|
Aulimaija
|
 |
« : 08.09.06, 08:17 » |
|
Eikö olisi fiksua, että joku moderoisi käytyjä keskusteluja....ainakin sen verran ettei esim. lemmikkilammastopikissa keskusteltaisi pääkallojen preparoinnista :  ? Voisiko lemmikkilampaille ja niiden omistajille muutenkin vaikka tehdä ihan oman alakansion, jossa keskustelu saisi pyöriä kokonaan vaikka lammasgilityssä, loimituksessa tms ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #1 : 08.09.06, 08:21 » |
|
Hyvä idea, koska toisille tuollaisen lukeminen saattaa olla vaikeaa. Mullakin on sekä lemmikkejä että tuotantoa, joten mielelläni kuitenkin luen myös tuotantoon liittyviä juttuja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #2 : 08.09.06, 08:27 » |
|
Me ollaan varmaan melkein kaikki aloitettu muutamasta kesälampaasta ja jokaisella on sellaisia lammasystäviä, jotka ovat ylitse muiden. Meillä esim. on tuo Tilkku jätetty kotiin lulluteltavaksi vaikka sillä on utaretulehduksen jäljiltä toinen lohko tippunut kokonaan pois  Omasta mielestäni mun "pitolampaat" ovat lemmikkilampaita tavallaan aina. Nyt siinä on kuitenkin myös tuo "toinen puoli mukana" kun kymmenittäin ei voi noita lemmikkipässejä ryhtyä pihassa pitämään  Mä myyn aina eloon jos vaan mahdollista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sarvipää
|
 |
« Vastaus #3 : 08.09.06, 08:44 » |
|
Mun mielestäni keskusteluja ei pidä missään nimessä lähteä moderoimaan. Millä sitten päätetään, että mikä on oikea mielipide mistäkin aiheesta! Oma osio lemmikkilampureille kuulostaa tosi hyvältä. Kun lammas on ensisijaisesti tuotantoeläin ja täälläkin on joka toisessa ketjussa teurastamista ja kokkaamista, niin ei sitä osaa olla riittävän hienotunteinen kun pitäisi. :-[
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #4 : 08.09.06, 09:10 » |
|
Mun mielestäni keskusteluja ei pidä missään nimessä lähteä moderoimaan. Millä sitten päätetään, että mikä on oikea mielipide mistäkin aiheesta! Moderointi ei ole sensurointia  Moden pitäisi siirtää epäsopivat jutut vaikka uuden aiheen alle! Ei siis poistaa mitään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #5 : 08.09.06, 09:58 » |
|
Mun puolesta sen keskustelun, mun kommenttien osalta vaikka hävittää, paitsi sen viimeisen, jonka toivon jokaisen lemmikkilampaan pitäjän lukevan..Eläinten pitoon kun kuuluu vastuu onnettomuustapauksissa ja siinä ei auta itku markkinoilla...Ennemmin tai myöhemmin jokainen joutuu ne oppirahat maksaan.. ja se kirpasee...varsinkin ekalla kerralla. Siihen vaan pitää osata varautua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
HeliP
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Nuukki tässä
|
 |
« Vastaus #6 : 08.09.06, 11:08 » |
|
Mä olen kyllä oppinut paljon lukemalla tuotantopuolen juttuja, suodatan sen mitä omille lemmikeilleni näen terpeelliseksi. Mutta eipä silti ehkä joku lemmikki-osaston tapainen olisi tarpeen (varsinkin jos keskustellaan lampaitten loimituksesta ;D ). Ja maunu_muori eivät kaikki lemmikinpitäjät varmaan ihan irti todellisuudesta ole, riippunee myös ihmisen iästä ja kokemuksista miten elämään ja kuolemaan suhtautuvat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #7 : 08.09.06, 11:44 » |
|
Elkää nyt ;D Männä talvena, sillon kuin pakkaset alkoi, repi yksi uuhista erittäin pahoin silmäluomensa. Vaihtoehtona oli joko lopettaa se tai keriä ja kiikuttaa klinikalle ommeltavaksi. No klinikalle lähdettiin ja tultiin takaisin kotia 23 tikin kanssa. Lammas oli villaton ja lampolassa kohtuuasteita pakkasta. Mietin, että otanko lampaan olohuoneeseen vai puenko takin päälle... Paikallisessa lemmikkieläinkaupassa oli jollekkin tanskandoggin kokoiselle koiralle tehty loimi alennusmyynnissä ja ostin sitten sen ja puin lampaalle. Pari viikkoa myöhemmin lammas karitsoi onnistuneesti loimi päällään. Ongelma tuli sitten, kun lopulta riisuin takin pois ja riipustin sen lampolan seinälle. Karitsa seisoi onnettomana loimen vieressä, kun se ei enää antanut maitoa ;D
Mutta lemmikkijorinat kansio voisi olla näppärä vaihtoehto. Ylös maininta, missä kaikki lopettamiseen, teurastamiseen ja ruoanlaittoon ja sairasteluun suunnatut ajatukset muille palstoille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #8 : 08.09.06, 11:55 » |
|
Juu, munkin puolesta sen keskustelun saa mun osalta poistaa... :-[
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #9 : 08.09.06, 11:59 » |
|
Komppaan Aulimaijaa. Mä en todellakaan halua lukea juttuja minkään eläinten irrotetuista päänupeista, joten toivoisin voivani välttää tällaiset kauhuaiheet otsikon perusteella.
Mun mielestä tällaisilla iljettävillä jutuilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että pitää "oppia maksamaan oppirahat". En edes ymmärrä, miksi pitäisi oppia maksamaan mitään oppirahoja. Ihmiset saa olla herkkiä, jos ovat, ei meidän kaikkien tarvi olla karaistuneita kestämään kaikkea iljettävää.
Jos mulla kuolee lammas tapaturmaisesti, niin mä en todellakaan ala pilkkomaan sitä lihoiksi uuniin. Kyllä se lähtee raatoautoon. Mä en syö omia lampaitani, ja piste. Jos joku lammas loukkaantuu vaikeasti, niin mulla on olemassa sellaisten ihmisten numerot, jotka voivat nopeasti tulla lopettamaan sen. Mun ei tarvi lopettaa sitä itse, ja jos tilanne olisi todella paha, niin mä olen varma, että mä pystyisin tekemään sen omin käsin. Ihminen pystyy ihmeisiin, jos on pakko. Ja kolmanneksi vielä, yleensä aina on vaihtoehtoja. Mä olen kipsauttanut kaksi katkennutta jalkaa. Mulle on kaksi eri ihmistä (eläinlääkäri ja lampuri) opettaneet, miten katkennut jalka hoidetaan itse kuntoon, ja pystyn antamaan ainakin ensiavun, jos joku mun karitsoistani katkaisisi jalkansa. Mun ei tarvitsisi alkaa lopettamaan sitä, jos eläinlääkäriä ei saisi heti kiinni.
Eikö vaan voitaisi hyväksyä se, että ihmiset ovat erilaisia ja meillä on erilaisia tapoja ja arvoja toimia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #10 : 08.09.06, 12:05 » |
|
Joo.. kyllä siinä ikä ratkasee jotain ja muu tilanne.. taisin tossa puoltoistaviikkoo sitten pelastaa mieheni hengen tai ainakin sain hänet pysymään tajuissaan jotenkin, kunnes ambulanssi saapui.. siksi kait tässä on vähän kyynistynyt. On siinä korvessa asumisessa omat haittansakin.. suosittelen kaikille vakavasti harkittavaksi ensiapukurssin käynti. Ilman kurssia olisin varmaan ruvennyt steriilien sideharsokääröjen kanssa nyhräämään ja se ei olis tässä tapauksessa auttanut pätkääkään..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #11 : 08.09.06, 12:14 » |
|
^Voi kurja, toivottavasti miehesi on jo paranemaan päin! Se on oikeasti tosi kamalaa maalla, että apua ei saa nopeasti. Itse pitää pystyä paljon tekemään ennen kuin saa ambulanssin tai eläinlääkärin.  Ihmistä mä en valitettavasti taida osata auttaa, jos tulee joku akuutti tilanne, mutta lampaiden ja muidenkin tuotantoeläinten ensiapujutut on syöpyneet selkärankaan, sillä eläinlääkäriä on miltei mahdotonta saada nopeasti paikalle. Kaikkia ensiapujuttuja mä en ole koskaan joutunut kokeilemaan, mutta mulla on teoriassa ohjeet ja ensiapulaukussa välineet mm. karitsan letkuttamiseksi, katkenneen jalan sitomiseksi jne. ja mä aion ainakin yrittää, jos eläin ei kärsi kohtuuttomasti, pelastaa sen itse tai auttaa sitä niin, että se selviää eläinlääkärin tuloon asti. Järki totta kai kaikessa mukana, ihmeitä ei kukaan pysty tekemään ja tärkeintä on, ettei eläin joudu tarpeettomasti kärsimään eli on myös ymmärrettävä missä menee raja mitä voi hoitaa ja milloin on armeliaampaa lopettaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 08.09.06, 12:22 » |
|
Mies on jo kotona.. kuskasivat hesaan kuuden tunnin leikkaukseen. Nyt on ainoo huoli saada se lepäämään tarpeeksi, ettei tarvii operoida uudelleen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mara
|
 |
« Vastaus #13 : 08.09.06, 13:08 » |
|
Noista lemmikkilampaista ja etenkin sen lemmikin viimeisistä vaiheista tuli vielä mieleen pässimme Kerkko. Se oli lemmikki sanan varsinaisessa merkityksessä, ja kun se jouduttiin lopettamaan, emme lähettäneet sitä jätelaitokseen emmekä myöskään syöneet/syöttäneet sitä kenellekään, vaan Kerkko haudattiin kuten lemmikki ainakin. Tiesin kyllä että niin ei saa tehdä, mutta kun se oli lemmikki... Sain ymmärrettävästi pyyhkeitä viranomaisilta: ainakin lemmikin pää olisi pitänyt lähettää tutkittavaksi.
Kun tuotantoeläimeksi luokiteltavia eläimiä - jollaisia lampaatkin ovat - pidetään lemmikkeinä, niin pitää ottaa huomioon että tällaisia tilanteita voi tulla vastaan.
Varmasti pitkin Suomen niemeä lampaita haudataan kaikessa hiljaisuudessa vaikka kuinka paljon. Me toimimme nykyään (onneksi harvinaisten) raatojen kanssa kaikkien määräysten mukaan. Kerkko kuitenkin lepää haudassa kotiniityllään, päineen kaikkineen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
HeliP
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Nuukki tässä
|
 |
« Vastaus #14 : 08.09.06, 15:12 » |
|
Noista lemmikkilampaista ja etenkin sen lemmikin viimeisistä vaiheista tuli vielä mieleen pässimme Kerkko. Se oli lemmikki sanan varsinaisessa merkityksessä, ja kun se jouduttiin lopettamaan, emme lähettäneet sitä jätelaitokseen emmekä myöskään syöneet/syöttäneet sitä kenellekään, vaan Kerkko haudattiin kuten lemmikki ainakin. Tiesin kyllä että niin ei saa tehdä, mutta kun se oli lemmikki... Sain ymmärrettävästi pyyhkeitä viranomaisilta: ainakin lemmikin pää olisi pitänyt lähettää tutkittavaksi.
Auts, tuollainenkin homma vielä edessä. Hevosen saa käsittääkseni haudata kunnan eläinlääkärin suostumuksella, jos omilta mailta löytyy sopiva paikka (ei pohjavesialuetta jne.)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|