|
Jyrika
|
 |
« : 18.09.06, 21:20 » |
|
Päätettiin tehdä sijoitus ja ostettiin kymmenen kuutiota viljaa suoraan pellolta omaan kuivuriin talvea varten. Nyt sitten aloin miettiä, kun hevoskouluaikana painotettiin, että hevoselle ei saa antaa kuin vanhaa viljaa. Eli mitenkähän on lampaan laita, kuinka pian tuota voi alkaa elikoille syöttämään?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 18.09.06, 21:23 » |
|
Voi antaa tuoretta viljaa, mutta sen vitamiinipitoisuudet eivät ole vielä optimaalisesti kehittyneet, en muista oliko se seleeni vai e-vitamiini vai mikä, minkä puutetta tuoreessa viljassa voi olla, mutta jos joku muu ei muista ulkoa, niin voin kaivaa sen kirjastakin esille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maalainen
|
 |
« Vastaus #2 : 18.09.06, 21:28 » |
|
E-vitamiini puuttuu. Hämärä muistikuva, että noin kolmen kuukauden kuluttua viljassa on e-vitamiiniä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Roki
|
 |
« Vastaus #3 : 18.09.06, 21:31 » |
|
Luin hevosen ruokintakirjasta: Kauran on annettava seistä varastossa 2-3kk. Jos tällaista jälkikypsennystä ei tehdä, syntyy hevoselle helposti E-vitamiinin ja seleenin puutosoireita, mutta myös ähkyä, jalkojen turvotusta ja riviä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #4 : 20.09.06, 10:09 » |
|
Sama juttu pätee kaikille märehtijöillekin siten, että pari ensimmäistä kuukautta on E-vitamiinilisä tarpeen. E-vitamiini on nimittäin välttämätön seleenin hyväksikäytössä. Syöttää muuten voi muutaman viikkoa puinnin jälkeen ilman suurempia ongelmia on minun kokemukseni ( on aina kaura loppu ennen syksyä eli on monivuotinen kokemus...)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #5 : 21.09.06, 19:16 » |
|
Elikkä ei tarvii enää ostaa ylivuotista lisäksi.. Eikö ADEKkia saa mureisenakin, tuo nestemäinen tuntuu hankalalta anniskella.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #6 : 21.09.06, 19:17 » |
|
Saa mureisena. Mulla on myös pelkkää E+seleeniä mureisena.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika