Kirnauskis
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 20.10.06, 21:53 » |
|
Hei! Anteeksi taas nÀmÀ uuden aloittelijan kysymykset! Minulle on tarjottu talveksi neljÀÀ koditonta uuhta, joille itsellÀnikÀÀn ei ole oikein tilaa (talli ja pihatto tÀynnÀ). Olen lukenut linkin Terve ja hyvinvoiva lammas, ja harkitsen vakavasti, pystynkö niitÀ ottamaan. Vaihtoehtona on teuraaksi meno. Joka tapauksessa mitÀÀn huippupihattoa niille en voi tarjota. Olen lampaitten kanssa ihan aloittelija. - Voisin rakentaa niille tallin heinÀvarastoon tilavaatimukset tÀyttÀvÀn karsinan, mutta siellÀ ei ole oikein valoa. Minulla ei ole varaa polttaa lamppua yötÀ pÀivÀÀ, eikÀ edes pÀivÀllÀ.  Ilmanvaihto ja lÀmpöeristys ovat mielestÀni riittÀvÀt. Omistajat kÀskivÀt pitÀÀ sisÀllÀ koko talven, kesÀllÀ pÀÀsevÀt taas laitumille. MitÀ mieltÀ olette? - Miten niitÀ hakoja tehdÀÀn kuivikkeeksi? Onko ihan vaan elÀvÀn kuusen havuja, mitÀ tÀhÀnkin aikaan vuodesta saa? Neuvottiin siis laittamaan kerroksittain hakoja, turvetta ja olkea. Tilassa on puupohja (tiivis). - Osaako kukaan arvioida, mitÀ menee per uuhi rahaa kuussa (kuivikkeet, rehut, sÀhkölisÀ)? Ruokinta pitÀiskin olla hanskassa. Kiitos kaikista vastauksista, niin tuumailen asiaa lisÀÀ.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Erika
|
 |
« Vastaus #1 : 20.10.06, 23:40 » |
|
Minulle on tarjottu talveksi neljÀÀ koditonta uuhta, joille itsellÀnikÀÀn ei ole oikein tilaa (talli ja pihatto tÀynnÀ). Olen lukenut linkin Terve ja hyvinvoiva lammas, ja harkitsen vakavasti, pystynkö niitÀ ottamaan. Vaihtoehtona on teuraaksi meno. Joka tapauksessa mitÀÀn huippupihattoa niille en voi tarjota. Olen lampaitten kanssa ihan aloittelija. - Voisin rakentaa niille tallin heinÀvarastoon tilavaatimukset tÀyttÀvÀn karsinan, mutta siellÀ ei ole oikein valoa. Minulla ei ole varaa polttaa lamppua yötÀ pÀivÀÀ, eikÀ edes pÀivÀllÀ.  Ilmanvaihto ja lÀmpöeristys ovat mielestÀni riittÀvÀt. Omistajat kÀskivÀt pitÀÀ sisÀllÀ koko talven, kesÀllÀ pÀÀsevÀt taas laitumille. MitÀ mieltÀ olette? Lampaan pitopaikka. Yleiset vaatimukset. Lampaan pitopaikan on oltava riittÀvÀn tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen, sekÀ mahdollisimman hyvin elÀimen luontaiset tarpeet huomioon ottava. ElÀinsuojelullisiin nÀkökohtiin tulee kiinnittÀÀ huomiota jo rakennusten ja aitausten suunnitteluvaiheessa. Pitopaikka ei saa vahingoittaa lammasta tai vaarantaa sen terveyttÀ ja sen tulee olla mahdollisimman paloturvallinen. Pitopaikan tulee tarjota riittÀvÀ suoja epÀsuotuisia sÀÀoloja sekÀ liiallista kylmyyttÀ, lÀmpöÀ ja kosteutta vastaan. Jatkoa löydÀt linkistÀ... ;D http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavlammas.html#3 (KyllÀ sitÀ valoa tarvitaan)  ____________________________________________________________ *ElÀinten on pÀÀstÀvÀ ulos myös talvella, vÀhintÀÀn kaksi kertaa viikossa (ulkotarhaan tai -jaloittelualueelle)* YllÀ oleva teksti linkista -> http://www.maaseutukeskus.fi/luomu/mita/kttkelain2.htmlJos vÀhÀÀkÀÀn epÀilee ei kannata ottaa kyllÀ sitÀ aina joku ratkaisu löytyy 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20.10.06, 23:46 kirjoittanut Erika »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kirnauskis
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : 21.10.06, 00:12 » |
|
Hei! Kiitos vastauksesta! Olinkin jo kovasti odottanut! Tuon ekan linkin olin siis lukenut, ja siksi valo arvelutti. PitÀisi uskoa lukemaansa. ;D JÀlkimmÀinen linkki oli hyvÀ, en ollut itse sitÀ löytÀnyt. SiinÀ sanotaan: "Nautojen, lampaiden ja vuohien talvikauden ulkoilutuksesta voidaan luopua mikÀli niiden olosuhteet tÀyttÀvÀt kaikki seuraavat ehdot: * elÀimet pÀÀsevÀt laidunkaudella pÀivittÀin laitumelle, * ulkona pitoaikaa pidennetÀÀn normaalia laidunkautta pidemmÀksi, * elÀimiÀ ei kytketÀ." NÀmÀ ehdot tÀyttyvÀt. Lampaat ovat vielÀkin laitumella. Nyt harkitsen sitÀ, ettÀ tekisin karsinan (valoisaan  ) heppojen pihattoon vaikka perÀlle, ja lampaat pÀÀsisivÀt portista aika ajoin ulos. Tai jotain. Onko kokemusta lampaiden ja hevosten (tÀssÀ tapauksessa: ponien) yhteiselosta? Jotkuthan pitÀvÀt kahdestaankin... Tai sitten en ota ollenkaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Erika
|
 |
« Vastaus #3 : 21.10.06, 00:32 » |
|
Juu... tuttavalla oli suomen hevonen ja lampaat samassa, mutta tietenkin tarvii totutell jos ei ole ollut ennen yhdessÀ  Hienoa ettÀ ratkaisut löytyy ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 21.10.06, 05:14 » |
|
Lampaille riittÀÀ hÀtÀtapauksessa ikkunoista tuleva luonnonvalo, ja lisÀksi voit asentaa karsinaan vaikkapa patterilla toimivan pienen ledlampun tai pari. NÀmÀ eivÀ tarvi sÀhköjohtoa eivÀtkÀ mun mielestÀni kuluta kohtuuttomasti paristojakaan. Jos karsinaan tulee sÀhköt, niin energiansÀÀstölamppu kyllÀ on melko vÀhÀvirtainen vaihtoehto eikÀ sitÀ tarvitse polttaa yötÀ pÀivÀÀ, pÀivÀllÀ riittÀÀ ikkunoista tuleva luonnonvalo ja yöllÀ voi olla pimeÀÀ eli pitÀisit lamppua palamassa vain esim. iltapÀivÀstÀ nukkumaanmenoon asti.
Mun mielestÀ pehkuihin ei ole mitenkÀÀn ehdottoman pakko laittaa mitÀÀn hakoja, turve tai puru + olki riittÀÀ!
Lammas, jos se on joutilas, syö pÀivÀssÀ n. 1,5 kiloa heinÀÀ, parempi laskea 2 kilon mukaan, koska sitÀ menee kuitenkin myös hukkaan. Eli nuo lampaat söisivÀt yhteensÀ pÀivÀssÀ 8 kiloa heinÀÀ. Jos heinÀ maksaa vaikka 20 sentti per kilo, niin 4 lammasta maksaa syömisineen pÀivÀssÀ n. 1,60 euroa. LisÀksi tarvii suolakiven ja kivennÀissÀkin, ne riittÀvÀt koko talveksi, ja ne saat n. 20 eurolla yhteensÀ. Jos lampaissa on tiineitÀ tai kasvavia karitsoita, ne tarvitsevat myös kauraa + valkuaista. Joutilaille aikuisille lampaille ei tarvi antaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #5 : 21.10.06, 08:39 » |
|
Kaurakin on tosin halpaa pöperöÀ - ainakin mun mielestÀ 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #6 : 21.10.06, 11:51 » |
|
Oikeinko tosi pitÀis pitÀÀ valoja lampolassa? MeillÀ saavat pÀrjÀtÀ kyllÀ ikkunoista tulevalla valolla ja sitten karitsointiaikaan on tietysti valo tai lÀmpölamppu pÀÀllÀ jatkuvasti. Mutta en mÀ kyllÀ aikuisia uuhia valaise kuin ruokintakÀynnillÀ illalla - hyvin ovat silti voineet...  Ja pÀÀsevÀt siis ulos halutessaan koko ajan, kelin mukaan toki, kovilla pakkasilla ja karitsoiden ollessa pieniÀ on ovet kiinni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #7 : 21.10.06, 15:18 » |
|
Oikeinko tosi pitÀis pitÀÀ valoja lampolassa? MeillÀ saavat pÀrjÀtÀ kyllÀ ikkunoista tulevalla valolla ja sitten karitsointiaikaan on tietysti valo tai lÀmpölamppu pÀÀllÀ jatkuvasti. Mutta en mÀ kyllÀ aikuisia uuhia valaise kuin ruokintakÀynnillÀ illalla - hyvin ovat silti voineet...  Ja pÀÀsevÀt siis ulos halutessaan koko ajan, kelin mukaan toki, kovilla pakkasilla ja karitsoiden ollessa pieniÀ on ovet kiinni. MinÀ pidÀn talvella tiineillÀ uuhilla valoja pÀivÀllÀ vaikka pÀÀsevÀtkin ulos. Kun on sellainen kokemus, ettÀ saa aika harvoin karitsointeja yöllÀ silloin. Siis uuhet pÀrjÀÀ ilmankin, mutta itse jaksan paremmin, kun yleensÀ karitsoinnit on pÀivÀllÀ
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #8 : 21.10.06, 16:19 » |
|
MeillÀkin on valot lampailla pÀivÀsaikaan. MeillÀ on vanhan 40-luvun navetta, jos on kolme ikkunaa, jokainen omalla seinÀllÀÀn. Musta valo on kuitenkin pikkuruinen kustannus. 11 wattisen energiansÀÀstölampun polttaminen 12 tuntia pÀivÀssÀ lampaiden iloksi maksaa noin 1 sentin. TÀstÀ tulee siis 30 senttiÀ kuussa.
Paljon enemmÀn tulee sÀÀstöÀ oikeasta ruokinnasta. Lampaat tuhlaavat helposti muutaman kilon heinÀÀ, niin kustannus on valoon nÀhden jo monin kertainen. Oli ne sitten omia tai ostorehuja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #9 : 21.10.06, 16:41 » |
|
MeillÀ poltetaan valoja myös.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kirnauskis
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 21.10.06, 22:39 » |
|
Kiitos kaikille vastauksista! PitÀydyn nyt vaihtoehdoissa luonnonvalaistun pihaton perÀlle tai ei ollenkaan. Palaan sitten palstalle, jos minustakin tulee lampuri. :o
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Erika
|
 |
« Vastaus #11 : 21.10.06, 22:43 » |
|
tervetuloa takaisin ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kirnauskis
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #12 : 23.10.06, 23:09 » |
|
Kiitos, Erika.  TÀssÀ vielÀ pÀhkÀillÀÀn. Nyt meinaan sittenkin laitattaa oman karsinan vanhaan talliin ja puhkaista sinne ikkunan, kun en raaski hevosilta pienentÀÀ pihattoa. *Jos* nyt otan koko uuhia. Seuraava ongelma onkin se, ettÀ lattia on laudoista eikÀ betonia - meneekö se ihan pilalle, jos kuivittaa kunnolla? Lankut nÀyttivÀt aika tiiviiltÀ. Auttasko havot? EntÀ kalkki (tuolla pehkuketjussa oli siitÀkin puhe)? Onko kellÀÀn lautalattiaa? Lampaat ovat yhÀ laitumella ja aion pÀÀstÀÀ ainakin satunnaisesti ulos, ehkÀ tehdÀ niille oman tarhan. *Jos* ne siis tulevat.  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #13 : 24.10.06, 07:33 » |
|
Lautalattialle vois levittÀÀ esimerkiksi pressun ja vasta sen pÀÀlle sitten perustaa pehkun, nÀin vÀhÀn sÀÀstÀis sitÀ lautalattiaa. Pressun ja lattia vÀliin vaikka kalkkia imemÀÀn kosteutta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija