22.05.12, 09:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pikaisesti lampaanpidosta sisĂ€llĂ€  (Luettu 912 kertaa)
Kirnauskis
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 20.10.06, 21:53 »

Hei!

Anteeksi taas nÀmÀ uuden aloittelijan kysymykset!

Minulle on tarjottu talveksi neljÀÀ koditonta uuhta, joille itsellÀnikÀÀn ei ole oikein tilaa (talli ja pihatto tÀynnÀ). Olen lukenut linkin Terve ja hyvinvoiva lammas, ja harkitsen vakavasti, pystynkö niitÀ ottamaan. Vaihtoehtona on teuraaksi meno. Joka tapauksessa mitÀÀn huippupihattoa niille en voi tarjota. Olen lampaitten kanssa ihan aloittelija.

- Voisin rakentaa niille tallin heinĂ€varastoon tilavaatimukset tĂ€yttĂ€vĂ€n karsinan, mutta siellĂ€ ei ole oikein valoa. Minulla ei ole varaa polttaa lamppua yötĂ€ pĂ€ivÀÀ, eikĂ€ edes pĂ€ivĂ€llĂ€.  silmĂ€nisku Ilmanvaihto ja lĂ€mpöeristys ovat mielestĂ€ni riittĂ€vĂ€t. Omistajat kĂ€skivĂ€t pitÀÀ sisĂ€llĂ€ koko talven, kesĂ€llĂ€ pÀÀsevĂ€t taas laitumille. MitĂ€ mieltĂ€ olette?

- Miten niitÀ hakoja tehdÀÀn kuivikkeeksi? Onko ihan vaan elÀvÀn kuusen havuja, mitÀ tÀhÀnkin aikaan vuodesta saa? Neuvottiin siis laittamaan kerroksittain hakoja, turvetta ja olkea. Tilassa on puupohja (tiivis).

- Osaako kukaan arvioida, mitÀ menee per uuhi rahaa kuussa (kuivikkeet, rehut, sÀhkölisÀ)?

Ruokinta pitĂ€iskin olla hanskassa. Kiitos kaikista vastauksista, niin tuumailen asiaa lisÀÀ. 
tallennettu
Erika
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 20.10.06, 23:40 »

Minulle on tarjottu talveksi neljÀÀ koditonta uuhta, joille itsellÀnikÀÀn ei ole oikein tilaa (talli ja pihatto tÀynnÀ). Olen lukenut linkin Terve ja hyvinvoiva lammas, ja harkitsen vakavasti, pystynkö niitÀ ottamaan. Vaihtoehtona on teuraaksi meno. Joka tapauksessa mitÀÀn huippupihattoa niille en voi tarjota. Olen lampaitten kanssa ihan aloittelija.

- Voisin rakentaa niille tallin heinĂ€varastoon tilavaatimukset tĂ€yttĂ€vĂ€n karsinan, mutta siellĂ€ ei ole oikein valoa. Minulla ei ole varaa polttaa lamppua yötĂ€ pĂ€ivÀÀ, eikĂ€ edes pĂ€ivĂ€llĂ€.  silmĂ€nisku Ilmanvaihto ja lĂ€mpöeristys ovat mielestĂ€ni riittĂ€vĂ€t. Omistajat kĂ€skivĂ€t pitÀÀ sisĂ€llĂ€ koko talven, kesĂ€llĂ€ pÀÀsevĂ€t taas laitumille. MitĂ€ mieltĂ€ olette?

Lampaan pitopaikka. Yleiset vaatimukset.

Lampaan pitopaikan on oltava riittÀvÀn tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen, sekÀ mahdollisimman hyvin elÀimen luontaiset tarpeet huomioon ottava. ElÀinsuojelullisiin nÀkökohtiin tulee kiinnittÀÀ huomiota jo rakennusten ja aitausten suunnitteluvaiheessa. Pitopaikka ei saa vahingoittaa lammasta tai vaarantaa sen terveyttÀ ja sen tulee olla mahdollisimman paloturvallinen. Pitopaikan tulee tarjota riittÀvÀ suoja epÀsuotuisia sÀÀoloja sekÀ liiallista kylmyyttÀ, lÀmpöÀ ja kosteutta vastaan.

Jatkoa löydĂ€t linkistĂ€...  ;D http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavlammas.html#3 (KyllĂ€ sitĂ€ valoa tarvitaan)  hymy

*ElÀinten on pÀÀstÀvÀ ulos myös talvella, vÀhintÀÀn kaksi kertaa viikossa (ulkotarhaan tai -jaloittelualueelle)*

YllÀ oleva teksti linkista -> http://www.maaseutukeskus.fi/luomu/mita/kttkelain2.html

Jos vĂ€hÀÀkÀÀn epĂ€ilee ei kannata ottaa kyllĂ€ sitĂ€ aina joku ratkaisu löytyy   hymy
« Viimeksi muokattu: 20.10.06, 23:46 kirjoittanut Erika » tallennettu
Kirnauskis
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 21.10.06, 00:12 »

Hei!

Kiitos vastauksesta! Olinkin jo kovasti odottanut!

Tuon ekan linkin olin siis lukenut, ja siksi valo arvelutti. PitĂ€isi uskoa lukemaansa.  ;D

JÀlkimmÀinen linkki oli hyvÀ, en ollut itse sitÀ löytÀnyt. SiinÀ sanotaan:

"Nautojen, lampaiden ja vuohien talvikauden ulkoilutuksesta voidaan luopua mikÀli niiden olosuhteet tÀyttÀvÀt kaikki seuraavat ehdot:

* elĂ€imet pÀÀsevĂ€t laidunkaudella pĂ€ivittĂ€in laitumelle,
    * ulkona pitoaikaa pidennetÀÀn normaalia laidunkautta pidemmĂ€ksi,
    * elĂ€imiĂ€ ei kytketĂ€."

NÀmÀ ehdot tÀyttyvÀt. Lampaat ovat vielÀkin laitumella.

Nyt harkitsen sitĂ€, ettĂ€ tekisin karsinan (valoisaan  silmĂ€nisku) heppojen pihattoon vaikka perĂ€lle, ja lampaat pÀÀsisivĂ€t portista aika ajoin ulos. Tai jotain. Onko kokemusta lampaiden ja hevosten (tĂ€ssĂ€ tapauksessa: ponien) yhteiselosta? Jotkuthan pitĂ€vĂ€t kahdestaankin...

Tai sitten en ota ollenkaan.

tallennettu
Erika
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 21.10.06, 00:32 »

Juu... tuttavalla oli suomen hevonen ja lampaat samassa,
mutta tietenkin tarvii totutell jos ei ole ollut ennen yhdessĂ€  hymy

Hienoa ettĂ€ ratkaisut löytyy  ;D
tallennettu
Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #4 : 21.10.06, 05:14 »

Lampaille riittÀÀ hÀtÀtapauksessa ikkunoista tuleva luonnonvalo, ja lisÀksi voit asentaa karsinaan vaikkapa patterilla toimivan pienen ledlampun tai pari. NÀmÀ eivÀ tarvi sÀhköjohtoa eivÀtkÀ mun mielestÀni kuluta kohtuuttomasti paristojakaan. Jos karsinaan tulee sÀhköt, niin energiansÀÀstölamppu kyllÀ on melko vÀhÀvirtainen vaihtoehto eikÀ sitÀ tarvitse polttaa yötÀ pÀivÀÀ, pÀivÀllÀ riittÀÀ ikkunoista tuleva luonnonvalo ja yöllÀ voi olla pimeÀÀ eli pitÀisit lamppua palamassa vain esim. iltapÀivÀstÀ nukkumaanmenoon asti.

Mun mielestÀ pehkuihin ei ole mitenkÀÀn ehdottoman pakko laittaa mitÀÀn hakoja, turve tai puru + olki riittÀÀ!

Lammas, jos se on joutilas, syö pÀivÀssÀ n. 1,5 kiloa heinÀÀ, parempi laskea 2 kilon mukaan, koska sitÀ menee kuitenkin myös hukkaan. Eli nuo lampaat söisivÀt yhteensÀ pÀivÀssÀ 8 kiloa heinÀÀ. Jos heinÀ maksaa vaikka 20 sentti per kilo, niin 4 lammasta maksaa syömisineen pÀivÀssÀ n. 1,60 euroa. LisÀksi tarvii suolakiven ja kivennÀissÀkin, ne riittÀvÀt koko talveksi, ja ne saat n. 20 eurolla yhteensÀ. Jos lampaissa on tiineitÀ tai kasvavia karitsoita, ne tarvitsevat myös kauraa + valkuaista. Joutilaille aikuisille lampaille ei tarvi antaa.
tallennettu

"Joka mĂ€yrĂ€n saa, myös mĂ€yrĂ€n pitÀÀ." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #5 : 21.10.06, 08:39 »

Kaurakin on tosin halpaa pöperöÀ - ainakin mun mielestĂ€  kieli
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Nipsu
PĂ€ssi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 21.10.06, 11:51 »

Oikeinko tosi pitÀis pitÀÀ valoja lampolassa? MeillÀ saavat pÀrjÀtÀ kyllÀ ikkunoista tulevalla valolla ja sitten karitsointiaikaan on tietysti valo tai lÀmpölamppu pÀÀllÀ jatkuvasti. Mutta en mÀ kyllÀ aikuisia uuhia valaise kuin ruokintakÀynnillÀ illalla - hyvin ovat silti voineet... hymy Ja pÀÀsevÀt siis ulos halutessaan koko ajan, kelin mukaan toki, kovilla pakkasilla ja karitsoiden ollessa pieniÀ on ovet kiinni.
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #7 : 21.10.06, 15:18 »

Oikeinko tosi pitÀis pitÀÀ valoja lampolassa? MeillÀ saavat pÀrjÀtÀ kyllÀ ikkunoista tulevalla valolla ja sitten karitsointiaikaan on tietysti valo tai lÀmpölamppu pÀÀllÀ jatkuvasti. Mutta en mÀ kyllÀ aikuisia uuhia valaise kuin ruokintakÀynnillÀ illalla - hyvin ovat silti voineet... hymy Ja pÀÀsevÀt siis ulos halutessaan koko ajan, kelin mukaan toki, kovilla pakkasilla ja karitsoiden ollessa pieniÀ on ovet kiinni.

MinÀ pidÀn talvella tiineillÀ uuhilla valoja pÀivÀllÀ vaikka pÀÀsevÀtkin ulos. Kun on sellainen kokemus, ettÀ saa aika harvoin karitsointeja yöllÀ silloin. Siis uuhet pÀrjÀÀ ilmankin, mutta itse jaksan paremmin, kun yleensÀ karitsoinnit on pÀivÀllÀ
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #8 : 21.10.06, 16:19 »

MeillĂ€kin on valot lampailla pĂ€ivĂ€saikaan. MeillĂ€ on vanhan 40-luvun navetta, jos on kolme ikkunaa, jokainen omalla seinĂ€llÀÀn. Musta valo on kuitenkin pikkuruinen kustannus. 11 wattisen energiansÀÀstölampun polttaminen 12 tuntia pĂ€ivĂ€ssĂ€ lampaiden iloksi maksaa noin 1 sentin. TĂ€stĂ€ tulee siis 30 senttiĂ€ kuussa. 

Paljon enemmÀn tulee sÀÀstöÀ oikeasta ruokinnasta. Lampaat tuhlaavat helposti muutaman kilon heinÀÀ, niin kustannus on valoon nÀhden jo monin kertainen. Oli ne sitten omia tai ostorehuja.
tallennettu
Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #9 : 21.10.06, 16:41 »

MeillÀ poltetaan valoja myös.
tallennettu

Kirnauskis
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 21.10.06, 22:39 »

Kiitos kaikille vastauksista! PitÀydyn nyt vaihtoehdoissa luonnonvalaistun pihaton perÀlle tai ei ollenkaan. Palaan sitten palstalle, jos minustakin tulee lampuri. :o
tallennettu
Erika
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 21.10.06, 22:43 »

tervetuloa takaisin  ;D
tallennettu
Kirnauskis
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 23.10.06, 23:09 »

Kiitos, Erika.  hymy TĂ€ssĂ€ vielĂ€ pĂ€hkĂ€illÀÀn. Nyt meinaan sittenkin laitattaa oman karsinan vanhaan talliin ja puhkaista sinne ikkunan, kun en raaski hevosilta pienentÀÀ pihattoa. *Jos* nyt otan koko uuhia.

Seuraava ongelma onkin se, ettÀ lattia on laudoista eikÀ betonia - meneekö se ihan pilalle, jos kuivittaa kunnolla? Lankut nÀyttivÀt aika tiiviiltÀ. Auttasko havot? EntÀ kalkki (tuolla pehkuketjussa oli siitÀkin puhe)? Onko kellÀÀn lautalattiaa?

Lampaat ovat yhĂ€ laitumella ja aion pÀÀstÀÀ ainakin satunnaisesti ulos, ehkĂ€ tehdĂ€ niille oman tarhan. *Jos* ne siis tulevat.  silmĂ€nisku.
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #13 : 24.10.06, 07:33 »

Lautalattialle vois levittÀÀ esimerkiksi pressun ja vasta sen pÀÀlle sitten perustaa pehkun, nÀin vÀhÀn sÀÀstÀis sitÀ lautalattiaa. Pressun ja lattia vÀliin vaikka kalkkia imemÀÀn kosteutta.
tallennettu

Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #14 : 24.10.06, 10:20 »

Onko kellÀÀn lautalattiaa?
veskulla on!
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös