22.05.12, 09:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Täydellinen ruokintapöytä  (Luettu 1433 kertaa)
Lilli
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 16.10.06, 10:52 »

Nyt kaivattais pikaisesti neuvoja täydellisestä ruokintapöydästä. Sellainen siis että paitsi toimisi elukoiden kannalta, ei roskaisi/kuluttaisi villoja ja olisi helppo pitää sekä se että ympäristö puhtaana. Mahdollista olis rakentaa se kahden karsinan väliin tai käytävän viereen. Kuvat ja mahdolliset mitat tervetulleita.
tallennettu
Lilli
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 16.10.06, 13:15 »

Niistä vähemmän täydellisistäkin olisi kiva saada kuvia ja tietoa mikä niissä ei toimi...
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #2 : 16.10.06, 14:53 »

Jos nyt pikaisesti vastaan omalta osaltani.
Tällä hetkellä mulla on tilojen ahtauden vuoksi käytössä heinähäkit:

Ahtaat tilat ja kottikärryillä pääsee nyt kulkemaan karsinoihin.
Jos minulla olisi tilaa enemmän, niin tekisin aina kahden karsinan väliin sellaisen ruokintapöydän, jossa mahtuisi tarvittaessa menemään kottikärryillä (jos pitkä pöytä). Pöytä olisi hiukan kohollaan maasta (noin eläimen rinnan kohdalla) ja "pohja" olisi vaneria, jotta se olisi helppo pitää puhtaana ja siistinä. Sen saa helposti lakaistuakin. Olen ollut kesätöissä yhdellä vuohitilalla, jossa oli sellainen pöytä ja se oli näppärä, ei voi muuta sanoa. Eläimet tulisivat syömään ja pistäisivät päänsä sellaista koloista. Kävisi ihan siis lautaa pystyyn ja vain tarpeeksi isoilla raoilla. Hiukan vaakalautaa tai vaneria siihen alas, etteivät vetäisi kauroja ym. karsinan puolelle.

En tiedä ymmärsitkö sepustuksestani mitään enkä osaa sanoa mitään rehun hukkaantumisesta lampaiden kohdalla, mutta siellä vuohitilalla en sellaista juurikaan huomannut, kun kaikilla oli tilaa tulla syömään niin siinä ei ylimääräisiä riehuttu ja liikuttu.
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Erika
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 16.10.06, 15:23 »

Miten olisi seimimalli katoksella... Maximovesilla oli sellaisesta kuva ja mitat alla linkki hänen kuviin.
Tosin sisällä voi jättää katoksen pois ja alle rakentaa seinämän. Toimii kahteen karsinaan saman aikaisesti  hymy

http://www.lampola.org/galleria/displayimage.php?album=39&pos=15

Linkki myös omaani lautaa ja heinä seipäitä...
Seipäät kun ovat pyöreitä ja sileitä niin ei villa jää (tikkuihin) kiinni.
Ja kyllähän noi seipäät voi soveltaa seimimalliinkin  hymy
Kuvia löydät galleriastani...

http://www.lampola.org/galleria/index.php?cat=10181
« Viimeksi muokattu: 17.10.06, 15:42 kirjoittanut Erika » tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 17.10.06, 18:12 »

Mulla on ollut käytössä lehmien vanha ruokintapöytä sellaisenaan, mutta en suosittele kenellekään. Tässä ruokintapöydässä oli rautaputket vaakatasossa. Ne olivat itse asiassa lampaalle aika passelit, mutta valitettavasti lampaiden villat huopuivat kaulalta ihan pilalle rautoja vasten. Lisäksi pöydälle pääsi karitsat juoksentelemaan, mikä on mun mielestä vihoviimeinen riesa eli ruokintapöydän pitäisi olla sellainen, ettei siellä ole karitsoita!
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 18.10.06, 21:01 »

Eikö tuollainen karsinan puolelle kallistuva heinähäkki roskita niskavilloja?
Kaveri rakensi viimetalveksi uuden lampolakaluston ja siihen kuuluu molempiin suuntiin aukeavat seinäelementit (käytävää pitkin helppo vaihtaa eläinten paikkaa ryhmissä)
Erillinen rehusyöttöpöytä ja viljakaukalot toisella seinällä.
Olen itse ruokkinut nyt suoraan rehupaalihäkistä rehun ulos, ja jopa siinä tahtoo kaulavillat kärsiä.
Eli eikö siinä käy niin, että aina kun eläin joutuu työntämään päänsä läpi jostain, niin villat kärsii?
Jonkun yrityksen karitsakammari elementissä oli sellainen pyörivä putki, onko kukaan kokeillut kuluttaako sellainen villoja?
tallennettu
Erika
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 18.10.06, 22:17 »

Kyllähän se roskastaa hieman, mutta kun vain muutama on.
Niin riittää motivaatio harjata kumisukalla ja puhdistaa niiden villoja välillä  ;D
Ja noi heinäseipäät on osoittautunut villojen kannalta hyväksi, sileitä kun ovat.  hymy
tallennettu
Lilli
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 19.10.06, 10:47 »

Suunnitelmana olisi nyt kahden karsinan väliin heinille ruokintapöytä, jossa pystyisi itsekin kävelemään. Tason korkeutta vielä mietin(vinkkejä) mutta seiniksi olisi siis tarkoitus laittaa 45 asteen kulmaan 18 sentin välein rimat (heinäseipäitäkin kyllä löytyisi, joten olisko ne oleellisesti paremmat), seinät olisi pystysuorat. (kuva löytyy vastaavasta lammasyhdistyksen sivuilta tilavierailun kohdalta). Väkirehulle laitan ruokintakaukalon käytävän puoleiselle seinälle, koska alunperin koko idea kahdessa karsinassa oli mahdollisuus ruokkia ryhmät yksilöllisesti. Karsinoiden alaosat laitetaan venevaverista, koska mulla menee hermot jos lampolassa ei oo siistin näköstä, mutta yläosat laitetaan varmaan lankusta niin tulee valosampaa ja avaramman näköstä.

Eli muuten alkaa olla suunnitelma selvä mutta voisinko minä villojen kannalta tehdä tuon heinähäkin vielä fiksummin. Eli siis sotkeeko vino heinähäkki mihin lampaat ei saa päätänsä enemmän kuin suora, mihin ne saavat päänsä sisään ja sitten taas hinkatessaan kuluttavat villoja?
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 09.02.07, 21:39 »

Johonkin keskusteluun lupasin kuvia mun ruokintakaukalosta. En nyt löytänyt sitä nimenomaista, mutta laitanpas sitten tähän:

Eli tässä jonkunlaista kokonaiskuvaa (sori nuo roikat, lämpölamppuja juu nou...)
Tuo kaukalo on siis ojarumpua, edessä on pleksistä tehty reuna, sopii enemmän rehua.
Kaukalo roikkuu siis koukkujen varassa, jolloin sen saa helposti yhdellä kädellä irti.
Tämä siksi, että tuo kaukalo roikkuu elementissä, joka taas on tuollaisella tappisaranalla kiinni, niinkuin lihanautakasvattamoissa metalliseinät.
Paskanlappuu on keväällä helppoa, kun koko lampolan saa yhdeksi avoimeksi tilaksi.
Tämä systeemi siis köyhänmiehen ratkaisu niihin kalliisiin metallielementteihin.
Alla lähikuva koukusta ja kiinnityslevyistä. Kaikki metalliosat on rst, eli kiiltää vielä kymmenen vuoden päästäkin...
tallennettu
Pikkis
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 09.02.07, 23:45 »

http://www.lampola.org/index.php?topic=1250.0

Tuollon kuvija meidän syöttöratkaisuista. hymy
tallennettu

Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 10.02.07, 10:54 »

http://www.lampola.org/index.php?topic=1322.0
Tuolla kuvia meiltä. hymy Heinähäkissä voisi toki olla pyöreät vinopuut niin ois varmaan vielä parempi. Tuolta pohjalta voi tietty tehdä miten ison häkin tahansa, esim. kahden karsinan väliin.

Jyrika, miten teillä estetään ettei lampaat tunge päätään tuohon kaukalolle rehua jaettaessa? Meilläkin oli aiemmin noi ojarumpukaukalot mut sit niihin koloihin meni kauraa ja kun niitä pestiin tai käytettiin laitumella syksyllä, niin vesi homehdutti kauran... Yöks. surullinen Toi kiinnityssysteemi näyttää kyl pätevältä ja helpolta, hyvä oivallus! Nostetaanko siis koko aitaa talven edetessä vai voiko noita pitää tuolla korkeudella koko talven?
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 10.02.07, 12:44 »

Meillä on koirat ;D
Tuota koko seinää nostetaan ylöspäin paskan noustessa.
Olen osaan kupeista laittanut jo nailoninpalat, joilla tukitaan ne reiät.
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 10.02.07, 17:37 »

Ai niin, tietenkin koirat. hymy  :-[ Unohdin. hymy

Onko sulla kuvaa niistä nailonpaloilla varustetuista kaukaloista? Jos vaikka sais omista vanhoista vielä kesäkäyttöön sopivat tms.
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 12.02.07, 11:07 »

Pitää hilata kamera lampolaan uudelleen hymy
Isäntä käyttää koneenrakennukseen semmoista nailonilevyä, joka on 12mm vahvaa. Siitä vain sahataan sentin suikaletta, joka pätkitään muutaman sentin pätkiksi ja työnnetään reikiin.
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 14.02.07, 01:03 »

Ok, pääsin jotenkin kärryille. hymy Nailon lienee sopivan jäykkää mutta joustavaa vai onko se kuin tunkis käärmettä pyssyyn? silmänisku
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: