22.05.12, 09:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lampaannahka  (Luettu 435 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« : 26.08.06, 23:47 »

Teetättääkö kukaan tällä foorumilla lampaistaan nahkoja? Yleensä kai vuodat otetaan taljoina, mutta onko kukaan teetättänyt nahkoja esim. omiin käsityötarpeisiin?
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #1 : 28.08.06, 15:31 »

Teetättääkö kukaan tällä foorumilla lampaistaan nahkoja? Yleensä kai vuodat otetaan taljoina, mutta onko kukaan teetättänyt nahkoja esim. omiin käsityötarpeisiin?

Juu, nappanahaksi...
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 28.08.06, 15:35 »

Kerro nyt Maija enemmän, miten näitä nahkoja kohdellaan, samoin kuin vuotia, joista on tarkoitus ottaa taljat? Onko nahaksi muokkaaminen kalliimpaa vai halvempaa kuin taljaksi muokkaaminen, vai samanhintaista?
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #3 : 28.08.06, 15:43 »

Kerro nyt Maija enemmän, miten näitä nahkoja kohdellaan, samoin kuin vuotia, joista on tarkoitus ottaa taljat? Onko nahaksi muokkaaminen kalliimpaa vai halvempaa kuin taljaksi muokkaaminen, vai samanhintaista?

Ihan samalla tavalla on kohdeltu kuin taljoiksi tarkoitetuja. hinta on ainakin meillä ollut samaa luokkaa. Olen antanut muokkaamon päättää mitkä on mennyt napaksi
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #4 : 29.08.06, 08:01 »

Ajeletteko ne nappanahkataljat juuri ennen teurastusta ihan lyhyeksi? Onko ollut sellaista nahkaa, joka on jotenkin läntikästä? Olis aika veikeen näköistä tehdä sellaisesta monivärisestä tai kirjavasta nahasta jotain muikea hymy
tallennettu

Sarvipää
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 29.08.06, 09:42 »

En tiedä mikä on käytäntö, mutta nahan vuoksi ajeleminen on turhaa. Tietty sitten se on tehtävä, jos haluaa saada lampaasta villatkin. Villa irroitetaan vuodasta ainakin kotioloissa lipeällä, en tiedä mitä teollisuus käyttää siihen.
Mulla on tällä hetkellä kuivumassa yksi osaamattoman teurastajan (:-[) kovasti rei'ittelemä talja. Ajattelin sen kanssa harjoitella nahan parkitsemista itse. Ensin kokeilen saada sitä taljaksi, mutta nahaksi sitten jos villa ei siinä pysy. Mielenkiinnolla odotan, olisi tosi mukava saada parkittua ja muokattua vuodat itse. Minua on kyllä huolella peloteltu työn vaativuudella ja raskaudella, silti aion kokeilla.  ;D
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: