22.05.12, 09:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Puskevan pässin tapakoulutusta?  (Luettu 2534 kertaa)
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 04.11.06, 22:52 »

Meidän nuori pässi, tuleva isäpässi ja mamman kulta on yhtäkkiä ruvennut puskemaan >surullinen. On ollut aina aikaisemmin hyvin kiltti ja rauhallinen, oikea mallikansalainen. Nyt yhtäkkiä on ruvennut harjoittelemaan puskemista MINUUN! On yhdessä meidän vanhemman pässin kanssa ja olen huomannut että nämä pojat aina välillä puskevat toisiaan, mutta eivät mitenkään tappele vaan puskemiset on tämmöistä normaalia pässien peliä. Mielestäni en ole mitenkään provosoinut pässiä kohdistamaan puskuharjoituksiaan sääreeni, pässien olinpaikka, rehut tms ei ole muuttunut ja uuhetkin on puolen kilometrin päässä. Isomman pässin käytös ei ole millään tavalla muuttunut. Voiko olla että uuhilla on kiima ja pässi haistaa sen minun työhaalareista ja hermostuu (mrr, emäntä piilottelee tyttöjä taskussaan ;D)? Tositoimiin poika pääsee vasta joulukuussa...

Kääk!! Miten saan pässin rauhoittumaan ja lopettamaan nämä puskuharjoitukset ennekuin asia menee liian pitkälle?  ???
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #1 : 04.11.06, 22:56 »

Iiks. Onko tämä mahdollisesti Laurilan pässi  :hymy
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 04.11.06, 22:59 »

Kröhöm... Blancohan se, (a.k.a. Herra Hietanen) muikea hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 04.11.06, 23:01 »

Nyt näytät sille pässille kaapin paikan, ennen kuin se alkaa tosissaan hyppimään silmille.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #4 : 04.11.06, 23:07 »

Niin ajattelinkin. Voi harmi. Onko pässillä joku tietty hetki jolloin se suunnittelee puskemista vai tapahtuuko sitä aina kun menet sen lähelle? Osaako se niiata kun rapsutat sitä etujalkojen välistä?

edit: mulla on anoppilassa ollut koko kesän sellainen supersuloinen ruskea keväällinen pässi, jota anoppi vannoi "pitävänsä kotona eläkepäiviin saakka". Nyt kun sen uuhilauma on kiimassa, niin pässin käytös on muuttunut kuin kertalaakista. Pässi kyttäilee anoppia ja puskee kun sopiva tilaisuus koittaa. Tänään anoppi sanoi, että pässykän voi sittenkin laittaa paistiksi  :hymy

Olettaisin, että syksy ja kiimaisen tuoksut ovat saaneet sun nuoren pässin pään ihan sekaisin vaikka uuhet asuisivatkin kauempana. Huono käytös menee oletettavasti ohi kun astutuskausikin on päättynyt.
« Viimeksi muokattu: 04.11.06, 23:21 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 04.11.06, 23:27 »

Niiata? En tiedä, en ole kokeillut... Rapsuttamisesta se on ennen pitänyt, nyt kun yrittää rapsuttaa kaulalta, niin pässi alkaa vaan viuhtomaan päätään. Kun vien pässeille rehuja, tulevat molemmat (tietysti) kiltisti perässäni heinähäkille. rehunjaon jälkeen olen välillä jäänyt rapsuttelemaan ja juttelemaan pässeille, aikaisemmin kun lopetin rapsuttamisen niin pässit siirtyivät tyytyväisenä syömään. Aina en kuitenkaan ole jäänyt jutustelemaan ja pässit ovat jääneet muitta mutkitta syömään. Nyt kun olen heinät vienyt, ei tämä pässi jää syömään vaan tulee perässäni ja härnää, uhittelee, peruuttaa pää alhaalla muttei puske vaan vähän niinkuin haastaa. En ole koskaan harrastanut minkään herkkujen antamista kädestä eli mitään kerjäämistä tämä ei kai ole. Jos menen pässien luo ilman rehuja, tulee vanhempi pässi viereen odottamaan josko mamma vaikka rapsuttaisi, tämä nuorempi tulee, kiertää ja kaartaa, pakittaa ja huitoo ym ym. Aikaisemmin tuli tämäkin vaan katsomaan että mitä tapahtuu, nyt höseltää ja tönii jalkaani.

Kaapin paikan... ??? jos kyseessä olisi koira, tietäisin tarkkaan mitä teen. Pässejä en ole joutunut aikaisemmin kouluttamaan.  Ja tämä käytös alkoi muutama päivä sitten, nyt pitäisi tehdä jotain ennenkuin se saa liian kauan mellastaa.. Mitä mä siis käytännössä voin tehdä? Mitä te muut tekisitte?
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #6 : 04.11.06, 23:32 »

^Kun pässi puskee, ota se kiinni ja pidä se kiinni, kunnes se uskoo, että sä olet vahvempi.  Tämä tietysti toimii vain, jos sä oikeasti OLET sitä vahvempi ja pystyt pitämään sen liikkumatta aloillaan riittävän pitkään. Toista niin monta kertaa, että menee perille.  :hymy

Voi olla paljon parempiakin tapoja, mutta tämä on ainakin tehokas.
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 04.11.06, 23:40 »

Mä olin tänään anoppilassa keritsemässä tämän puskua suunnitelevan nuoren pässin vaimokkeita ja sille tuntui riittävän se, että karjaisin sille kun tuli liian lähelle mua pää tanassa. Lienee pässikohtaista kuka tottelee mitäkin. Oleellista on varmaankin ihmisen henkinen yliote pässistä.

ps. kokeile huomenna mennä Blancon eteen alas ja rapsuttaa sitä silleen nautiskelevasti siitä etujalkojen välistä. Meidän pässit yleensä niiaan maahan asti ja laittaa silmät kiinni kun siihen kohtaan kosketaan. Osa pässyköistä "tippuu saman tien maahan" kun se on niin ihanaa  :hymy
tallennettu

AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 04.11.06, 23:49 »

Olettaisin, että syksy ja kiimaisen tuoksut ovat saaneet sun nuoren pässin pään ihan sekaisin vaikka uuhet asuisivatkin kauempana. Huono käytös menee oletettavasti ohi kun astutuskausikin on päättynyt.

Toivotaan näin, mutta jos ei menekään ohi niin sitten mulla on puskeva iso pässi laumassani, nyt se on vielä sellainen keskenkasvuinen.. Ja kun meillä alkaa astutuskausi tänävuonna olosuhteiden pakosta vasta joskus joulukuun lopulla...

Olen kyllä vahvempi mutta en tiedä kuinka kauaa... hmmm... Täytyy kokeilla tuota rapsuttelua vielä, mutta ettei sitten ole pässi jota pitää rapsuttaa niin kauan kunnes itse pääsee livahtamaan ulos karsinsta kun suuttuu rapsutuksen loppumisesta... Keppiä ja porkkanaa, ensin taidan kokeilla sitä "porkkanaa".
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #9 : 04.11.06, 23:55 »

Kauhun tasapaino ei tietty olisi kiva pitemmän päälle....Jos ei rapsutus tehoa niin sitten kannattaa varmaan kaataa ja näyttää tehokkaasti kumpi on se vahvempi teistä. Mä en tosin ole koskaan joutunut tämmöiseen tilanteeseen meidän pässien kanssa kun rintarapsutus on tehonnut tarvittaessa  kieli Blancosta saattaa tulla melkoisen ISO poika, joten nyt sun kannattaa tehdä varmaankin teidän väliset voimasuhteet selviksi...
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #10 : 05.11.06, 05:54 »

Öh. Jos aiot saada rapsuttamalla puskemisen loppumaan, niin koeta sitten ajoittaa rapsuttaminen sellaiseen kohtaan, kun pässi ei ole puskenut/puskemassa, muuten se oppii siihen, että puskemista seuraa palkkio.  kieli
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #11 : 05.11.06, 09:41 »

riina: näin minäkin tottakai ajattelin.
tallennettu

LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 05.11.06, 11:50 »

Mä sanoisin näin, että puskeminenhan kuuluu pässin luonteeseen. Älkää käsittäkö väärin, mullakin on ollut pässejä, jotka ei oo ikinä puskenu mua mutta aina on olemassa se mahdollisuus.
Sillon kun pässi on päässyt tyttöjen luo niin annan kyllä vain moitteita jos itse olen mennyt sekaan säheltämään ja pässi touhuissaan luulee kilpailijaksi ja meinaa puskea. Kilttikin pässi menee silloin hetkellisesti "sekaisin".

Mutta tuollainen laitumella kuljeskelija, joka tulee useassa tilanteessa uhittelemaan on huomattavasti ikävämpi tapaus. Yksi tällainen mulla on, joka vähän kattelee ja koettelee, josko yritettäis mamman kanssa kumpi on vahvempi...Yleensä kaadan sen heti, ja "istun" päällä vähän aikaa ja juttelen (samalla on hyvä hoitaa sorkat jos sattuu olemaan sakset taskussa...). Sitten saa olla pitkään ihan rauhassa. jos jotain täytyy aitauksessa pidempään touhuta on parempi, ettei pässiä katso eikä sille juttele, silloin se yleensä lähtee pois tilanteesta. Muuten tämäkin on kelpo poika, antaa keritä kiinni pitämättä ja tykkää rapsutteluistakin. Ja nyt on tyttöjen seurassa ja niin kilttiä poikaa että!
tallennettu
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Nuukki tässä

« Vastaus #13 : 05.11.06, 13:33 »

Kokemusta ei ole kuin yhdestä päässistä.  :hymy

Meillä oli Hemmolla puskemisen yritystä ehkä noin vuosi sitten. Oli silloin reilu vuotias, eikä tontilla tai lähistöllä ole edes uuhia. Keskenään nujakoivat Konstan kanssa ajoittain, mutta selvästkin Hemmo ajatteli silloin kokeilla myös minua. Jos se teki peruutusliikkeitä tai ryhdistäytyi otsa tanassa minua kohti, korotin ääntä ja otin ehkä askeleen tai jonkinlaisen aikomuksen sen suuntaan + karjaisin KOVAA. Jos käsillä sattu olemaan lapio tai muuta kättä pidempää tehostin sanomaa kalauttamalla työkalulla viereeni maahan. Muuten kun en ole kovaääninen niin jo tuo äänekkyys teki vaikutuksen. Jonkin aikaa jouduin kulkemaan "silmät selässä". Hemmo on ollut näistä kavereistä alkuun se etäisempi, jolle rapsutuskaan ei ollut niin suuri nautinto kuin Konstalle. Makupalojen kanssa en lähitisi lahjomaan jos köytös on uhmakasta, en lampaan, hevosen enkä koiran kohdalla...

Nyt Hemmo on se joka ensimmäisenä tulee pyytämään huomiota ja rapsutuksetkin kelpaa. Nämä kaverit näyttäis myös olevan huomattavasti säyseämpi silloin ovat saaneet liikkua paljon ja isommalla allalla, pihattoaitaus kun ei ole järin suuri niin päästän ne mahdolliisimman usein pihapiiriin vapaaksi. Laidunkaudelle ovat lauhkeita kuin lampaat.  ;D 
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 05.11.06, 15:10 »

Meillä oli puskeva aikuinen texel-pässi ja ei ollu kyllä leikkimistä sen kanssa. Sata kiloa ku lähtee kohti pää alhaalla ni kiirus tuli karkuun karsinasta.  :hymy Isäntä aina välillä sen kaatoi istumaan tai kyljelleen ja sai olla taas rauhassa jonkun aikaa. Aina ohimennen pitäs vissiin tirvasta, ettei ryhtyisi turhan tuttavalliseksi...  >surullinen Muuta en osaa sanoa kuin että nyt se tosiaan on voitettava ennen kuin kasvaa iiiiisoksi pojaksi.

Nyt meillä on kiltti suomenlammas Seppo-pässi ja varmaan pitäs istuttaa ja "kurittaa" sitä nyt ettei siitä kasvaisikaan puskevaa... Vai mitä tuumitte?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: