22.05.12, 09:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lammasherkkuja  (Luettu 2134 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« : 18.09.06, 22:17 »

Mitkä ovat olleet mieleenpainuvimmat lammasherkkunne kautta aikojen? Rosvopaisti, särä, jokin herkullinen makkara vai mikä  hymy Ei siis tarvitse olla omaa tuotantoa, vaan ravintolaherkut kelpaavat vastaukseksi myös....

Oletteko jossain saanneet erityisen hyvää purkitettua lammasta? Itse olen maistanut monenmoista lammaspurkkia ja niissä on paljonkin eroja. Juuri äsken söin aika hyvää lammasbraatwurstia. Siksi olen kyselytuulella  ;D
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 22.09.06, 14:37 »

Kyllä se savustettu lampaan paisti on musta kaikkein parasta, jonkun salaatin kanssa tai ihan vaan ahmien...
tallennettu
sailami
Vieras
« Vastaus #2 : 22.09.06, 14:46 »

maunu.....

Savustatko ite ja jos niin kylmä vai lämminsavu?  ???
OOn ehkä aikeissa ite alkaa rakentaa tuollaista "kotisavustinta" ja kaikki kokemukset asiasta kiinnostavat.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 22.09.06, 14:51 »

Oon käyttänyt ihan palvaamossa..meidän savusauna on 1800-luvulta..siis antiikkia..., joten en uskalla sitä lämmittää, ettei kärvähdä.. ukkokulta on haaveillut kylmäsavuvehkeistä, mutta nyt ei tiiä, onko siitä enää rakentaan mitään...Jyskylässä on palvaamo, jossa oon lihoja käyttänyt..tuli muuten kesäpossukoistakin niin mahtavia savulapoja, ettei voi kun vesi kielellä muistella.
tallennettu
sailami
Vieras
« Vastaus #4 : 22.09.06, 14:54 »

no niin joo niiin. Ei täälläkään olla suunnitelmia pidemmällä.
Mutta tarpeisto olisi aikas käden ulottuvilla. Onko mitään mielikuvaa kylmäsavustuksen ajasta tuollaiselle lampaanviululle? puoli vuorokautta? vuorokausi? useampi?
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #5 : 22.09.06, 15:00 »

Epämääräinen tieto elintarvikesanakirjasta:

"Kylmäsavustaminen: -tuote savustetaan miedossa, 20-30° asteen lämmössä 2-3 vrk."

Tuotteen koosta ei puhuta mitään...
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
sailami
Vieras
« Vastaus #6 : 22.09.06, 15:10 »

tänks Riina!  ;D
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #7 : 22.09.06, 15:11 »

Epämääräinen tieto elintarvikesanakirjasta:

"Kylmäsavustaminen: -tuote savustetaan miedossa, 20-30° asteen lämmössä 2-3 vrk."

Tuotteen koosta ei puhuta mitään...

Tulkitaan sitten että pieni 2 vrk ja iso 3 vrk - Äla kysy multa mikä koko on isolla ja mikä pienellä.... ;D
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 22.09.06, 15:12 »

Noi lämmisavustetut on sillain palvaamossa että ne viedään maanataina 16 mennessä.. sitten hyöt ruiskusuolaa lihat ja laittaa tiistaina savuamaan ja perjantaina sitten saa hakee pois.. koosta välittämättä... kylmäsavussa on muistaakseni sillain tarkempaa että lihat pitää suolata voimakassuolaisemmiksi, ettei pöpöt jyllää..prosentteja en oo vielä selvitellyt..varmaan paljon täpäkämmin kuin tavallinen harmaasuolattu kinkku.
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #9 : 22.09.06, 15:17 »

Noi lämmisavustetut on sillain palvaamossa että ne viedään maanataina 16 mennessä.. sitten hyöt ruiskusuolaa lihat ja laittaa tiistaina savuamaan ja perjantaina sitten saa hakee pois.. koosta välittämättä... kylmäsavussa on muistaakseni sillain tarkempaa että lihat pitää suolata voimakassuolaisemmiksi, ettei pöpöt jyllää..prosentteja en oo vielä selvitellyt..varmaan paljon täpäkämmin kuin tavallinen harmaasuolattu kinkku.

Ihan noin on kylmäsavun suhteen.
Lämminsavu-palvaamoon me viedään yleensä torstaina ja saa sitten valmiin hakea sunnuntain. Todella hyvää  hymy
tallennettu

www.maijas.ax
Sarvipää
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 22.09.06, 16:34 »

Mistä mahtaisi löytyä tarkempaa ohjetta palvaamiseen? Nimittäin tilan nurkalla nököttää savusauna, meinataan jossain vaiheessa käräyttää se. ;D
tallennettu
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 22.09.06, 18:02 »

Kuukle tunnistaa hyvin termin kylmäsavustaminen.
http://personal.inet.fi/yritys/raetuuli/data/savustu.htm
Tuossa oli mielestäni aika hyvin neuvottu.
Myös jossakin toisessa linkissä neuvottiin vetämään savu tulisijasta esmes mäkeä pitkin ylös, jossa savustus laatikko on.
Meillä kotipuolessa kalastetaan lohta joka kesä Näämöjoella. Kalastusreissulla viivytään yleensä viikko ja isällä on usein tapana pistää suolalohen kappale laavuun ylös sinne, mistä nuotion savu pakenee ulos.
Kun kaikki ruokailu suoritetaan nuotion avulla ja lisäksi lämpö mitä tarvitaan, niin savua tulee aika paljon.
Muutama päivä riipustamisesta, kun tuota herkkua pääsee sitten syömään kieli
tallennettu
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 23.09.06, 08:37 »

Eihän tossa kylmäsavustustornissa ollut mitään savupiippua? Eikäs idea ole se, että savu jää sinne sisälle pyörimään? Ei nimittäin vaikuttanut kovin kummoiselle härvelille tehdä itse... Olis hienoo laittaa osa lampaista palvaamoon ja koklata tehdä osa itse. Meillä kun ei ole ollut ennen mitään omakasvattamaa lihaa, niin ihan innolla etsiskelen uusia ideoita...

Onnistuuko lampaan kylmäsavustaminen, kun tuossa luki että vähärasvainen liha kuivuu liikaa?
tallennettu
Sarvipää
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 23.09.06, 08:54 »

Eikös poroa ja hevostakin kylmäsavusteta, ei kai nekään kovin rasvaisia ole?

Mä tein joskus vuosia sitten pikaisen kylmäsavustusviritelmän kalalle. Ainoa ongelma oli se, että lämpötila nousi pöntössä liian korkeaksi. Varmaankin teen seuraavalla yrityskerralla metritokulla pitkän putken, ettei tule taas tehtyä turhan persoonallista lämminsavupönttöä.  :-[
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #14 : 23.09.06, 09:00 »

Varmaankin teen seuraavalla yrityskerralla metritokulla pitkän putken, ettei tule taas tehtyä turhan persoonallista lämminsavupönttöä.  :-[

:hymy  muikea hymy
tallennettu

www.maijas.ax
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: