22.05.12, 09:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tiheämpi karitsointi  (Luettu 517 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« : 26.08.06, 17:51 »

Onko täällä sellaisia lampureita, ketkä ovat tarkoituksella (tai miksei tahattomastikin) teettäneet samalla uuhella esim kahdessa vuodessa kolmet karitsat? Onko miten paljon vaikuttanu karitsamääriin/ karitsoiden elinvoimaisuuteen tms?
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 26.08.06, 22:39 »

Mulla on kokemuksia kahdesta uuhesta, jotka tekivät kaksi poikuetta alle vuodessa, TAHATTOMASTI, eikä kokemukset ole mitään sellaisia, että viitsisin niitä tähän julkisesti laittaa. No, sen verran voin valottaa, että ekalla kerralla emot tekivät yhden karitsan ja toisella kolmoset, kummatkin, eli 4 karitsaa vuodessa, mikä on jaaloille PALJON.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 27.08.06, 09:32 »

Meillä poiki tänä vuonna 2 uuhta 2kertaa. Toinen 7kk, toinen 6kk välein. Tämä toinen poikiminen tuli yllätyksenä, mutta karitsat ovat komeita. En ole ainakaan toistaiseksi harkinnut kahdessa vuodessa kolmea karitsointia, koska silloin pitäsi todella keskittyä eläinten kunnostamiseen ja siihen yhtälöön ei oikein sovi luonnonlaitumet ja suuri eläinmäärä. Haluan antaa uuhille kunnolla aikaa kuntoutua ennen seuraavaa tiineyttä.
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 27.08.06, 10:02 »

Kats: mulla taas on toiveissa ettei tarttis eläinmäärää kasvattaa kovin suureksi ja silti tulisi karitsoita kivasti  hymy Toiset sanovat että kannattaa tiheämmin astuttaa sellaisia uuhia joilla on taipumusta suuriin vuonueisiin. Silloin kuulemma karitsamäärät pienenevät hiukan per karitsointi. Toisaalta tuntuisi fiksulta astuttaa ne jotka ovat tehneet vai 1-2 karitsaa (kunnosta riippuen tietty)...Onko kommentteja/kokemuksia tähän? Riitta?
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 28.08.06, 13:11 »

Toiset sanovat että kannattaa tiheämmin astuttaa sellaisia uuhia joilla on taipumusta suuriin vuonueisiin. Silloin kuulemma karitsamäärät pienenevät hiukan per karitsointi.

Mihin ihmeeseen tuo liittyy?? Olisiko se uuhi sitten huonommassa kunnossa ( lyhyt kunnostusaika/rasittunut monesta karitsasta)  jos ei munasoluja irtoa kyseiselle uuhelle normaalia määrää? En kyllä oikein muutakaan syytä keksi miksi karitsamäärä/poikiminen alenisi  ???

Vaikka eipä se varmaan mitään huomattavaa rasitusta uuhelta vaadi, että luontoäiti osaa varautua tällaisin asioihin. Meinaan että olisi ylirasittunut tms (siinä tilanteessa ei ehkä tiinehtyisi ollenkaan). On se luonto ihmeellinen; synnytyksen käynnistyminen viivästyy sressitilanteessa tai eläin ei tule tiineeksi jos on huono aika rehun suhteen jne.

Tuo pienempi uuhimäärä suurilla karitsamäärillä olisi kyllä toisaalta houkuttelevaa. Voisi pitää ne parhaat huippuemot ja saisi niiltä enemmän niitä hyviä karitsoja  hymy  Tosin tilaa ne karitsatkin talvella vaativat ja hyvät rehut. Tuo maatalouspolitiikka kurjasti kannustaa tukien kautta pitämään niitä emoja, mutta jos jatkojalostaa karitsat kokonaisuudessaan, niin voi olla taloudellisesti järkevämpää keskittyä niiden määriin eikä uuhien.

tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 28.08.06, 15:21 »

Jos karitsoituttaa tiheään, niin väkisellä astutusaikakin on sitten eri vuodenaikoina...
Eli kun minulla on ollut muutama monen karitsan vääntäjäuuhi, niin viisaammat neuvoivat astuttamaan keväällä/kevätkesästä. Silloin vuonueista tulee pienempiä. Ja on pitänyt ainakin meillä, uuhi joka teki ensimmäisenä keväänä viisi karitsaa tekee sitten "väärään" aikaan astutettuna 2-3 karitsaa.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #6 : 28.08.06, 15:24 »

^Mulla ei pitänyt tuo viisaus paikkaansa. Aikaisemmin nelosia vääntänyt emo tuli tiineeksi keväällä ja väänsi kutoset.  >surullinen
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 28.08.06, 15:47 »

Mulla on nyt tuolla yksi sellainen keväällä astutettu emo, joka on aivan valtavan  (vai mitä maximoves? )kokoinen myös. Kauhulla odotan karitsointia  kieli
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #8 : 28.08.06, 15:51 »

Vielä tohon poikimiseen liittyen: mulle sanoi tuon suomenlampaan kasvattaja, että kun uuhi on ollut kiimassa syksystä asti kolmen viikon välein, ennen kuin se saa pässin, niin se tulee tiineeksi samantien ja irrottaa monta munasolua. Eri asia onkin sitten varmaan sellaisessa tilanteessa, että uuhi on poikinut syksyllä ja tulee kiimaan ensimmäisiä kertoja vasta keväällä. Tämä mun kuutosemo oli poikinut edellisen kerran keväällä ja oli huutanut kiimaa lokakuusta asti, ennen kuin pääsi pässille.
tallennettu

Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #9 : 29.08.06, 07:58 »

Aulimaija, kyllä oli valtava :o ja parissa kuukaudessa siitä tulee norsu ja saat ainakin 5 karitsaa sieltä, veikkaan minä! Hurjan kokoinen maha, samanmoinen kun useimmilla juuri poikivilla.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: