ursula
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 09.10.06, 10:47 » |
|
onko muilla kokemuksia jalakansa loukanneista; meillä on toinen isoista pässeistä loukannut toisen etujalakansa laitumella, siitä jo toista kuukautta ja nyt on sitä vaihtelevasti potenut. aluksi otin sen parin viikon lepoon pieneen tarhaan ja näytti paranevan, sitte pääsi laitumelle ja taas linkutus alako. tän "kuurin" toistin sitte, neropatti, toisen kerran, taas kohta nilkutti... pysyi kyllä muitten mukana mutta otin sen silti takasin tarhaan, on koko ajan syöny hyvin ja on muutenki ihan entisensä, jalasta ei löyvy haavoja, tikkuja jne, selekiästi aina on nilkan kohta turvonnu eikä mielellään anna siihen koskia. mun osaamisella katottuna nilkka liikkuu niinku toinenki vaikka arkoo sitä. ell kehotti antaan viikon ketorin-kuurin että jos tulehus sillä poistuis, on parempana mutten tohi sitä laitumelle laittaa. nyt mietin tulleeko tuosta entistä jalkaa, voisko tuommosta verrata nivelsitteitten menemiseen, ja misä vaiheesa mun on vaan luovutettava vaikkei elläin vaikuttais muuten "riutuvan", en oo saanu oikein vastausta mistään. toisellaki lampaalla oli vastaavaa nilkutus, mutta meni viikosa ohi itelleen, tää vaan jatkuu. oisko kellään vastaavaa kokemusta tai tietoa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 09.10.06, 12:36 » |
|
Mulla on valitettavasti on kokemusta.  Mulla meni alkukesästä teuraaksi ilkeä pässi, joka oli loukannut keväällä jalkansa tapellessaan toisen pässin kanssa. Jalka ei parantunut. Se oli kausiluontoisesti parempi, kun pässi sai kipulääkettä, mutta kipeytyi aina uudestaan. Sillä oli alunperin jalassa ruhjevamma vuohisnivelen kohdalla ja jalka turvoksissa. Antibiootteja sille ei kokeiltu, kun ei ollut kuumetta. Siinä vaiheessa, kun oli selvää, ettei jalka parane itsellään/kipulääkkeellä, en antibioottikuuria ollut valmis kokeilemaankaan, koska pässi oli muutenkin menossa teuraaksi ilkeän luonteensa vuoksi. >  Valoisampi tapaus oli yksi jaalankaritsa, joka oli jäänyt jalastaan kiinni seinän rakoon (!!!). Sillä oli jalassa ruhje ja turvotusta, eläinlääkäri käski aina vain seuraamaan ja seuraamaan, vaikka mä sanoin, ettei se itsellään parane, se on varmaan poikki. Sain lopulta toiselle eläinlääkärille, joka totesi röntgenissä kasvulinjan siirtyneen 4 mm paikaltaan. Jalka ei näyttänyt ulos poikkinaiselta, mutta karitsa ei varannut sille ollenkaan painoa. Jalka lastoitettiin ja parani hyvin, mutta välillä oli suoranainen epätoivo. Karitsa oli syntynyt jaalassa ja sillä oli ilmeisesti puutoksien takia löysät nivelet jaloissaan. Lenkatessaan kolmella jalalla, sen toisesta etujalasta vääntyi sitten valmiiksi löysä nivel tosi kauhean näköiseksi ja turposi. Eläinlääkärin kanssa seurattiin tilannetta, pitääkö sekin jalka lastoittaa, että se kestää, mutta luonto hoisi homman lopulta itse. Karitsa ymmärsi rajoittaa liikkumistaan ihan itse ja makoili suurimman osan sairasteluajastaan. Molemmat jalat paranivat kuukaudessa täysin normaaleiksi ja tänäpäivänä se on kaunis, tervejalkainen emo, jonka jaloissa ei ole mitään vikaa. Eli summa summarum: jos tuo pässi on sulle tärkeä, niin koettaisin jalan lastoittamista ja jos se ei auta, niin valitettavasti varmaan se on teuraskamaa. Jalka tuskin on murtunut, jos se varaa sille painoa, mutta mikäli siinä on nivel vääntynyt tms. niin lasta auttaisi niveltä parantumaan. Just tuolla mun em. karitsalla mietittiin jalan lastoittamista, että kipeytynyt nivel saisi levätä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ursula
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : 10.10.06, 11:06 » |
|
kiitos neuvosta riina, täytyy lastoittaa ja yrittää vielä, on sen verran tärkeä eläin! jospa "talvilepo" auttais ja jalasta tulis taas hyvä, turvotus ainaki on taas laskenut kun on tarhasa pienemmisä tiloisa eikä laitumella
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #3 : 16.10.06, 14:49 » |
|
Hyvinpä alkaa tämä mun lammastaival, meidän Urho- pässikaritsa linkuttaa vasenta etujalkaansa  . On varmaankin satuttanut sen pukkeja paetessaan. Jalka ei ole mistään turvoksissa, eikä löydy haavoja tms ja sorkkakin on kunnossa. Varmaan vähän revähtänyt tms, mutta koko pässi on nyt jotenkin ihan alavireinen....pötsikin näytti reistaavan, ei märehtinyt eilen, mutta tilanne on nyt parempi kun sain pakkosyötettyä hiivalitkua. Märehtii nyt normaalisti ja heinäkin maistuu. Mieli on vaan edelleen maassa..  Urho pääsee siis liikkumaan jalallaan, mutta varoo laittamasta sille paljon painoa ja mieluummin pysyttelee aloillaan...eli makoilee paljon. Kuinkahan kauan keskimäärin tällaiset nuljahdukset paranevat ? Otin jo pukit samasta tarhasta pois, voinko enää mitenkään muuten auttaa paranemista ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 16.10.06, 17:54 » |
|
Jos aristaa paljon jalkaa, laita sairaskarsinaan, ettei turhaan juokse jalan kanssa.
Mulla oli juuri yksi linkuttava uuhi, jalassa ei ollut mitään ulkoista vikaa. Uuhi sairasti jalkaa kolme päivää, nyt neljäntenä päivänä se kävelee jo lähes normaalisti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #5 : 18.10.06, 14:08 » |
|
Eristin nuo pässit nyt pikkutarhaan, ettei toipilaan tarvitse raahautua kaverinsa perässä pitkiä matkoja. Pahalta näyttää tuo jalan tilanne  . Mitään paranemista ei ole havaittavissa, pikemminkin aristaa enemmän kuin ensimmäisenä päivänä. Jalka ei taivu suoraksi polvinivelestä, muttei ole kuitenkaan turvoksissa... Pässi syö hyvin, kunhan annan sille heinät niin että voi makuultaan rouskuttaa (ei halua paljon seisoksia syömässä, tietenkään)ja muutenkin ihan ok. Vähän normaalia hiljaisempi...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #6 : 18.10.06, 21:02 » |
|
Kai munkin täytyy tähän jotakin kertoa... Tuttavan pässi ontui toista takajalkaa, eläinläälärin ohje oli aspiriinia ja penovettia ensin 5ml/pvä ja sitten 3ml/pvä kolmen päivän ajan (penovettia siks, kun sattu olemaan hevoselta jäänyttä, muuten ois ollut parempaakin lääkettä olemassa). Kuumetta oli aina vähintään 39,6 ja kun kuuri loppui, ennustin (oon noita-akka), että kaks päivää, niin se ei kävele enää. Ja mun ennustukseni toteutui... Sitten sai pässiparkakin lääkärin kattomaan jalkaansa ja sieltä löytyi mätäpaise sorkkien välistä ja SYVÄLTÄ. Uus lääkekuuri, nyt en tiedä miten pässi voi. Tällä asialla ehdin kiusata muutamia foorumilaisia ;D , kiitos avusta muuten. Tarkemmin en asiaa selvitä, kun mulle kasvaa sarvet päähän... ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #7 : 26.10.06, 12:46 » |
|
Meillä on tuo likuttanut pässi lähteny paranemaan kovaa vauhtia, onneksi  . Nyt siitä tuskin enää huomaa koko kipeää jalkaa...juoksutapa on vielä hiukan kummallinen, mutta käveleekin jo ihan normaalisti. Pian uskallan varmaan jo päästää sairastarhastaan käyttämään koko laidunta. Onkin jo aikamoista kuravelliä paikoin tuo tarha : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ursula
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 04.11.06, 21:58 » |
|
apua; vielä on tähän palattava, sama pässi kuukautta myöhemmin; nilkka oli niin turvonnut ettei sitä voinut lastottaa, laitettiin liimaside, pässi piti jalkaa ilmassa tän ajan, kun side otettiin pois oli turvotus laskenut ja pikkuhiljaa alkoi taas varata jalalle. vähän näyttäisi että olisi eri asennossa kuin toinen jalka, astuu sille kuitenkin, tuntuu vaan nilkan kohalta kuumemmalta, ja hiukka arkoo ja lepuuttaa sitä vielä välillä, antaa silti koskea ja painella toisin kuin aiemmin. ruokahalu ja vointi on ollu koko ajan hyvä, on omasa karsinasa ettei juoksentelis, mutta mutta... ell ei oikein osaa ottaa kantaa. eläin ei vaikuta kärsivän. oonko nyt vaan avuton ja tyhmä, kun tuntuu ettei tule kuitenkaan ihan kuntoon enkä keksi mitä tekisin, vai oonko vaan malttamaton?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #9 : 04.11.06, 22:02 » |
|
Jos pässin jalka on tosiaankin ollut jo (vai parikin?) kipeä niin päästäisin jo "pakastimen täytteeksi" ja hommaisin uuden :-[ Uusia pässejä löytyy aina. Vai onko pässi jotenkin kovin erikoinen?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.11.06, 22:06 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #10 : 04.11.06, 22:11 » |
|
Jos haluat vielä yrittää sen kanssa, niin mikset lastoittaisi jalkaa nyt, kun turvotus on laskenut? Jalka turpoaa todennäköisesti uudestaan pian siteen poistamisen jälkeen, jos se ei ole kunnolla parantunut. Kannattaa varata aikaa parantumiseen jalan ollessa paketissa, 2-3 viikkoa ainakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 04.11.06, 22:13 » |
|
ursula: mulla ei sitten ole minkään sortin kokemusta jalkojen lastoittamisesta tai muustakaan pitkäaikaisesta hoidosta (toisin kuin Riinalla).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #12 : 04.11.06, 22:16 » |
|
^Joo, mä olen varmaan surullisen kuuluisa kohta siitä, että mä hoidatan elukat terveeksi vaikka se maksaisi moninkertaisesti eläimen arvon nähden. Sen takia tässä ollaankin taas parin viikon tauottomassa työputkessa ja meidän eläinlääkäri ajaa upealla maastoautolla. ;D ;D ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #13 : 04.11.06, 22:18 » |
|
riina: aika paha veto ;D
Meillä on todellisuudessa ollut "jalkavaivoja" lähes olemattoman vähän ja sullakin ne ovat olleet pikkuhiljaa katoamaan päin - vai mitä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ursula
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #14 : 04.11.06, 22:29 » |
|
kiitos taas molemmille, yhenlaisen lastan laitoinki, kaks viikkoa sitten, ei vaan oo pysyny oikein kuosissaan, vähä on ähräystä ku en oo ennen lastottanu, riina: millanen ois sun kokemuksella hyvä, ettei hautois jalkaa liikaa ja pysyis paikoillaan?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|