities/threats) analyysiä pidän sekä typeränä että fiksuna juttuna.

Heh...tää mun tekstihän on ihan sellaista konsulttishittiä jota mä inhoan yli kaiken  ;D Seison kuitenkin sen takana.
tallennettu

ursula
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 30.11.06, 12:39 »

jyrikalla oliki jo kattava selitys,
tilan mapeista löysin harjoittelijan tekemän laatukäsikirjan muutaman vuoden takaa, selailin sitä ihan mielenkiinnolla, joitain juttuja pitäis päivitellä ja tarkentaa, mutta muuten kyllä oiva "pumaska" tietoa.
itellä luomukirjanpidosta löytyy myös osa nuista jutuista.
riskit ja niitten hallinta on kyllä yks osa-alue johon pitäis tarttua, vanhasa navetasa on aina monenmoista mietinnän paikkaa, taas nuo sähkölaitteet esim. piuhat ja muut mietityttää jne.
ja maaseudusa oli eilen hyvä juttu eläinten poistumisteiden merkinnästä kyltein, että esim. palotilanteesa ulkopuolisetki tietäis mikä reitti on eläimille tuttu ja helpoin.

tuo mielikuva ihanne-uuhesta ois varmaan hyvä, että mitä kohti pyrkiä.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 08.02.07, 15:23 »

Tänään tipahti Sarvi ja Saparo (Atrian propagandalehti)
Siinä on kirjoitus alkutuotannon pakollisesta omavalvontaohjelmasta.
Lehti tulee jossain vaiheessa luettavaksi osoitteeseen http://www.a-tuottajat.fi/default.asp?toc=232
Jos joku ei malta odottaa, niin voin skannata artikkelin luettavaksi.
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 09.02.07, 16:51 »

Näkyy lukevan, että alkutuotannon pakollinen omavalvonta koskee sika ja nautatiloja.
Meidät lampurit on taas unohdettu  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.02.07, 09:36 kirjoittanut riitta » tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 09.02.07, 17:49 »

Luojalle kiitos on unohdettu... Tämä nykyinenkin byrokraattia meinaa olla välillä liikaa.
Tuota artikkelia mainostin lähinnä siksi, että siinä in esitettyaika hyvät kysymykset pohjaksi laatukäsikirjalle.
tallennettu
mustalammas
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 25.03.07, 20:07 »

Laatukäsikirja on kyllä hyvä olla olemassa. Hyvä kun ei ole pakollinen mutta on kyllä tosi hyödyllinen.  Kun asiat on laitettu ylös, näkee paremmin toiminnan epäkohdat ja kun tietyt tavoitteet on asetettu, on niihin helpompi pyrkiä. Parantaahan tuo työn mielekkyyttä kun epäkohdat saa pois ja kaikki sujuu kuin tanssi....  :hymy

Ihan sivuhuomautuksena, tekemässäni opinnäytetyössä kyselin onko tiloilla käytössä laatukäsikirja ja yllättävän huonosti tuntui löytyvän...  ??? Liekö syynä se ettei ole pakollinen mutta kun kerran asiat ylös laittaa, niin on sit helppo päivittää kun pohjatyö on tehty...  hymy
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 27.04.07, 23:52 »

Minulle on nyt kuitenkin niin monelta taholta sanottu, että myös meillä tulee olla omavalvontasuunnitelma, että olen jo päässyt omani kanssa aika hyvälle mallille.

Päätin tehdä siitä kolmekansioisen sisältäen:

1. Kansio
ELÄIMET
*Uuhet, Pässit,Karitsat (Eli käytännössä 135 ja proagrian uuhi ja pässikortit, sekä karitsalista, eläinten painot mahdollista tukitarkastusta varten )
*Siirtoasiakirjat
*Terveydenhuolto (ETU:a mukaillen, myös koirien/kissojen loishäätö tähän) Omaeläinlääkäri, yhteystiedot etusivulle!!
*Kuolemantapaukset, (toimintatapa kuolleen eläimen käsittelyssä Evira, Honkajoki..puhelinnumerot etusivulle)
RUOKINTA
*Rehut, mitä, mistä, kuinka paljon, rehun laaduntarkkailu (rehuanalyysit)
*Rehumäärät eläinryhmille (ruokintasuunnitelma)
*Ruokintatavat, tässä meillä on eniten parantamista on myös tehty tähän kohtaa parannussuunnitelma

2. Kansio
Tilan esittely ja tuotannon tavoitteet
Tilojen ylläpito
*Pohjapiirrustus neliöineen, syöttöpöytien pituudet
*Ruokintapöydät ja toiminta, puhdistustavat, aikataulu
*Juomakupit, toiminta, puhdistus
*Tilojen yleinen päivittäinen puhdistus, toimintatavat
*Kuivittaminen, toimintatavat, käytettävän kuivikkeen esittely/toimittaja (Myös rehuntuottajalistalle)
*Kestopehkun tyhjennys, aikataulu, mihin.
*Tilojen puhdistus tyhjänä, miten, millä (pesu, kalkitus, desinfiointi)
*Haittaeläinten torjuntasuunnitelma (kärpäset, jysijät)

TOIMINTA HÄTÄTILANTEESSA
*Tulipalo jne.
*Eläinten pelastaminen

Teurastaminen
*Painoseuranta=laadunvalvonta yhdessä laadukkaan rehun kanssa
*Mihin, millä
*Keskimääräinen teurasikä

3. Kansio
Terveydenhuolto
*Sairaudet, esittely, hoitoimenpiteet (esim. lomittajalle avuksi)
*Lääkekirjanpito, esiintyneet sairaudet
*Maedivisna+ scrapieseuranta
*Loishäädöt, rokotukset
Toimintatavat eläimen sairastuttua (sairaskarsina, karanteeni)
Lopettaminen
*Ohjeet
*Aseen huolto ja säilytys
*Ruhon hävittäminen (tuli jo tilojen ylläpidossa, mutta kertaus opintojen äiti...)

Eli tällä opuskokoelmalla ajattelin pitää kaikenmaailman virkamiehet tyytyväisenä....
Onko joku asia jäänyt huomaamatta?
(Tiest se ma terveydenhuolto, mutta mitäpä minusta, eivät maksa edes tukea silmänisku )
« Viimeksi muokattu: 27.04.07, 23:56 kirjoittanut Jyrika » tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 28.04.07, 08:41 »

Hienosti olet koonnut tärkeimmät asiat, siitä se vuosien myötä sitten muotoutuu oman tilan näköiseksi.

Oma terveydenhuolto (työterveyshuolto) on karjatalousyrittäjälle todella tärkeä asia, voihan sen tietenkin hoitaa muutenkin kuin virallista kanavaa pitkin , mutta eläinten hyvinvointiin vaikuttaa ENITEN hoitajan henkinen ja fyysinen hyvinvointi! Älä vähättele omaa terveyttä.

Meillä on ollut laatukäsikirja käytössä jo vuodesta 1999. Huomaamattani olen siirrellyt noita viranomaisille tarvittavia papereita yhteen kansioon, vaikka ne eivät loogisesti kaikki samaan kuuluisikaan, mutta se kansio on jotenkin "raskas-sarjalainen" ja sitä pitää päivittää ahkerasti.
Eläinvalvonnassa kannattaa olla huolellinen noiden tarkkailulistojen kanssa, ettei siellä ole vääriä eläimiä, tiedän yhden tilan, jossa leikattiin tukia 1% koska tarkkailulistalla oli ylimääräisiä eläimiä (=eläinten kirjanpito oli virheellinen)

Ps meillä on muuten jaettu tieto 12 kansioon, mutta niissä onkin sitten jo maatalouskin mukana.
« Viimeksi muokattu: 28.04.07, 08:44 kirjoittanut riitta » tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #12 : 15.10.07, 09:16 »

Nostetaan tämäkin. Onko Jyrikan suunnitelma valmis ja tuliko siitä sinulle toimiva työkalu? Keillä muilla on omavalvontasuunnitelma/laatukäsikirja valmiina? Itse vasta aloitan.
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 15.10.07, 09:27 »

Nyt kun katson tuota kansiohyllyä, niin hieman on järjestys muuttunut. Kansioitten selkämyksissä lukee:
Ruokinta, terveydenhuolto, tilat
Eläimet
Siirto, 135, korva (tässä on myös pitopaikat, puuttuu yltä)

Pro-Agria on tehnyt valmiin "laita ruksi" omavalvontasuunnitelmapohjan. Sitä kannattaa kysyä omalta neuvojalta, tulee paperina tai sähköisesti hymy
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #14 : 15.10.07, 09:42 »

Pro-Agria on tehnyt valmiin "laita ruksi" omavalvontasuunnitelmapohjan. Sitä kannattaa kysyä omalta neuvojalta, tulee paperina tai sähköisesti hymy
Kiitos vinkistä!
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: