22.05.12, 09:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: mitä hyötyä MV statuksesta?  (Luettu 578 kertaa)
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« : 21.08.06, 19:44 »

Meille hankituilla lampailla oli tuo status, ja se säilytettiin.  Nyt, kun haluaisin hankkia vähän uusia lampaita ja siitospässiä, statuksen puuttuminen tuntuu haittaavan.

Siispä: entä jos luovun statuksesta?  Onko siitä mitään haittaa?

Sitten voisi vapaasti keräillä erilaisia lampaita.

Kaipaan näkemyksiänne asiasta!
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 21.08.06, 21:42 »

Statukset kertovat, että lampaasi ovat vapaita maedi-visnasta. Jos luovut statuksesta, ja ostat maailmalta statuksettomia eläimiä, niin on riski, että katraaseesi tulee maedi tai visna. Käytännössä riski on kuitenkin mun mielestä aika pieni, jos ei tee mitään älyttömyyksiä ts. katsoo, että ostettavat eläimet ovat kunnollisesta paikasta ja terveitä. Harrastelampailla statukset rajoittavat melko tavalla eläinaineksen ostamista, sillä kaikki mielenkiintoiset sarvipäät, mäyrät sun muut ovat usein juuri piensäilyttäjillä, joilla statuksia ei ole. Paras tilanne olisi se, että terveysvalvontaohjelma tulisi pakolliseksi kaikille, jolloin jokaisella ne statukset olisivat.

tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 22.08.06, 10:40 »

Niin ja itse tosta taudista. Se on aika hitaasti kehittyvä sairaus, joten voi ihan hyvin hommata "terveen" eläimen, ja sitten muutaman vuoden kuluttua onkin ongelma sylissä. Ei esim. karitsoista mitenkään, näe onko se kantaja vai ei. Yleensä tauti tarttuu emältä karitsoihin, ja se emäkin voi olla vielä oireeton. Vuohillahan tosta "samasta" viruksesta voi  kehittyä hitaasti etenevä krooninen keuhkotulehdus ja aivorappeuma (CAE).
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #3 : 22.08.06, 16:16 »

Itse en kyllä statuksista luopuisi kun ne on. On sen verran surkea tauti kyseesä, ettei sitä riskiä levittää tulisi ottaa. Sitä mieltä minäkin, että olisi hyvä jos olisi seuranta pakollista kaikille ja kustannettaisiin. Ei se minusta ole kuitenkaan niin suuri kustannus, muutkin harrastukset maksaa yleensä aika rutosti...
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 22.08.06, 16:26 »

Sehän valtio maksaa tuon itse testin alle kakskyt päiselle karjalle, ainoastaan eläinlääkärikulun joutuu harrastaja itse maksamaan. Jos sattuu olemaan tutumpi lääkäri, niin ei se varmaan ketään konkurssiin laskuta ???
Joka tapauksessa itse statuksen alkuun päässeenä en aio romauttaa niitä poiskaan.
Haaveena saada tytär karitsankesytyskilpailuun -08 ;D
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #5 : 22.08.06, 16:31 »

Joo, tossa Jyrikan viestissä tulikin se, että näyttelyihin ei oteta kuin mv3-statuksen omaavia eläimiä.

Mä olen näissä statusasioissa kahden vaiheilla. Ilman statuksia monet henkilöt pystyivät osallistumaan aikoinaan jaalanlampaiden pelastukseen ja säilytystyöhön. Mikäli kaikilla olisi ollut statukset, tämä erikoinen suljettu kanta olisi hävinnyt, koska kukaan ei olisi statusten takia niitä voinut ottaa huomiinsa. Sama koskee kaikkia mummojen mökeistä löytyviä maatiaislampaita - niitä on mahdollista säilyttää vain, jos ei ole statuksia. Mökkien mummoilla niitä nimittäin ei ole.

Eläinten tautitilanteen takia statukset olisivat kuitenkin tärkeät jokaiselle.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
ursula
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 16.09.06, 15:54 »

statuksia tuumin minäki, ostettiin sen omaavia eläimiä, mutta pässit oli ennestään kesästä jääneet, eihän niille kesäkaritsoiksi tullesa tullu mieleen statuslupaa hankkia/jatkaa ku kenenkään ei pitäny jäähä, joten alusta lähtee loppujen lopuksi.
siitäkin asiasta oon saanu viranomaistahoilta niin monenlaista vastausta; ensin statuksien piti säilyä, sitte ei kuitenkaan ja loppujen lopuksi oli montaa eri mielipijettä ja aattelin että pääsen vähemmällä ku alusta alotan, onpahan sitte varma vaikka aikaa viekin taas ennenku on myyntikelpoisia eläimiä. vaikia mietintä on kyllä sitte ku ois tiedosa hyviä elläimiä ilman statusta...
kyllä mää kuitenki kannatan nuita statuksia, nuo taudit ne sen verran kauheita on että ei tuota tohi ulkopuolellekkaan jäähä. ja vaikka nuo näytteet meilläki jää itelle kustannettaviksi ku on pieni katras niin kyllä sitä turhempaakin rahaa mennee.
riinan viestisä oli kyllä totuutta siinä kuinka paljon ois menny hukkaan arvokasta säilytystyösä. kakspiippusia juttuja nämä on ku itelläki on suuri arvostus "mökkien mummoja" kohtaan ja halu samanlaiseen työhön.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: